‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Centrale werkwinkel D:
Advertisements

Beroep Pedagogisch Werker
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Harmonisatieplannen kabinet
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
BoekStart in de Kinderopvang 18 oktober 2010

Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
REKENMODEL de Bibliotheek op school PO 10 december 2014
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Evaluatie Cultuurnota Provincie Drenthe Biblionet Drenthe, 17 december 2014.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Van onderwijzen naar leren
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
PROGRAMMATISCHE VERSTERKING SLIMME BUNDELING: PARTNERSHIP
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Kansen voor transformatie
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Kenniscirkel Caroline Heijer. Programma uur: dbos: hoe pak je het aan, intern en extern? uur: dbos en de zwakke lezer uur:
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
BIB KORTRIJK EDUCATIE & SCHOLENWERKING. #BIB KORTRIJK Onderwijs in Kortrijk: # kleuter- en basisscholen: 35 (incl. 6 BuLO/BuKO), ca kind. # secundaire.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
<plaats en datum>
Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering
De BoekStartcoach Conferentie ‘Tel mee met Taal’
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Campagne taalvaardigheid
Visie mediawijsheid KB
Karien van Buuren (Rijnbrink) Richard Vollenbroek (Saxion)
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Onderzoeksrapport ‘Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verschillen in onderwijskansen
<plaats en datum>
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’ Nieuwegein, 8 december 2016 Welkom Hoe kan de bibliotheek bijdragen aan het ondersteunen van gemeentelijk beleid? Mede mogelijk gemaakt door:

Kunst van Lezen Actielijn 3 en 4A

Sociale domein Tot het Sociaal Domein hoort alles wat te maken heeft met zorg en ondersteuning van burgers met een hulpvraag. Daarbij gaat het om jongeren, ouderen, mensen met een beperking (fysiek of psychisch) en mensen die moeilijk aan werk kunnen komen of die werkloos zijn geworden. Alle organisaties, diensten en voorzieningen die mensen ondersteunen, de leefbaarheid vergroten en participatie (dat is meedoen in de maatschappij) bevorderen werken binnen het Sociaal Domein.

Educatieve domein VVE Kinderopvang (kinderdagverblijven en peuterspeelzalen) Basisonderwijs Voortgezet onderwijs MBO HBO/WO

Drie programmalijnen: BoekStart De Bibliotheek op school Leesbevorderingsnetwerken

Hoofddoelstelling Preventie In 2018 zijn in totaal 1 miljoen jonge kinderen tot en met de basisschoolleeftijd bereikt met leesbevorderingsactiviteiten, zodat hun taalvaardigheid en leesplezier toenemen

Bereik BoekStart voor baby’s Eind 2016 verwacht Aantal basisbibliotheken (bb) % totaal bb (153) Aantal nieuwe leden (koffertjes) Bereik NL baby’s 170.000 (2015) BoekStart baby’s 152 99,4% 57.000 33,5%

Bereik BoekStart in de kov Eind 2016 verwacht Aantal basisbibliotheken (bb) % totaal bb (153) Aantal aan BS deelnemende kov-locaties Aantal kinderen op BS-locaties % van totaal aantal kov-locaties = 8580 BoekStart kov 130 85% 1.332 57.000 15,5%

Bereik de bibliotheek op school po schooltype Aantal basis- bibliotheken (bb) % totaal bb (153) Totaal aantal scholen primair onderwijs in 2015 Aantal deel nemende scholen aan dBos bo en so Bereik % dBos bo en so Gem aantal leer- lingen Totaal aantal leer-lingen   Totaal aantal leer- lingen dBos 141 92,2% 6.430 2.397 37,3% 224 1.440.000 537.000 dBos so 48 31,4% 555 137 24,8% 186 102.900 25.500 totaal 6.985 2.534 36,3% 1.542.900 562.500

Bereik de bibliotheek op school vo schooltype Aantal basis bibliotheken (bb) % totaal bb (153) Totaal aantal vmbo-scholen Aantal deel nemende scholen aan dBos vmbo dBos vmbo 30 19,6% onduidelijk 55

Curatie doelgroep ouders Doorgaande lijn Maatschappelijke en Educatieve Bibliotheek Preventie Curatie Boekstart dBoS BO dBoS VO Bibliotheek en basisvaardigheden 0-4 4-12 12-18 Curatie doelgroep ouders

Doorgaande lees- en leerlijn mediawijsheid digitale vaardigheden geletterdheid leesbevordering basisvaardigheden zelfstandige zelfredzame burger staat centraal

Primair BoekStart en dBos po Focus meer op laagtaalvaardige kinderen Bibliotheken centraal maar kov en onderwijs rechtstreeks benaderen wordt belangrijker Effectiviteit programma’s aantonen via monitoring en onderzoek Kwaliteit op alle terreinen is uitgangspunt Kwantitatieve SMART doelstellingen halen

Focus op Vmbo Niet of nauwelijks mediatheken Daarom ruimte voor bibliotheken om te ondersteunen Rond de 10% is laaggeletterd, doelgroep TmmT (preventie en curatie) Minder aandacht voor lezen binnen het curriculum

Pijlers Leesomgeving Expertise Evidentie Samenwerking

Bouwstenen

Leesomgeving

Expertise Voorleesconsulenten Leesconsulenten Educatief specialist Voorlees-coördinatoren Leescoördinatoren Minor PABO

Evidentie Onderbouwen van nut en noodzaak Monitor dBos BO, VMBO, BoekStart in de kov Wetenschappelijk onderzoek Brochures rond onderzoek en goede voorbeelden

Monitor

Samenwerking

Samen werken aan succes Campagne leesbevorderingsnetwerken Dieptestrategie, workshops met bibliotheekdirectie en stakeholders Breedtestrategie, regionale conferentie om resultaten te delen Uitgangspunt is om BoekStart en dBos lokaal te borgen bij gemeente, kinderopvang en onderwijs

Maatschappelijk ondersteuner Van uitleenbibliotheek naar maatschappelijk ondersteuner Dus niet alleen cultuurbeleid in gemeente volgen maar je ook doen gelden in sociaal en educatief domein Gebruik maken van (financiele) mogelijkheden buiten de cultuurbegroting Anticiperen en bewijzen dat je de rol aankan

Den Bosch heeft voorbeeldfunctie Het landelijke team heeft vanaf 2010 nauw samengewerkt met voorbeeldbibliotheek Den Bosch Hun aanpak is overgenomen door vele basisbibliotheken Hans Derks, scheidend directeur van Bibliotheek Den Bosch licht toe