Sturen op ambitie in het sociaal domein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Raadsledenbijeenkomst 15 april
Advertisements

Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Decentraliseren, goed idee? kansen en risico’s voor Brummen 5 maart politiek café Yvonne Bieshaar (lid van het eerste uur)
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Wmo-beleid Drechtsteden Lenne van de Merwe 2 juni 2014.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Participatiewet.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Verbinden van zorg en onderwijs
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Transitie en ondernemen Zorg voor de Jeugd in overdracht
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Gehandicaptenplatform Overbetuwe
VVD Heusden Gosia Bruins – raadslid commissie Samenleving Datum TRANSITIES IN HET SOCIALE DOMEIN, EEN RAMP OF ZEGEN?
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Risicomanagement binnen de decentralisaties
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Aanleiding tot verandering
Decentralisaties: De praktijk dichter bij de burger lijkt mooi…
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
Ik heb geen netwerk…. WMO en diaconaat Bethesda = huis van barmhartigheid Teken van het Koninkrijk.
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Presentatie Wmo en ondernemerschap Jeroen Geerdink, Stimuland 3 april 2014.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Themabijeenkomst 18 september BVSB - Doelen en ambitie Kennisuitwisseling Ontmoeting Professionalisering.
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
Project oriëntatie op het beroep
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Pauline de Heer Jaarcongres Public Finance 6 november 2013 Systeemdenken bij maatschappelijke transities Afbeeldingen: Zorgbelang Brabant, Uitspraken.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
Monitoring 3D - Participatiewet - WMO maatwerkvoorzieningen Gemeente Dordrecht 26 april 2016.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Decentralisatie naar gemeente Minou Scherrenburg 13 december 2011.
6 november 2013www.eicpc.nl2 De decentralisatie van het sociale domein en de public controller Congres Public Finance 2013.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Adviesraad Sociaal Domein
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur 23 maart 2017
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur 1 december 2016
Kadernota sociaal domein
Wmo beleid in de Drechtsteden
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
OUTCOME-INDICATOREN WMO
Transcript van de presentatie:

Sturen op ambitie in het sociaal domein Congres Binnenlands Bestuur 3 november 2016 Peter Kanne

agenda 1. Verantwoording 2. Terugblik 3. Sturen op ambities 4. Budgetten Sturen op ambitie ● I&O Research

verantwoording 2015 2016 Veldwerkperiode okt 2015 okt 2016 2015 2016 Veldwerkperiode okt 2015 okt 2016 Aantal burgers 2.465 3.490 Aantal ambtenaren 1.056 478 Aantal ambtenaren SD 301 329 Steekproefbron I&O Research Panel I&O Research Panel Nieuwsbrief BB Nieuwsbrief BB Methode online online

terugblik

Meer Draagvlak decentralisaties “Het overhevelen van de taken op het gebied van jeugd, zorg en werk van het Rijk en de provincies naar de gemeenten vind ik…”

Transitie vaker Soepel verlopen “Hoe is de transitie van taken op het gebied van jeugd, zorg en werk tot nu toe verlopen in uw gemeente?” (Ambtenaren SD) 16% stroef tot chaotisch 56% soepel 22% stroef tot chaotisch 40% soepel

Hoe kleiner de gemeente hoe soepeler “Hoe is de transitie van taken op het gebied van jeugd, zorg en werk tot nu toe verlopen in uw gemeente?” (Alle ambtenaren) 18% stroef tot chaotisch 47% soepel 4% stroef 27% stroef tot chaotisch

positievere Gevolgen voor burgers “De overheveling van taken van Rijk en provincies naar de gemeenten had voor de burgers in mijn gemeente…” (basis: ambtenaren in het sociaal domein) 30% positieve verwachtingen 42% negatieve verwachtingen 45% positieve ervaringen 10% negatieve ervaringen

Meest negatieve Gevolgen voor burgers bij jeugdwet “De overheveling van taken van Rijk en provincies naar de gemeenten had voor de burgers in mijn gemeente…” (basis: ambtenaren in het sociaal domein) 10% negatieve gevolgen 21% negatieve gevolgen

burgers zelf vinden het vaker een verslechtering ”Vindt u de manier waarop uw gemeente de Wmo / Jeugdwet uitvoert sinds 2015 een verbetering of verslechtering ten opzichte van de situatie vóór 2015?” (basis: cliënten WMO / Jeugdwet)

