Poverty is not the problem, wealth is.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

De uitkomsten van de enquête op hoofdlijnen. -Geslaagde pilot uitgevoerd weken van de gastlessen -Optimaliseren van voorbereiding leerlingen op school.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom bij Leefstijl.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Werken naar onderwijsbehoeften
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Onderwijspsychologie
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Interculturele communicatie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Armoede is … Sieg Monten
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Workshop Identiteit?.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Project KUNST EN CULTUUR. CULTUUR IN DE KLEUTERSCHOOL KUNST.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Schoolopbouwwerk Menen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Voor de leerkracht INLEIDING
Het is vandaag Girlsday!
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
What is the meaning of? Student centered learning
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
© UNIEK IN DE KLAS.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Onderzoeksstrategie: survey
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Uitwisseling Denemarken
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Kato bruyneels, Lore Driessens
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Info directievergadering
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Help want armoede is niet fijn.
In de buitenbaan Het solidariteitsproject voor de basisschool bij de campagne van Samen Tegen Armoede.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
ORGANISATIE EN AFSPRAKEN
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

Poverty is not the problem, wealth is. Vorming 8 maart 2017, Wevelgem

Intro muziek door https://vimeo.com/138239399 door Lisa Tahon

Programma Introductie De 4 kapstokken Slot Handtasoefening Het verhaal van Kelly De 4 kapstokken Kindfactoren Ouderfactoren Leerkracht/klasfactoren Schoolfactoren Slot

Krantenkoppen en op TV Armoederisico in België gestegen (17/10/2016, Belga) Begroting is pijnlijke boodschap voor arme gezinnen (17/10/2016, de redactie) Slangen: "Isolement in armoede is het meest fundamentele“ (De Afspraak op 5/10/2016) Armoede in Vlaanderen blijft toenemen en er is niet echt verbetering in zicht (4/10/2016, Belga) Karen Damen en James Cooke krijgen wind van voren van mensen die werken met échte armen (26/09/2016, hln, Nieuwe Buren)

Het verhaal van Kelly

1. Kijken naar het kind in je klas

1. Kijken naar het kind Buitenkant van armoede= zichtbare aspecten Binnenkant van armoede= niet zichtbare gevoelens

2. Kijken naar de betrokken ouders

2. Kijken naar de ouders

3. Kijken naar mijn klas en mijn rol als leerkracht

3. Kijken naar mijn klas en mijn rol als leerkracht Op welk stereotiep beeld betrap je jezelf wel eens? Wat zorgt ervoor dat je dit beeld hebt? Op welke stereotiepe beelden betrap je jezelf soms: - Amerikanen zijn dik - Afrikanen zijn lui - Nederlanders zijn gierig - …

Ons beeld wordt bepaald door ons referentiekader - Persoonlijke bril (opvoeding, ouders, vrienden, beroep, hobby’s, ervaringen, ontmoetingen, media…) Culturele bril (onze westerse cultuur: tradities, manier van omgaan met elkaar, gewoontes,…)

Vooroordelen en stereotypen zijn onjuiste, onvolledige beelden! Hoe omgaan met stereotypen? Vooroordelen en stereotypen zijn onjuiste, onvolledige beelden! Stereotypen ontkrachten door: voldoende correct genuanceerde info te geven zodat het beeld kan bijgesteld worden. Stereotypen en vooroordelen zullen er altijd zijn maar hoe ermee omgaan? - ontkrachten want stereotypen en vooroordelen zijn altijd onjuiste, onvolledige beelden - voldoende, correcte en genuanceerde informatie geven zodat kinderen of collega’s hun beeld kunnen bijstellen. Conclusie: Als leerlingen vooroordelen uiten of stereotype uitspraken doen, is het belangrijk - die steeds te ontkrachten - en de nodige informatie te verschaffen zodat ze hun beeld kunnen bijstellen of nuanceren.

4. Kijken naar onze school

4. Kijken naar onze school

Onthou vooral dit! Jullie inzet is geweldig Armoede kan je niet oplossen! ‘Help, wat moet ik doen?’ Kind Ouders Leerkracht/klas School

Informatie http://www.netwerktegenarmoede.be/ Maak je sterk tegen armoede op school (pdf) http://www.welzijnszorg.be/ http://www.armoede.org/ http://www.welzijnsschakels.be/ http://www.grotekansen.be/ http://www.vlaamsarmoedesteunpunt.be http://www.armoedebestrijding.be/

Willen jullie de vragenlijst invullen? Dankjewel en fijn weekend. Evaluatie Willen jullie de vragenlijst invullen? Dankjewel en fijn weekend.

Inleefatelier Achter de Muur Roeselare

Buurtwandeling Roeselare doel: diversiteit in de buurt ontdekken leerkracht begeleidt 5 plekjes van 5 leeftijdsgenoten leren kennen programma duurt 3 uur instap wandeling nabespreking buurtzoeker als hulpmiddel

www.studioglobo.be Koffers (kleuter tot derde graad) Fotosets (kleuter) Workshops (secundair) 123 piano (tweede graad) Mik@doe (http://www.mikadoe.be/) Saved by the bell (http://www.savedbythebell.be)

Contactgegevens Studio Globo Roeselare Hugo Verrieststraat 22 8800 Roeselare 051 22 11 03 roeselare@studioglobo.be ‘t Hope Gitsestraat 51-53 8800 Roeselare 051 69 02 10 0498 88 71 77 thope@telenet.be