Voorstelling van het Ris-K- project en uitwisseling
Agenda Ontstaansgeschiedenis van het Ris-K- project Situering van het Ris-K I– project Voorstelling van het Ris-K II- project Toekomst: naar een Ris-K - project voor het BaO? Praktijkvoorbeeld vanuit Don Bosco Groenveld
1. Ontstaansgeschiedenis van het Ris-K- project Charter Concretisering via de werkgroep Aanvraag bij Koningin Paola Stichting Stad Leuven
2. Situering van het Ris-K I- project Voor wie? De relatie school/klas/leerkracht en jongere werkt niet meer en/of is verstoord. Leerlingen dreigen af te haken en/of uitsluiten dreigt. De school wil de leerling nog een kans geven op school maar heeft hiervoor externe hulp nodig.
2. Situering van het Ris-K I– project Wat beoogden we? Preventief EN curatief aan de slag gaan Scholen ondersteunen Kwetsbare leerlingen aan boord houden Schoolloopbaan niet onderbreken Bijkomende begeleiding en middelen voorzien.
2. Situering van het Ris-K I– project Waarin geloven we? In iedere jongere is er een verlangen tot leren aanwezig. Een goede samenwerking tussen onderwijs, CLB en Welzijn is essentieel.
2. Situering van het Ris-K I – project Een uitgebreid netwerk aan partners: Kader = LOP SO Leuven + Stad 6 scholen : 4 KSL en 1 GO! en 1 provinciaal onderwijs (directie, ILB, leerkrachten) CLB GO! en VCLB (projectbeheer) Beide CODI’s (vrije net en officiële net) Jongerenwelzijn en Jeugdvormingswerk (Arktos, Koïnoor, Leerrecht: van bij de opstart Acht, CLZ en Alba: later bijgekomen)
2. Situering van het Ris-K I – project Actieterreinen: Curatief Samenwerking tussen school en schoolexterne instantie(s) Oplossing zoeken voor jongeren 36 cases
2. Situering van het Ris-K I – project Preventief Momenten van reflectie op de cases via de open afstemmingsmarkt Bevragen van betrokkenen om “wat- werkt” op spoor te komen en te versterken Vorming van leerkrachten
2. Situering van het Ris-K I – project Beleidsgerichte werking Impact door net- en sectoroverschrijdende samenwerking De organisatie van een slotconferentie op 18/02/2014
2. Situering van het Ris-K I – project en brug naar Ris-K II Samenbrengen van onderwijs en welzijn – beweging. Aandacht voor: Verder inzetten op net- en sector overschrijdende samenwerking. Meer aandacht voor preventie op het niveau van het schoolbeleid en rol van school en leerkracht. Meer aandacht voor documenten en rapportering van bevindingen.
3. Ris-K II: actieterrein curatie Curatief luik blijft onderdeel: 2 dossiers per kalenderjaar
3. Ris-K II: actieterrein preventie Welke acties zijn wenselijk en haalbaar voor de preventie van schooluitval op school? Eigen sterktes/zwaktes en ervaringen rond rugzakfinanciering. Deelnemende scholen stellen hun preventieplan voor: scholen/welzijnspartners. Bedrag/school wordt ter beschikking gesteld.
3. Ris-K II: actieterrein beleid Communicatie over project met regionale stakeholders en diverse beleidsplatforms Tweede grote slotconferentie is gepland op 26 oktober 2017.
4. Toekomst? 1. Verankeren en verruimen van de goede praktijken in het SO 2. Nood aan een Ris-K- BaO? Met steun van UCLL: Evaluatie Ris-K SO Noden in het BaO? Link naar lerarenopleiding?
