Belang bewegingsonderwijs met kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
Advertisements

In de weer met klimaatinformatie
Basisvorming.
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
Kennismakingsavond Groep 7 Dinsdag 17 september 2013.
Sport en Wmo relatie met beleidsbrief sport en gezondheidsnota VWS Sportcongres 9 november 2011.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Gezonde leefomgeving Hoe wordt de wijk een gezonde leefomgeving in een krachtige stad?
Onderzoek en de PMT Onderzoek naar onderzoek (en scholing) in de Psychomotorische Therapie Kenniscentrum Gezondheid en Welzijn Windesheim lectoraat Bewegen,
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Het belang en functie van spel
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Klassikale fijne motoriek type 2
Sociale activering Brussel W² Werk Welzijn.
in relatie tot een actieve leefstijl
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Leerlijnen in een Wiki
Vitaliteit en gezonde omgeving Lex van Delden.
Bewegingsklimaat en MRT
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
LeerlijnenWiki 13 augustus 2010 Wie kan uitleggen wat de LeerlijnenWiki is? Introductie LeerlijnenWiki.
Samenvatting Hoofdstuk
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Callcentermedewerkers.
IPC Nederland.
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Juf Miranda Molengraaf
Informatieve bijeenkomst
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Heeze-Leende in beweging!? Bijeenkomst MM 29 februari 2012.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
De nieuwe onderbouw.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Hoofdconcepten en eindtermen
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Motorische ontwikkeling. Ouderavond groep 1-2
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Vluchtelingen en asielzoekers
Het 24 spel.
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
JUIST GYM.
De ontwikkeling van het kind !
JUIST GYM.
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
ECONOMIE en IT (A stroom)
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Belang bewegingsonderwijs met kleuters Hoofdstuk 1 Belang bewegingsonderwijs met kleuters

Belang bewegingsonderwijs met kleuters Totale ontwikkeling Domeinen doelen Lichaamsbesef en ruimtelijke oriëntatie De kracht van de herhaling Zone van naaste ontwikkeling Impliciet leren Hoofdstuk 1

Legitimatie van het vak Compensatie of competentie Doel of middel Algehele en totale ontwikkeling algemene ontwikkeling en kwaliteit van leven welzijn, gezondheid en schoolprestaties maatschappelijke binding en sociale integratie Kerndoelen bewegingsonderwijs Kerndoel 57 Kerndoel 58 Vakoverstijgende doelen Hoofdstuk 1

Motorische ontwikkeling Motorische ontwikkeling als leerproces Motorische ontwikkeling versus motorisch leren Fundamentele vaardigheden Motorische vaardigheden Vaardigheidslijnen Leerlijnen Nature en nurture Groot en fijn Fylogenetisch en ontogenetisch Hoofdstuk 1

Rechten van de kleuter Vrij spelen Buitenspelen versus bewegingsonderwijs Risicovol bewegen Hoofdstuk 1