GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Vormen van Publiek Private Samenwerking in het aardbevingsgebied Groningen 26 mei 2016 Dennis Schuldink Promovendus Governance en vormen van publiek private samenwerking in het aardbevingsgebied Groningen/ PhD Candidate Governance and Public Private Partnerships in the earthquake area Groningen
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Onderwerpen: Inleiding & het onderzoek Bestuurlijk akkoord en pakket van maatregelen - Multi-level governance 3. Publiek Private Samenwerking - Definitie - Mogelijke meerwaarde - Vormen 4. EBG als PPS - Bestuurlijk juridische aandachtspunten Klik op de afbeelding voor een animatie over de aardbevingen Groningen
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Grondbewegingen: aardbevingen Gas op 3 kilometer diepte In 2015 een 110-tal (magnitude 0.1 – 3.1) Tot dusver 5x magnitude 3.0 of meer Verrassing of ingecalculeerd? Kamervragen Jan Terlouw in 1971 Onderzoek NAM 1963: 1,5 meter bodemdaling
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Multi-level governance:
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Het onderzoek - Kwalitatief bestuurlijk juridisch onderzoek - Deskresearch - Cross case studies: - Geselecteerde cases en ‘snowball sampling’ - Documentenanalyse - Interviews
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Bestuurlijk akkoord en pakket van maatregelen: “Vertrouwen op herstel, Herstel van vertrouwen”
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Bestuurlijk akkoord 2013 met 3 sporen: veiligheid en toekomstzekerheid voor individuele inwoners en ondernemers; kwaliteit van de woon- en leefomgeving, en een duurzaam economisch; perspectief voor de regio. Pakket van maatregelen 2015 met 4 sporen: vergroting van de veiligheid en preventief versterken van huizen en gebouwen; verbetering van de schadeafhandeling en waardevermeerdering; verbetering van de leefbaarheid; verbetering van het economisch perspectief. Meerjarenplan NCG is vele malen omvangrijker Beleidsaccumulatie
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Publiek-private samenwerking: “Min of meer duurzame samenwerking tussen publieke en private actoren waarin gemeenschappelijke producten en/of diensten worden ontwikkeld en waarin risico’s, kosten en/of opbrengsten worden gedeeld.” Klijn & Teisman, 2000.
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Publiek-private samenwerking: Grofweg 3 varianten: - Contract-PPS - Relationele-PPS - Gezags-PPS (Sanders en Heldeweg: 2011) PPS vooral nu in de aandacht, maar niet nieuw: VOC, WOII, 70-er en 90-er jaren.
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Publiek-private samenwerking: Panacea of placebo? Meerwaarde: - Draagvlak - Efficiëntie - Financiële slagkracht PPS vooral nu in de aandacht, maar niet nieuw: VOC, WOII, 70-er en 90-er jaren.
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Publiek-private samenwerking: Praktische toepassing: - Infrastructurele projecten - Gebiedsontwikkeling - Werk, zorg e.a. Relationele-PPS - EBG? PPS vooral nu in de aandacht, maar niet nieuw: VOC, WOII, 70-er en 90-er jaren. Contract-PPS
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER PPS en Good governance: Democratisch Doeltreffend & Doelmatig Integer Rechtmatig Governance
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER EBG doelen en bomen: een reconstructie
Doelboom Spoor 4
Doelboom programma EBG (gedeelte)
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Enkele voorlopige en voorzichtige kritische noten: €97,5 mln., waarvan €32,5 mln. van de Provincie Groningen Doelen: begrippen multi-interpretabel en doelen meetbaar? Doelen: spoorvervuiling Stichting EBG: functioneel toezicht of controle Revolverend? Marktimperfecties? Werkgelegenheid? Social return?
GOVERNANCE OP DE SCHAAL VAN RICHTER Van remmende werking naar kansen PPS het ultieme beleidsinstrument? Tafel van Alders: Schiphol Succes vanwege goede actorenanalyse en het feit dat de burgers zelf met de mededeling kwamen dat Schiphol kon groeien. Verder kwamen ze met alternatieven (landen met motor uit). Is het dan overal toe te passen? PPS heeft voor- en nadelen: Draagvlak Financiën delen MAAR In een mult-level governance setting uiterst complex Aanbestedingsregels (Europa) Handhaving erg lastig