Poverty is not the problem, wealth is. Vorming 8 maart 2017, Wevelgem
Intro muziek door https://vimeo.com/138239399 door Lisa Tahon
Programma Introductie De 4 kapstokken Slot Handtasoefening Het verhaal van Kelly De 4 kapstokken Kindfactoren Ouderfactoren Leerkracht/klasfactoren Schoolfactoren Slot
Krantenkoppen en op TV Armoederisico in België gestegen (17/10/2016, Belga) Begroting is pijnlijke boodschap voor arme gezinnen (17/10/2016, de redactie) Slangen: "Isolement in armoede is het meest fundamentele“ (De Afspraak op 5/10/2016) Armoede in Vlaanderen blijft toenemen en er is niet echt verbetering in zicht (4/10/2016, Belga) Karen Damen en James Cooke krijgen wind van voren van mensen die werken met échte armen (26/09/2016, hln, Nieuwe Buren)
Het verhaal van Kelly
1. Kijken naar het kind in je klas
1. Kijken naar het kind Buitenkant van armoede= zichtbare aspecten Binnenkant van armoede= niet zichtbare gevoelens
2. Kijken naar de betrokken ouders
2. Kijken naar de ouders
3. Kijken naar mijn klas en mijn rol als leerkracht
3. Kijken naar mijn klas en mijn rol als leerkracht Op welk stereotiep beeld betrap je jezelf wel eens? Wat zorgt ervoor dat je dit beeld hebt? Op welke stereotiepe beelden betrap je jezelf soms: - Amerikanen zijn dik - Afrikanen zijn lui - Nederlanders zijn gierig - …
Ons beeld wordt bepaald door ons referentiekader - Persoonlijke bril (opvoeding, ouders, vrienden, beroep, hobby’s, ervaringen, ontmoetingen, media…) Culturele bril (onze westerse cultuur: tradities, manier van omgaan met elkaar, gewoontes,…)
Vooroordelen en stereotypen zijn onjuiste, onvolledige beelden! Hoe omgaan met stereotypen? Vooroordelen en stereotypen zijn onjuiste, onvolledige beelden! Stereotypen ontkrachten door: voldoende correct genuanceerde info te geven zodat het beeld kan bijgesteld worden. Stereotypen en vooroordelen zullen er altijd zijn maar hoe ermee omgaan? - ontkrachten want stereotypen en vooroordelen zijn altijd onjuiste, onvolledige beelden - voldoende, correcte en genuanceerde informatie geven zodat kinderen of collega’s hun beeld kunnen bijstellen. Conclusie: Als leerlingen vooroordelen uiten of stereotype uitspraken doen, is het belangrijk - die steeds te ontkrachten - en de nodige informatie te verschaffen zodat ze hun beeld kunnen bijstellen of nuanceren.
4. Kijken naar onze school
4. Kijken naar onze school
Onthou vooral dit! Jullie inzet is geweldig Armoede kan je niet oplossen! ‘Help, wat moet ik doen?’ Kind Ouders Leerkracht/klas School
Informatie http://www.netwerktegenarmoede.be/ Maak je sterk tegen armoede op school (pdf) http://www.welzijnszorg.be/ http://www.armoede.org/ http://www.welzijnsschakels.be/ http://www.grotekansen.be/ http://www.vlaamsarmoedesteunpunt.be http://www.armoedebestrijding.be/
Willen jullie de vragenlijst invullen? Dankjewel en fijn weekend. Evaluatie Willen jullie de vragenlijst invullen? Dankjewel en fijn weekend.
Inleefatelier Achter de Muur Roeselare
Buurtwandeling Roeselare doel: diversiteit in de buurt ontdekken leerkracht begeleidt 5 plekjes van 5 leeftijdsgenoten leren kennen programma duurt 3 uur instap wandeling nabespreking buurtzoeker als hulpmiddel
www.studioglobo.be Koffers (kleuter tot derde graad) Fotosets (kleuter) Workshops (secundair) 123 piano (tweede graad) Mik@doe (http://www.mikadoe.be/) Saved by the bell (http://www.savedbythebell.be)
Contactgegevens Studio Globo Roeselare Hugo Verrieststraat 22 8800 Roeselare 051 22 11 03 roeselare@studioglobo.be ‘t Hope Gitsestraat 51-53 8800 Roeselare 051 69 02 10 0498 88 71 77 thope@telenet.be