ZESC – Situationeel leiderschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectief coachen van vrijwilligers
Advertisements

situationeel leiderschap
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Workshop teamvorming en leiderschap
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Iedereen coach naar Jef Clement.
Leidinggeven en coachen
Leiderschap en zelfbedrog:
Jongeren Preventie Team
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Workshop alumnidag 5 november 2014
CanDo Coaching.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het coachende functioneringsgesprek
Pemprl.
Groepsdynamica wc 5
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Cursus vrijwilligers werven
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Een vergadering organiseren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Big Data.
Vergadering Personeelsdienst
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Persoonlijk Leiderschap
Commissie voor vrijwilligerswerk
Big Data.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Begeleiden Les 5.
Onderzoek Scouting in de praktijk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Leerling- kenmerken Motivatie
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
In iedere klas zou een klasmeter en/of -peter kunnen aangeduid worden
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

ZESC – Situationeel leiderschap “Leiderschap: de kunst om een ander iets te laten doen dat jij wilt, omdat hij het zelf wil.” (Dwight Eisenhower, Amerikaans president van 1953 tot 1961). Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0

Situationeel leiderschap Situationeel leiderschap is een vorm van leidinggeven die erop gericht is: het team de taken goed te laten vervullen; samenwerking binnen het team te bevorderen; verantwoordelijkheden te delegeren.

Waarom situationeel leiderschap? Je hebt te maken met vrijwilligers. Het is belangrijk om een sfeer te scheppen waarbij men het gevoel krijgt "erbij te horen“ en "er met zijn allen voor te gaan". Verbinden van elkaar, motiveren en waarderen van je teamleden is belangrijk. Om effectief leiding te geven moet je de stijl van leidinggeven afstemmen op het teamlid.

Situationeel leiderschap We hebben besproken wat situationeel leiderschap is en waarom je dit toepast. Nu gaan we dieper in op hoe je situationeel leiding kunt geven…

Vakbekwaamheid en bereidheid Situationeel leidinggeven wil zeggen dat je de manier waarop je leiding geeft aan een team af laat hangen van twee factoren, de vakbekwaamheid en de bereidheid Vakbekwaamheid + bereidheid = taakvolwassenheid

Vakbekwaamheid Vragen die je jezelf kunt stellen zijn: Heeft het teamlid de juiste kennis en vaardigheden? Is er voldoende aandacht aan training of opleiding besteed? Heeft het teamlid de kans gehad te oefenen met de taak? Is het teamlid al eerder begeleid bij de taak?

Bereidheid De bereidheid van een teamlid heeft vaak te maken met de motivatie. Veel zaken kunnen de betrokkenheid of bereidheid in de weg staan: Gebrek aan motivatie Privéproblemen, concentratieproblemen of stress. Gebrek aan zelfvertrouwen. Te weinig zicht op het belang van de taak: het teamlid ziet het nut er niet van in of kent het proces niet goed genoeg. In welke mate is het teamlid overtuigd van de mogelijkheid de taak goed uit te voeren zonder toezicht?

Sturend gedrag en ondersteunend gedrag

De vier leiderschapsstijlen

Taakvolwassenheid Zoals eerder besproken: Vakbekwaamheid + bereidheid = taakvolwassenheid Iemand die zijn werk met veel plezier en veel kundigheid uitvoert, is zowel bekwaam als bereid. Oftewel, een hoge taakvolwassenheid

Een aantal voorbeelden Peter is net leiding geworden bij het leidingteam van de waterscouts. Omdat Peter net leiding is, is hij nog wat onzeker. Peter wordt gevraagd het programma van volgende week voor te bereiden.

Een aantal voorbeelden Jaap heeft inmiddels zes jaar ervaring als leiding bij de waterwelpen. Vanwege een fout in de planning is er nog geen programma gemaakt voor volgende week. Jaap biedt zich aan om dit programma te bedenken, uit te werken en te organiseren op zaterdag.

Een aantal voorbeelden Er moet nog een kampthema bedacht en uitgewerkt worden voor het aankomende zomerkamp. Jacob heeft dit vorig jaar ook opgepakt. Het heeft toen erg veel tijd gekost vanwege zijn gebrek aan ervaring met deze werkzaamheden. Ook dit jaar biedt Jacob zich aan om het thema uit te werken. Het team vindt het een goed idee als Jacob deze taak op zich neemt. Het is nog niet bekend waar het kamp precies gaat plaatsvinden.

Een aantal voorbeelden Kees-Jan is recent leiding geworden bij de landscouts. Hiervoor heeft Kees-Jan al twee jaar leiding gegeven bij de welpen. Door zijn ervaring is Kees-Jan zeker van zijn zaak en gemotiveerd. Kees-Jan wordt gevraagd het collecteren te coördineren. Dit heeft hij nog niet eerder gedaan. Kees-Jan denkt erover na om het collecteren dit jaar op een andere manier op te pakken en wil dit graag bespreken met de hopman.

Een aantal voorbeelden Jeffrey is een enthousiaste nieuwe leiding. Tijdens een vergadering met het leidingteam worden er taken verdeeld. Jeffrey wordt gevraagd de ledenadministratie te gaan bijhouden. Jeffrey werkt erg secuur, maar haalt niet zoveel voldoening uit taken die op de computer uitgevoerd moeten worden.

Een aantal voorbeelden Arnold heeft vorig jaar voor het eerst de financiën bijgehouden tijdens het zomerkamp. Tijdens de evaluatie kwam naar voren dat hier nog wat verbeterpunten in naar voren kwamen. Arnold wordt gevraagd de financiën weer bij te houden. De begroting is nog niet af dus hij biedt aan om mee te helpen om deze op te stellen.

Een aantal voorbeelden Er moet een schoonmaakdag georganiseerd worden om het gebouw klaar te maken voor de verhuur. Peter heeft dit vaker gedaan en biedt zich aan het dit jaar weer te doen. Peter beschikt over lijstjes waarop staat wat er allemaal moet gebeuren en Peter weet welke boodschappen gedaan moeten worden.

Afsluiting Welke punten neem je mee naar je leidingteam? Wat zijn de voordelen van situationeel leiderschap? Is situationeel leiderschap moeilijk en waarom?