Toekomst Mobiliteit Mobiliteitssysteem van de toekomst | Bestuurlijke uitvoeringskracht vergroten
Inhoud Presentatie Toekomst Mobiliteit Vragen en discussie Waarom? Hoe? Wat? 1. Mobiliteitssysteem van de toekomst Dialoog met inwoners Dialoog met professionals 2. Bestuurlijke uitvoeringskracht vergroten Doel ontwikkeldagen GGA/RRO Beoogd eindresultaat Processtappen Organisatie Tijdpad (voorlopig) Vragen en discussie
samenwerken als één overheid Waarom? Trends en Ontwikkelingen Veranderende rol provincie Slimme logistiek samenwerken als één overheid
Hoe? en Wat? Hoe? Wat? Maatschappelijke Dialoog van DDW naar DDW met: inwoners (mobiliteits)professionals Proces met partners over inhoudelijke agenda’s, rol en samenwerking overheden Wat? Stappen zetten in effectief uitvoeringsbeleid Bouwstenen voor aanpassing beleid en doorlopend ervaringen opdoen in lopende programma’s Regionale multimodale mobiliteitsagenda’s
1. Mobiliteitssysteem van de toekomst
Dialoog met inwoners Doel: bewustwording en verleiden mee te denken ‘Reis naar de toekomst’-beleving incl. enquête (15.000 meningen) Verdieping met burgerpanel ‘Club van 500’ Online, Social media Resultaat: weten wat verwachtingen, vragen en zorgen van Brabanders zijn
Dialoog met professionals Doel: nieuwe stip op de horizon zetten (verbinden van specialistische werelden) Meerdere debatten/ events over de 10 vraagstukken en prikkelende stellingen Frisdenktank, kleine groep specialisten: markt, o.a. startups belangenorganisaties kennisstellingen overheden Resultaat: weten hoe partners aankijken tegen de transitie en welke rol de provincie daarin kan nemen
2. Bestuurlijke uitvoeringskracht vergroten (ontwikkeldagen GGA/RRO)
Doel ontwikkeldagen GGA/RRO Versterken ruimtelijke economische structuur/vestigingsklimaat Versterken samenhang mobiliteit en ruimte Werken vanuit samenhangende (gebieds)opgaven Juiste strategische keuzes maken Uitvoeringskracht vergroten Werken als één overheid (Rijk, PNB, gemeenten, waterschap) En (op onderdelen) met multi helix partners Adaptief/groeiproces: (half)jaarlijkse cyclus Maatwerk per regio, maar wel zodanig dat Brabantbrede afwegingen kunnen worden gemaakt (door GS/PS) Scherp krijgen wie waar over gaat Bewaken/borgen van afspraken Geen structuurdiscussie
Beoogd eindresultaat Vier regionale ontwikkelagenda’s ter versterking van de ruimtelijke economische structuur Bovenregionale (Brabant-brede) afstemming van de vier regionale agenda’s Met draagvlak (multi helix) Met focus: prioriteiten in opgaven en speerpunten Uitvoeringsagenda met afspraken over: Lobby Onderzoeken Pilot/experimenten Investeringen (BDU/RUP), incl. basis op orde Bestuurlijke ontmoeting: bestuurders GGA en RRO
Processtappen Nulsituatie in kaart brengen Afweegkader Lopende uitvoeringsafspraken Ruimtelijk-economische ambities en opgaven Integraal kaartbeeld: gebieden + netwerken Afweegkader Selectie speerpunten / topics per regio Financieringsstrategie Ontwikkeldagen
Ad 1. Nul situatie in kaart brengen Lopende uitvoeringsafspraken in tabelvorm en in gevisualiseerd in kaartbeeld Lobby-agenda (NL-EU) - ...... Onderzoeksagenda ...... Pilots / experimenten Investeringsagenda ....
EU/ NL Brabant vier regio’s Ad 1. Nul situatie in kaart brengen b. Ruimtelijk-economische ambities en opgaven Op basis van onder meer: MIRT Gebiedsagenda Brabant Strategische Agenda BrabantStad Regionaal ruimtelijk-economische agenda’s: Brainport / MRE / Zuidoost-Brabant Hart van Brabant / Midden-Brabant Agrofood Capital / Noordoost-Brabant Deltaregion / West-Brabant etc..... EU/ NL Brabant vier regio’s
Ad 1. Nul situatie in kaart brengen c. Integraal kaartbeeld Gebieden die er toe doen economische toplocaties: campussen, scienceparks, andere interactiemilieus stadscentra/CBD bedrijventerreinen (maakindustrie, logistiek) knooppunten (personen, goederen) Netwerken Auto Spoor (personen + goederen) HOV/regionaal OV Fiets Vaarwegen
Ad 2. Afweegkader ‘Spelregels’ of voorwaarden waaraan voldaan moet worden Als middel om te prioriteren en te selecteren Als ondersteuning van bestuurlijk afweegproces In co-creatie ontwikkelen Kwalitatief, bijvoorbeeld: Ladder Duurzame Verstedelijking Ladder Verdaas Vier v’s (voorkomen, verschonen, verkorten, veranderen) Anders? Kwantitatief, bijvoorbeeld: Actualisatie PRIOR Methode wikken en wegen Hoe pakken we dit op? Moet dit Brabant-breed op vergelijkbare wijze?
Ad 3. Selectie speerpunten/ topics per regio Top 5 per kwadrant in uitvoeringsafspraken Met snijvlak mobiliteit – ruimte Koppelen aan lopende versnellingsafspraken Geen uitputtende wensenlijstjes
Ad 4. Financieringsstrategie/ Ad 5. Ontwikkeldagen Samen werken als één overheid Ontschotten middelen (BDU, SHK, WMO-gelden, Fiets, Beter Benutten, verkeersveiligheid e.d.) Voor aantal opgaven ook financiering door multi helix partners 5. Ontwikkeldagen Uitvoeringsafspraken over: Lobby Onderzoeken Pilots / experimenten Investeringen (waaronder BDU/RUP)
Organisatie Bestuurlijke regie per regio: Christophe v.d. Maat/ Erik van Merrienboer Wethouder B5-stad Voorzitter GGA-regio Voorzitter poho-overleg Ruimte Met RRO- en GGA-coördinatoren In co-creatie met regio’s Per regio ambtelijk kernteam vormen
Tijdpad (voorlopig) medio nov: brief aan colleges B&W per regio medio nov: interne start-up voor alle GGA- en RRO coördinatoren e.a. nov: bestuurlijk agenderen richting regio’s en B5 24 nov: Stuurgroep BrabantStad dec: RRO’s dec – juni: nader te bepalen i.o.m. regio’s bijvoorbeeld: feb 2017: nulsituatie in kaart gebracht maart 2017: eerste selectie topics per regio mei 2017: Brabantbrede voorbereidingsbijeenkomst juni 2017: bestuurlijke ontwikkeldagen per regio sept 2017: Brabantbrede ‘afhechtbijeenkomst’
Vragen en discussie Welke ideeën/ ervaringen kunt u delen over de dialoog met inwoners en professionals? Zijn er bijeenkomsten/ events (2017) in uw regio waar we de ‘Reis naar de toekomst’ beleving in kunnen zetten voor een grote groep inwoners? Reactie en tips bij opzet en proces naar bestuurlijke ontwikkeldagen RRO/GGA? Rolverdeling (PNB en regio) in proces naar bestuurlijke ontwikkeldagen?