Workshop MRT > RBO KVLO studiedag VO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

< Filmfragment Alan Watts >
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
Samenwerkingsverband
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Naschools sportaanbod Marijke de Groot Landelijke studiedag basisonderwijs.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
© W.J.H. Mulier Instituut, 's-Hertogenbosch, Sport en onderwijs verbonden Kritische factoren in de samenwerking tussen het basisonderwijs en sportverenigingen.
Drieslag functioneel rekenen
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
“De Speeltuinmethode”
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Vakwerkplan bewegen & sport
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Bewegen in het Praktijkonderwijs Embedded Fitness Gaming, entertainment en fitness in één concept Carla Scholten, directeur
InBeweging.nu laat kinderen bewegen Landelijke Studiedag Basisonderwijs Groepslessen MRT.
Basisbewerkingen rekenen
1zorg-route.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Kunnen wij het samen Passend maken?
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voor leesplezier én resultaat!
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Competentie vergrotend werken
Ouderavond Groepsorganisatie
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Succesvolle samenwerking VO en jeugdzorg in Gooi en Eemland
De weg van de leerling met specifieke
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Opvoeden.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Aanleggen bestrating Niveau 1 en 2 Wedeo.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Programmeren met kinderen
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Studiedag PO woensdag 9 november 2016
Workshop MRT > RBO KVLO studiedag basisonderwijs Eindhoven
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Leerkrachten Instructiemiddag.
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Profiel van een plusleerling
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Workshop MRT > RBO KVLO studiedag VO Linda Duteweerd- Roelofs Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

Korte introductie Calo windesheim, workshop MRT

Inleiding Wat is MRT of Remediërend bewegingsonderwijs Positionering binnen een school Hoe geef je RBO Calo windesheim, workshop MRT

MRT: verschillen in opvatting De MRT bestaat niet Verschil in wijze van observeren registreren, analyseren, diagnosticeren en planmatig handelen…. kind onderwijs remediëren van: Calo windesheim, workshop MRT

zorg of onderwijs? En in de sport? Bewegingsachterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten CURE: Remediëren van het kind Special CARE: Remediëren van het onderwijs KIND Cure: wegwerken van een tekort RBO kinderfysiotherapie Calo windesheim, workshop MRT En in de sport?

Remediërend bewegingsonderwijs ….is extra onderwijstijd voor leerlingen om hun kansen op een optimale deelname aan reguliere lessen bewegingsonderwijs te herstellen of te scheppen. Calo windesheim, workshop MRT

Positionering binnen de school De inhoud van RBO is nauw afgestemd op het vakwerkplan van de school Indien mogelijk passend binnen het zorgplan van de school Calo windesheim, workshop MRT

Hoe geef je RBO? Situaties die verwijzen naar situaties in de reguliere lessen Het niveau van de leerling is het uitgangspunt, wat kan hij nog wel? Daarbij aansluiten Situaties met een grote “luk”kans Calo windesheim, workshop MRT

Welke leerlingen in de RBO les? 1.leerling wil leren, maar denkt het niet te kunnen 2.leerling wil leren, en denkt het ook te kunnen 3. leerling wil niet leren, en denkt het niet te kunnen 4. leerling wil niet leren, maar denkt het wel te kunnen Calo windesheim, workshop MRT

RBO in beeld Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

En nu: praktijk! Een kind een kind is zoveel meer Dan een aanstaande dame of een aanstaande heer Wie niet in een kind het wonder ziet Die snapt het hele liedje niet Toon Hermans Linda Duteweerd- Roelofs Calo Windesheim, workshop MRT

3 activiteiten Balanceren Overloopjagerbal Klimmen Beweegprobleem: handhaven van evenwicht en herstellen van evenwichtsverstoringen bij het verplaatsen op een (in)stabiel vlak Overloopjagerbal Beweegprobleem: lopers proberen af te gooien die het afgooien proberen te voorkomen Klimmen Beweegprobleem: creëren en handhaven van steunpunten in touwen om te verplaatsen in/ tussen touwen Factoren om rekening mee te houden: Spelenderwijs; het moet weer leuk worden om te bewegen/ gymmen Ieder op eigen niveau, luk-kans voor iedereen! > veel differentiatie, kleine stapjes Uitgaan vanuit beweegprobleem Calo windesheim, workshop MRT