Beroepsgericht onderwijs (BGO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2013.
Advertisements

L&B in het MBO.
Het veranderend landschap in het MBO
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Kennismaking met de opleiding Doktersassistent (DA) Nipa / Roc Asa
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Stage (th)at Work(s) together
Examinering Conferentie BTG HTVF
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
opleiding : Onderwijs Assistent
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Op naar…
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Het mes snijdt aan twee kanten
Workshop “Beoordelen”
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Mijn opleidingsbeeld.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Picasso Lyceum 23 september 2015 MAVO naar………..MBO.
Aanpak ROC Nijmegen Start herzien kwalificatie dossier met cohort 2016
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
Examinering WIN 17.
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Het nieuwe Kwalificatie Dossier
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Werkveldbijeenkomst AG november 2017
Hoe te werken met de oefenopdrachten
ZORPLAN MAKEN!!!.
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Beroepsgericht onderwijs (BGO) Beroepsopleiding doktersassistent(e)

Wat is BGO? Richt zich op de beroepscompetenties van het beroep >doktersassistent(e) Naast kennis en vaardigheden staat ook de beroepshouding centraal.

Kwalificatiedossier DA Wordt gebruikt om in het MBO aan te geven wat je als student aan het eind van je opleiding moet kennen en kunnen, verwijst naar specifieke beroepseisen. Dit dossier is in samenwerking met bedrijfsleven en kenniscentra voor beroepsonderwijs samengesteld. Daarnaast gelden er kwalificatie-eisen m.b.t. Loopbaan en Burgerschap en Taal en rekenen.

Wat is een (beroeps)competentie? Kennis Vaardigheden Houding (attitude) persoonlijke eigenschappen; ontwikkelen om op een goede wijze resultaten te behalen in de beroepscontext (stage), maatschappelijke context en leercontext (school).

Wat is een (beroeps) competentie? Kortom: Om taken goed uit te kunnen voeren - op school – in het beroep- maatschappij- heb je competenties nodig. Je gaat beroepscompetenties ontwikkelen om gedurende jouw loopbaan goed te functioneren. Je gaat je in meerdere beroepscompetenties bekwamen!

Voorbeeld van een beroepscompetentie: Presenteren: Duidelijk uitleggen en toelichten Betrouwbaarheid en deskundigheid uitstralen

Voorbeeld van een beroepscompetentie ( vervolg) Beroepscontext: De doktersassistent geeft voorlichting en advies over bijvoorbeeld: veel voorkomende medische vragen en klachten, medicijngebruik, behandelingen, gebruik van hulpmiddelen, ze presenteert zich als ter zake kundig, legt onderwerpen duidelijk en correct uit, gebruikt heldere taal, hanteert een goed spreektempo, zodat de zorgvrager/(doel)groep beschikt over relevante informatie en deskundig advies. Vakkennis en vaardigheden: Behandelmethoden en therapieën Communicatieve vaardigheden - gesprekstechnieken en presentatietechnieken

Kerntaken, werkprocessen en competenties Je gaat binnen deze opleiding ( gedurende jouw studieloopbaan) met een drietal kerntaken aan de slag.

Kerntaken, werkprocessen en beroepscompetenties Kerntaken bestaan uit sets van inhoudelijk samenhangende beroepsactiviteiten (werkprocessen). Deze worden door doktersassistentes in het werkveld uitgeoefend en zijn ook heel belangrijk voor het beroep ( kenmerkend).

Kerntaken, werkprocessen en competenties Kerntaak 1: Triëren Werkprocessen: 1.1 Neemt de hulpvraag in behandeling 1.2 Verwerkt patiëntgerelateerde informatie Vakken: Praktijkscholing , medische kennis, communicatie, Nederlands, Medicom. O &A, BPV

Kerntaken, werkprocessen en competenties Kerntaak 2: Handelen in het kader van de individuele Gezondheidszorg Werkprocessen: 2.1 Voert medisch-technische handelingen uit 2.2 Assisteert bij uitvoering van medische verrichtingen 2.3 Geeft voorlichting en advies Vakken: Lab, MTH, EHBO, BPV (beoordeling)

Kerntaken, werkprocessen en competenties Kerntaak 3:Praktijkvoering Werkprocessen: 3.1 Zorgt voor logistiek en beheer 3.2 Zorgt voor de planning en administratie van de praktijk/organisatie Vakken/onderdelen: kwaliteitszorg,O&A, Medicom,Taal en rekenen,examenonderdeel in LF 3 (tijdens bpv), BPV (beoordeling)

Kerntaken, werkprocessen en competenties Kerntaak 4 Uitvoeren van organisatie- en professiegebonden taken Werkprocessen: 4.1 Werkt aan deskundigheidsbevordering 4.2 Werkt aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg 4.3 Werkt (multi)disciplinair samen en stemt werkzaamheden af Vakken: kwaliteitszorg, bpv, projecten

Keuzedelen Nog in ontwikkeling vanaf 2e leerjaar, vervolg in 3e leerjaar 720 uur verdieping individueel

Loopbaan & Burgerschap Loopbaanoriëntatie en ontwikkeling: sturing geven aan het vinden van betekenisvol werk of vervolgonderwijs dat aansluit op eigen kwaliteiten, mogelijkheden, waarden en motieven. Burgerschap: actief meedoen in de samenleving, kent diverse dimensies. Bijv.: dimensie vitaal burgerschap: reflecteren op eigen leefstijl. Evt projecten in toetsweken/lesweken, Sport en Bewegen, BLOG?

Taal en rekenen Nederlands (taalverzorging, lezen en luisteren) 3F Rekenen ( getallen,verhoudingen, meetkunde,verbanden) 3F Engels ( lezen, luisteren,schrijven, gesprekken en spreken) lezen en luisteren B1, overige A2 TOA ( Toolkit Onderwijs en Arbeidsmarkt) digitale instaptoets alleen rekenen en Nederlands < 2F verwijzing TRON (verplicht Taal en rekenondersteuning) Aan het eind van elke periode formatieve toets van Nederlands, Engels en rekenen over het behandelde onderwerp. Gemiddelde telt voor je overgang naar LF 2.

Niveaueisen Taal & Rekenen http://www.noorderpoort.nl/Studentinfo/ta al_en_rekenen/Paginas/Niveau-eisen.aspx

Nog vragen?