Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“In balans” met sociale netwerken
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Vragen en behoeften mantelzorgers mensen met CVA
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland”
Wmo-beleid Drechtsteden Lenne van de Merwe 2 juni 2014.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Samen verder!.
Kennismaken Sociaal Wijkteam
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
VVD Heusden Gosia Bruins – raadslid commissie Samenleving Datum TRANSITIES IN HET SOCIALE DOMEIN, EEN RAMP OF ZEGEN?
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Aanleiding tot verandering
Z ORG VERANDERT CDA Alg. Ledenvergadering 9 febr. 15 CDA Alg. ledenvergadering 9 febr. 15.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Sociaal Wijkteam Den Helder
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Mee®doen. Visie Mee®doen Participatie gaat voor ons over de trotse, zelfstandige inwoner die volop in de samenleving staat en die alleen indien nodig,
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Financiën 3 decentralisaties
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Financiering van de zorg
Sturen op ambitie in het sociaal domein
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
12.2 Totstandkoming van een wet
Inleiding website NuenenHelpt.nl voor zorgprofessionals en verwijzers
Financiële Gezondheid november 2017
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Wmo beleid in de Drechtsteden
Mantelzorgmakelaar Inge van Boxtel.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
[powerpoint openen, openen]
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein I&O Research Rachel Beerepoot 18 mei 2017 3-meting ‘De decentralisaties in het Sociaal Domein’

Vandaag Presentatie 3-meting (december 2016) “Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein” Verantwoording Belangrijkste uitkomsten Integraal werken en tevredenheid

Onderzoek decentralisaties in het sociale domein We monitoren de invloed van de drie decentralisaties op: De zelfredzaamheid van burgers in relatie tot de overheid   De tevredenheid over de geboden hulp en zorg door professionele hulpverleners en de overheid Draagvlak beleid Sociaal wijkteam / Keukentafelgesprek (1-/2-meting)

Opzet onderzoek Onderzoek in eigen beheer Landelijk representatief onderzoek. Uitgevoerd in I&O Research Panel Monitoren van situaties, ontvangen hulp, waardering kennis en draagvlak beleid. Longitudinaal: 0-meting in december 2014 (n=9.055) 1-meting in mei 2015 (n=7.051) 2-meting in december 2015 (n=6.923) 3-meting in december 2016 (n = 10.839  

16 situaties sociaal domein Jeugd Gedrags- /psychische problemen Fysieke problemen/langdurige ziekte Verstandelijke beperking Moeite met opvoeding Problemen met politie, justitie Ouderen Verpleeg-/verzorgingstehuis Kan niet goed zelfstandig wonen (dementie) Volwassenen Gedrags- of psychische problemen Fysieke problemen/langdurige ziekte Verstandelijke beperking Kan huis niet schoonhouden Heeft hulpmiddelen nodig Kan huishouden niet zelfstandig organiseren Financiële problemen ‘Afstand tot de arbeidsmarkt’ Eenzaamheid

Belangrijkste bevindingen Waardering van kwaliteit zorg nog steeds lager dan niveau van 2014 Jeugdzorg voor tweede jaar op rij lager gewaardeerd Toename in het gebruik van zorg van naasten (mantelzorg) vooral bij jeugdzorg Zelfredzaamheid niet verder toegenomen Vertrouwen in decentralisaties neemt licht toe, maar meerderheid nog steeds sceptisch

Te maken met situaties sociaal domein? Dec 2016 Dec 2014 Dec 2015 ZELF OF NAASTE 56% 52% 49% ZELF 33% 28% 32% Zelfredzaamheid t.a.v. professionele zorg 6,9 7,3 7,2 Kreeg zelf professionele hulp? 63% 65% 65% Kreeg zelf professionele hulp? (ALLEN) 21% 18% 21% Waardering professionele hulp voor mijzelf 7,7 7,4 7,4

tevredenheid afgenomen, vooral bij jeugd   2014 2016 Verschil Totaal 7,7 7,4 -0,3 % onvoldoende 9% 11% Moeite met opvoeding 6,6 -0,8 Financiële problemen 7,6 6,9 -0,7 Kind met verstandelijke beperking 7,0 -0,6 Kind met gedragsproblemen 7,1 Volwassene met verst. beperking 7,8 7,2 Kind met problemen met justitie -0,5 Eenzaamheid 7,5 Afstand tot arbeidsmarkt (beperking) Kind fysieke problemen/langdurige ziek

Aandeel mantelzorgers neemt toe

vertrouwen dat de hulp en zorg door de decentralisaties op lange termijn beter zal zijn

Verwacht u dat gemeente deze taken op termijn beter/ minder goed kan uitvoeren?

Integraal werken en tevredenheid

waarom onvoldoende ?

Enkele reacties Toen diegene ik 18 werd moest ik direct stoppen met de jeugdbehandeling en achteraan aansluiten in de rij wachtenden voor de behandeling van volwassenen Er is geen oplossing omdat niemand het geheel van de problemen overziet

Meer Problemen lagere waardering problemen op het gebied van 2016 Participatie en Jeugd 6,5 Wmo, participatie en jeugd 6,6 Wmo en Jeugd 7,0 Alleen Participatie 7,2 Alleen Jeugd 7,4 Participatie en Wmo Alleen Wmo 7,6

Sociaal Wijkteam Mei 2015 Dec 2015 Dec 2016 6,7 6,6 6,9 10% 9% Contact met sociaal wijkteam 10% 6,7 6,6 Waardering sociaal wijkteam 6,9 21% 20% 25% Onvoldoende sociaal wijkteam

Waarom ontevreden Over Sociaal Wijkteam?

De jongerenwerker is een Citaten, positief De jongerenwerker is een hele steun geweest in de wirwar van de bureaucratie waar je in belandt als je kind een psychisch probleem heeft en daardoor in de knoop komt met zichzelf, school en werk. Hij heeft ons er doorheen geloodst en ons op de goede weg geholpen. Ik ben bij het sociaal team terecht gekomen via Veilig thuis. Alle problemen zijn in kaart gebracht en voor elk probleem is de juiste hulpverlening gezocht. Ik zie het sociaal team als een onmisbare factor voor mij om alles weer op de rit te krijgen

Citaten, kritisch Het liep niet altijd even goed omdat het moeite kost en sommige instanties niet echt meewerkten. Snel contact, maar veel wisselingen van medewerkers. Je weet niet wie waarvoor verantwoordelijk is, dit leidt tot veel onduidelijkheid

Conclusies Waardering kwaliteit zorg nog steeds lager dan niveau 2014 Integraal werken van belang voor waardering hulp Bij problemen op meerdere deelgebieden waardering lager De decentralisaties hebben tot doel dat de gemeente haar inwoners sneller en beter kan helpen bij hun zorg- of ondersteuningsvragen. Zodat zij de zorg of ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Doel is ook, dat mensen zoveel mogelijk kunnen meedoen in de maatschappij en dat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. De nadruk ligt op wat mensen wel kunnen, eventueel met hulp van mensen uit hun eigen omgeving. Daarna komt de vraag welke professionele zorg of ondersteuning nodig is. Is er inderdaad professionele hulp nodig? Dan gebeurt dit volgens het principe: één gezin, één plan, één regisseur. Dit voorkomt dat meerdere hulpverleners zijn betrokken die niet efficiënt samenwerken. De nieuwe werkwijze moet ook resulteren in het terugdringen van de uitgaven. 

Dank voor uw aandacht Rachel Beerepoot r.beerepoot@ioresearch.nl 06 19338246 Leon Heuzels l.heuzels@ioresearch.nl