5. Hoe is een school aan de slag gegaan in het kader van het Ris-K- project? Voorstelling Don Bosco door Wim Hanssens
Studieaanbod (BSO) Decoratieve technieken Personenzorg Publiciteit en etalage Publiciteitsgrafiek Publiciteit en Illustratie Personenzorg Voeding-Verzorging Organisatiehulp Verzorging Kinderzorg Organisatie- assistentie Thuis- en bejaardenzorg (knelpuntberoepen)
Ris-K I: 2011 - 2014
Klasmanagement Grote heterogeniteit Grote complexiteit POS Psychische problemen Externaliserend probleemgedrag Leerkrachten zijn opgeleid om les te geven Weinig omkadering, veel vrijwilligheid
Voorstellen tot oplossing?! Lln. met moeilijk gedrag niet inschrijven Sneller tuchtprocedure starten en lln. uitsluiten ‘Prijslijst’ van sancties
Ris-K I: 2011 - 2014 Veranderingsmanagement
Ris-K I: 2011 - 2014 The problems children cause are not the cause of the childrens problems
Inzet op verschillende domeinen Niveau van de organisatie Organogram - Toeza & time-out – permanentie – sanctiebeleid – ILB – visie – stappenplan Niveau van het team – de collega’s Intervisie – opleiding – containment – communicatie – rolverdeling Niveau van de jongere Duidelijkheid – consequent handelen – zorgbeleid - coaching
Ris-K I: 2011 - 2014 Wat met de samenwerking tussen DBG en ‘welzijn’? Weg van leerplandoelstellingen naar welbevinden Vorm van ‘pauzeknop’ Eigen expertise Reflectie Op het ritme van de jongeren en de context Streven naar een nieuw samenwerkingsverband
Ris-K I: 2011 - 2014 Wat met de samenwerking tussen DBG en ‘welzijn’? ‘Slechts’ een vorm van pauzeknop Weinig verbinding tussen Welzijn en Onderwijs Eigen expertise – naast elkaar werken Reflectie in functie van heraansluiting? Gebrek aan communicatie tussen partners Streven naar een nieuw samenwerkingsverband
Ris-K I: 2011 - 2014 Meerwaarde van het Ris-K I project: Tijdens de ‘open markt’ wordt in gelijkwaardigheid oplossingsgericht gewerkt Partners leren elkaars werking van binnenuit kennen en verrijken elkaars werking Van ‘consumerende houding’ naar samenwerkingsverband Kinderen en jongeren centraal
Ris-K I: 2011 - 2014 Meerwaarde van het Ris-K I project: Jaarlijks indienen van twee projecten = rugzakfinanciering Vermindering van vroegtijdige ongekwalificeerde uitstroom Evolueren van uitsluiting naar (desnoods) onderbouwde doorverwijzing Toename aan openheid tussen de verschillende partners en verrijken van elkaars werking door samenwerking tijd en ruimte te geven
Ris-K I: 2011 - 2014 Groeikansen voor het Ris-K I project: Rugzakfinanciering is te casusgebonden Weinig vertaling van de casusgebonden expertise naar het beleid binnen de scholen Streven naar meer competentieverhoging binnen de scholen Evolueren van curatieve aanpak naar preventieve aanpak
3. Ris-K II: actieterrein preventie Meerwaarde binnen de eigen organisatie: Visieontwikkeling Draagvlak vergroten Programma ontwikkelen i.f.v. competentieverhoging Visie vertalen in voelbare cultuur binnen de organisatie Zorgbeleid voor jongeren en medewerkers
3. Ris-K II: actieterrein preventie Meerwaarde voor de samenwerking in de regio: Gemeenschappelijke visie Competentieverhoging door: onder andere, casusbespreking Vorming opzetten binnen de regio vanuit gedeelde visie Krachten bundelen door intensievere samenwerking met alle partners die begaan zijn met het welbevinden van jongeren Net- en sectoroverschrijdende samenwerking
Toekomst? Oprichten van een intervisiegroep in de regio Doel: Samenwerkingsverband tussen onderwijs en welzijn behouden en versterken Competentieverhoging binnen de scholen door casusbesprekingen en gemeenschappelijke visieontwikkeling Leren van elkaars preventiebeleid om vroegtijdige schooluitval te voorkomen en om te gaan met grensoverschrijdend gedrag