Ambtenaren verwachten Vooral knelpunten in jeugdzorg in 2017 “Waar verwacht u voor volgend jaar de grootste knelpunten?” (ambtenaren sociaal domein) voor 2015 2016 2017 Jeugdwet 48% 44% 54% Participatiewet 31% 30% 24% Wmo2015 14% 15% 12% Verwacht weinig knelpunten 8% 11% 10%

Wat voor knelpunten? Wmo2015 Participatiewet Huishoudelijke hulp (21%) Dagbesteding (15%) Begeleiding (14%) Budget (13%) Participatiewet Creëren beschutte werkplekken (37%) Budget (30%) Afbouw SW-bedrijf (29%) Standaardisatie gegevensuitwisseling (20%) Privacy (17%) Samenwerking zorgverzekeraars (16%) Jeugdwet Budget (50%) Wachtlijsten (40%) Inkoop specialistische zorg (34%)

Sturen op ambities

38% heeft nauwelijks tot geen Zicht op realisatie ambities in jeugdzorg “In welke mate heeft u zicht op de realisatie van de ambities van uw gemeente?” (Ambtenaren sociaal domein)

Bijna iedereen monitort resultaten beleid

Ruim derde: onvoldoende sturingsinformatie jeugdwet “Levert de monitoring voldoende sturingsinformatie op m.b.t. uitvoering van Wmo en Jeugdwet?” (Ambtenaren sociaal domein)

Waarom onvoldoende? Genoemde redenen dat de informatie uit de monitor onvoldoende oplevert voor sturing: Er is (nog) een focus op de processen en minder op de ‘outcome’; Financiële informatie heeft prioriteit; Er is nog geen systematiek bedacht om de outcome kwalitatief goed te meten; Medewerkers vullen de systemen nog niet volledig in; Lage respons op cliëntervaringsonderzoeken; Er zijn te veel modellen waarop zorgaanbieders gegevens bijhouden. Zorgpartijen leveren onder het mom van privacy geen gegevens. Een aantal zorgaanbieders houdt onvoldoende de gegevens bij; Door privacywetgeving is concrete informatie lastig op te halen; Er is geen effectmeting mogelijk (zorgt het beleid voor de outcome of spelen er andere factoren)   Enkele ambtenaren noemen informatie die zij missen: Over aantal potentiële cliënten met een ondersteuningsvraag Aantal meldingen bij sociale wijkteams Gebruik voorliggende voorzieningen Aantallen beroep op zelfredzaamheid Ondersteuning door Sociale wijkteams Doorverwijzingen specialistische ondersteuning De financieringsstromen (met name DBC’s: diagnose-behandelcombinaties)

41% heeft beleid aangepast “Heeft uw gemeente sinds de decentralisatie beleid aangepast? Zo ja, waarom?” (ambtenaren sociaal domein )

Tekorten bij jeugdwet en pw overschotten bij wmo 30% positieve verwachtingen 43% tekort Jeugdwet 35% tekort Participatiewet 62% overschot Wmo

Wat gedaan met tekort of overschot? Hoe is het tekort opgevangen? Gedekt uit reserve SD 63% Bezuinigd binnen SD 24% Gedekt uit algemene reserve 23% Bezuinigd uit ander domein 7% Cliënten op wachtlijst 4% Anders 6% Wat is er gebeurd met het overschot? Gereserveerd voor SD 77% Tekort elders binnen SD gedekt 31% In algemene reserve gestort 12% Anders 2%  

Conclusies Ambtenaren SD zien verbetering en zijn opgelucht. Vooral knelpunten in jeugdzorg. Ambtenaren zien nu meer verbeteringen voor burgers. Burgers zelf zien dat nog nauwelijks. Het wordt nu zaak de verbeteringen ook zichtbaar te maken. Niet uitgegeven budgetten helpen niet bij die beeldvorming. Sturen op ambitie ● I&O Research

Dank voor uw aandacht Peter Kanne p.kanne@ioresearch.nl