Romeinen (3) WELKOM
Psalm 25: 5 Louter goedheid zijn Gods paden voor wie leeft naar zijn verbond, daaraan trouw blijft en zijn daden slechts op Gods geboden grondt. Zie mij schuldig voor U staan, HEER, vergeef mijn overtreden, neem mij om uws naams wil aan, groot zijn uw barmhartigheden.
Psalm 25: 7 Wie heeft lust de HEER te vrezen als het hoogst en eeuwig goed? God zal zelf zijn leidsman wezen, leren hoe hij wandlen moet. Hij mag uit des HEREN hand voorspoed op zijn weg verwachten. Het door God beloofde land erven ook zijn nageslachten.
Romeinen (3) GEBED
VRAGEN NAAR AANLEIDING VAN DE VORIGE TWEE KEER Romeinen (3) VRAGEN NAAR AANLEIDING VAN DE VORIGE TWEE KEER
Romeinen (3) Opmerking naar aanleiding van Romeinen 1: Regelmatig hoor ik predikanten zeggen, dat we een bepaalde Bijbeltekst niet zomaar mogen gebruiken, omdat die altijd betrekking heeft op DIE situatie en in DIE tijd. Zo heb ik eens een preek gehoord van iemand die beweerde dat je uit de bijbel niet kunt aantonen dat homoseksualiteit zonde is. Ik ben het daar niet mee eens. Dan zou de bijbel verworden tot een geschiedenisboek dat leuk is om te lezen en te weten te komen hoe het volk van God vroeger leefde, maar zou het ons niets meer te zeggen hebben.
Romeinen (3) Mijn reactie (1): Gods Woord kent categorale ge- en verboden: die gelden altijd, zoals het liefdegebod / geen andere goden. Daarnaast kent de Bijbel geboden en verboden voor allerlei situaties: de feesten, de offers, slavernij, oorlog etc.: deze zijn tijdelijk en gelden voor specifieke situatie. En zijn ook bedoeld om “de wet te leren.”
Romeinen (3) Mijn reactie (2): Als een dominee/ander zegt dat dat je uit de bijbel niet kunt aantonen dat homoseksualiteit zonde is… Kun je eerst een aantal vragen stellen: Hoe komt u tot uw standpunt? Welke gedeelten van de Bijbel heeft u bestudeerd en waarom? Welke gedeelten heeft u NIET bestudeerd en waarom? Hoe hebt u dit verwerkt tot uw standpunt?
Romeinen (3) Mijn reactie (3): Is Romeinen 1:24-27 te gebruiken als argument in de discussie over homoseksualiteit? Nee, want het gaat hier niet over homofilie, maar eerder over perverse seksualiteit – lustige beleving van seks / mannen met mannen / vrouwen met vrouwen < de verering van het lichaam. Pastoraal gezien zal de gelovige homifiele br./zr. zich hierin niet herkennen. Eerder laat Paulus in Romeinen 1 zien waar een samenleving naar toegaat die geen ankers meer heeft. Ja, maar er zijn betere aanwijzingen, zoals Matteüs 19:3- 13 en OOK Johannes 15:9-12
Romeinen (3) REACTIES?
Romeinen (3) Overzicht blz. 16 Lezen: Romeinen 2 Vraag: Het helpt om dit hardop te lezen… En soms door korte samenvattende tussenkopjes. Vraag: Waaruit blijkt tegenwoordig dat heidenen – niet gelovigen – anders gelovigen > de wet van God in hun hart hebben? Denk daarbij aan de tien geboden
Romeinen (3) Natuurlijk, u veroordeelt dit alles (Romeinen 1:26-32). Maar u bent evenmin te verontschuldigen. Het oordeel dat u over anderen velt, velt u over uzelf, want de dingen die u veroordeelt doet u zelf ook. Wij weten dat God hen die dergelijke dingen doen terecht veroordeelt. “Eenvoudig voorbeeld” : veroordeling van echtbreuk, maar onder christenen komt echtbreuk / echtscheiding (steeds meer) voor
Romeinen (3) Vraag: Belangrijk(!): Waaruit blijkt tegenwoordig dat heidenen – niet gelovigen – anders gelovigen > de wet van God in hun hart hebben? Wat bedoelt Paulus hier met “de wet”? Immers heidenen hebben andere goden, maken beelden, eren niet de NAAM en houden zich niet aan de sabbat Belangrijk(!): De Griekse en Romeinse goden hadden niet een soort wet voor de mensen > het zou hun worst wezen. Deze godsdienst kenmerkte zich door “do ut des” = ik offer, opdat u mij zegent
Romeinen (3) Centraal punt voor Joodse christenen, want Paulus schrijft aan christenen met een Joodse achtergrond: Besnijdenis > als uiterlijk teken! Paulus wijst er echter op dat de innerlijke besnijdenis veel belangrijker is 2:29 = ook Oude Testament(!) Deuteronomium 10:16; 30:6; Jeremia 4:4.
Romeinen (3) Centraal punt voor Joodse christenen, want Paulus schrijft aan christenen met een Joodse achtergrond: Besnijdenis > als uiterlijk teken! Paulus wijst er echter op dat de innerlijke besnijdenis veel belangrijker is 2:29 = ook Oude Testament(!) Deuteronomium 10:16; 30:6; Jeremia 4:4. Ter herinnering: Paulus behandelt hier niet het Oude Testament, maar de Joods-christelijke uitleg van het Oude Testament in de eerste eeuw(!) Vergelijk bijvoorbeeld Matteüs 5:21.
Romeinen (3) Ter herinnering: Paulus behandelt hier niet het Oude Testament, maar de Joods-christelijke uitleg van het Oude Testament in de eerste eeuw(!) Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: (Rom 3:21) Jezus Christus
Romeinen (3) En iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. (Rom 3:24). Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. (Romeinen 3:27–28).
Romeinen (3) Nee, door de wet die eist dat u gelooft. Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. (Romeinen 3:27–28). Vraag: Wat moet ik mij voorstellen bij de wet die eist dat u gelooft. Hoe verhoudt zich tot genade?
Romeinen (3) Vraag: Probleem: Wat moet ik mij voorstellen bij de wet die eist dat u gelooft. Hoe verhoudt zich tot genade? Probleem: Vertaling “wet” en NBV de toevoeging “die eist” Kort staat er: “de wet van geloof” Maar wat is “de wet van geloof”? Beter: “het principe (=wet), dat (u God) vertrouwt.
Romeinen (3) Abraham, vader van alle gelovigen… Lezen: Romeinen 4:1-31 Waarom schrijft Paulus dit? Hij zoekt de verbinding tussen Joodse en Griekse christenen. Een onverwachte(?) toepassing op vraagstuk van de doop. De doop van volwassenen + kinderen of alleen de doop van volwassenen
Romeinen (3) Voor de volgende keer… Lees Romeinen 5-8 En blz. 18-27 van de cursus.
Psalm 25: 2 HEER, wijs mij toch zelf de wegen waar mijn voeten veilig gaan; Maak mijn hart er toe genegen, die blijmoedig in te slaan. God mijns heils, naar wie ik smacht, wil mij in uw waarheid leiden, leer mij, daar ik dag en nacht U gelovig blijf verbeiden.
Psalm 25: 3 Denk aan mij in uw ontferming, HEER, waarop ik biddend pleit, want uw trouw en uw bescherming schenkt U reeds van eeuwigheid. O, gedenk de zonden niet, in mijn jeugd door mij bedreven. Wilt U, die mijn schulden ziet, in uw goedheid mij vergeven.
Romeinen (3) DANKGEBED