Hoe creëer je een olievlekwerking?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Workshop creatief brainstormen
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Inactiviteit onwil of onvermogen?
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Deelsessie 6: Transitie aanpak
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Kansen voor Samenwerken
Vrijheidsbeperking.
plaats datum naam trainer
Korte introductie tot het principe
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Bepaal jouw SuperPowers!
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Flexibiliteit als activiteit
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Sterker communiceren = relaties versterken
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Hoe krijg je ze mee? Annemarie Mars.
Maak agile leiderschap besmettelijk!
Succesvol implementeren in de zorg
Innovatie in het onderwijs
Een vergadering organiseren
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Laaggeletterdheid en de BPV
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Social media voor statenleden/politici
5 valkuilen & Tips.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Feedback Reinier Geurts.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hoe creëer je een olievlekwerking? Leerlaboverstijgende bijeenkomst

Even voorstellen

Vele vernieuwingen: maar hoe breng je ze verder? 3 2 1

Welke ervaringen heb je tot nu toe met dit thema? Ga naar www.menti.com en gebruik de code: 36 70 46

Verandering/vernieuwing in het onderwijs Blokkades bij (onderwijs)vernieuwing: Veranderen doe je erbij, hoe zit het met organisatorische borging? Veel aandacht voor inhoud en procedure, weinig voor proces Van slim idee naar brede beweging Van veel goede ideeën, naar focus en schoolbrede impact In de praktijk wordt vaak niet bewust gekozen voor een veranderstrategie, maar wordt die gedreven door intuïtie en gewoonte (wat werkte in het verleden, waar hebben we goede ervaring mee)

Grondvormen van verandering Eerst denken dan doen Werken vanuit resultaten Top down sturing Inside-out, informeren Eenduidigheid, meetbaarheid ‘Blauwe benadering’ 1. Planmatige aanpak Ontwerp Ontwikkelen Implementeren A B Werken vanuit visie Werkende weg, iteratief ontwikkelen Evaluatie, leren, plateaubenadering Inside-out, bottom-up, participeren Complexiteit, hoge dynamiek, expliciteren ‘Groene benadering’ 2. Ontwikkel aanpak Plateau 1 Plateau 2 Plateau 3 A B Werken vanuit ambitie Ondernemen, experimenteren Faciliteren, stimuleren top/down en bottom up Outside-in, coalition of the willing Kansen, mogelijkheden ‘Witte benadering’ 3. Innovatie aanpak Platform C B D A

Wat past bij wie?

Verschillende (doel)groepen 8 Verschillende (doel)groepen “Iedereen staat wel open voor nieuwe dingen, maar er is te weinig ruimte voor. Die lessen moeten gegeven worden.” “Ik ben continu op zoek naar vernieuwing, ik vind het altijd wel leuk om te kijken wat er om me heen gebeurt. Ik betrek daar ook collega’s bij, omdat ik benieuwd ben naar wat zij ervan vinden.’’ “In het begin dacht ik: ‘Doe eens niet zo moeilijk.’. Maar, ookal vind ik het niet altijd leuk, ze leggen soms wel de vinger op de zere plek door dingen te benoemen.’’ “Je hebt niet eens tijd om de vorige vernieuwing goed door te voeren of te evalueren en dan komt de volgende er al weer aan. Dus daarom ben ik er niet zo rooskleurig over.” De voorhoede Het peloton De achterblijvers Creatieve denkers Inspireert het? Geloof ik erin? Wat zijn de kansen? Snelheid, momentum Idealisten Fout tolerant Pragmatische doeners Werkt het? Wat zit er voor mij in? Wat zijn de ervaringen? Zorgvuldigheid Realisten Fout intolerant Onzekere duikers Kritische activisten Raak ik iets kwijt? Wat zijn risico’s? Stabiliteit Conservatieven Faalangst

Hoe krijg je ze mee? 9 De voorhoede Het peloton De achterblijvers Prikkelen Brainstormen Halve ideeën Wat is de potentie? Visualiseren Experimenteren Exclusiviteit, sociaal!! Inspirerend Verleiden Prototypen Uitgewerkte ideeën Hoe werkt het voor jou? Voorbeelden Ervaren, testen Zorgvuldigheid Efficiënt (niet teveel tijd) Stapje voor stapje Confronteren Deadlines, ultimatum Wat zijn je zorgen? Opleiden

Hoe krijg je ze boos? 10 De voorhoede Het peloton De achterblijvers Regels en kaders Gedoe Freeriders criticasters Belangen en rendement Hiërarchie Onduidelijkheid Abstracte verhalen Fouten Slordigheden Vrijblijvendheid Onzekerheid Ontkenning (mooipraterij) Commitment Confrontatie Onveiligheid Vertrekken en gaan elders hun ding doen Haken af, verliezen belangstelling of kritisch Spreken zich niet uit, ontwijken, kroppen het op

Verschillende (doel)groepen 11 Verschillende (doel)groepen De voorhoede Het peloton De achterblijvers Met welke interventies heb jij ervaring?

Wissel ‘jouw (beoogde) olievlekwerking’ uit in duo’s Periode:: Periode: Periode 2 3 1

Wat neem je mee uit deze workshop? Ga naar www.menti.com en gebruik de code: 36 70 46

Alésha ten Berge atb@tg.nl Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.