Conflicten en onderhandelingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Logical Framework Approach
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
ICTB/NB Projectmanagement.
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Inleiding tot marktonderzoek
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Dossier Empowerment.
6 stappen in Risico management
Onderhandelen: een kunst apart Reinhard de Jong
Opvoeden.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Begeleiden en Coachen week 5
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen
CONFLICTEN Communicatie en gastheerschap jaar 3. Wat is een conflict? Een spanning, die ontstaat als  de doelen waarnaar gestreefd wordt,  de waarden.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Perceptie en individuele besluitvorming
Onderhandelen: een kunst apart
Groepsdynamica Storming
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Groepsdynamica Storming
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

Conflicten en onderhandelingen Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 13 Conflicten en onderhandelingen

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Het begrip conflict te definiëren. 2. Drie visies op conflicten te onderscheiden: de traditionele visie, de visie van de human-relations-beweging en die van het interactionisme. 3. Taak-, relatie- en procesconflicten met elkaar te vergelijken. 4. Het conflictproces te beschrijven.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 5. De vijf methoden voor de aanpak van conflicten te noemen. 6. Distributief en integratief onderhandelen met elkaar te vergelijken. 7. De vijf stappen in het onderhandelingsproces te beschrijven. 8. Aan te geven hoe individuen beter kunnen onderhandelen.

Conflict Een proces dat een aanvang neemt zodra een partij ziet dat een andere partij negatieve invloed uitoefent, of op het punt staat dat te doen, op iets wat de eerste partij ter harte gaat.

Verschillende ideeën over conflicten De traditionele visie: conflict is slecht; synoniem voor geweld, vernietiging en irrationaliteit. De visie van de human-relations-beweging: conflict is natuurlijk en onvermijdelijk; aanvaard het. Interactionistische visie: conflict moet gestimuleerd worden; houdt de groep alert, kritisch en creatief

Functionele en disfunctionele conflicten Taakconflict: heeft te maken met de inhoud en doelen van het werk > functioneel Relatieconflict: gaat over interpersoonlijke relaties > disfunctioneel Procesconflict: heeft te maken met de wijze waarop het werk wordt gedaan > functioneel

Conflictproces Vijf fasen: Potentiële tegenstand Bewustwording en personalisatie Intenties Gedrag Uitkomsten

Conflictproces

Fase I: Potentiële tegenstand Communicatie Structuur Persoonlijke variabelen

Fase II: Bewustwording en personalisatie Potentie voor tegenstand wordt feit. Wanneer individuen zich emotioneel en persoonlijk betrokken voelen, ontstaan spanningen, vijandigheid, frustraties en angstgevoelens.

Fase III: Intenties Concurrentie Samenwerking Vermijding Accommodatie Compromis

Fase IV: Gedrag Dynamisch interactieproces: beweringen, handelingen en reacties van de partijen in conflict.

Fase V: Uitkomsten Functionele uitkomsten Disfunctionele uitkomsten

Functionele conflicten creëeren Managers kunnen meningsverschillen belonen en het vermijden van conflicten bestraffen

Onderhandelingen Het proces waarin twee of meer partijen goederen of diensten uitwisselen waarvoor ze een ‘wisselkoers’ moeten overeenkomen

Onderhandelingsstrategieën

Distributief onderhandelen Onderhandelingen over de verdeling van een taart in punten.

Integratief onderhandelen Gaat ervan uit dat er een of meer mogelijkheden bestaan tot een win-winoplossing.

Het onderhandelingsproces Voorbereiding en planning Definitie van de grondregels Uitleg en rechtvaardiging Onderhandeling en probleemoplossing Officiële overeenkomst en implementatie

De rol van de persoonlijkheid bij onderhandelingen Een aantal persoonlijkheidskenmerken hebben invloed op het onderhandelingsproces en de resultaten daarvan

Sekseverschillen bij onderhandelingen Mannen blijken wel betere uitkomsten van onderhandelingen te bereiken dan vrouwen, maar het verschil is klein. Vrouwen straffen zichzelf onnodig door niet te onderhandelen als dat wel degelijk in hun belang zou zijn

Cultuurverschillen bij onderhandelingen De culturele context heeft een grote invloed op ... de mate waarin men zich voorbereidt de nadruk op taak versus relaties de onderhandelingstactieken op de locatie van de onderhandelingen

Gevolgen voor managers Conflicten beheersen: Maak gebruik van competitie, samenwerking, vermijding, aanpassing, en compromissen.

Gevolgen voor managers Onderhandelingsvaardigheden verbeteren: Verdiep je in de tegenpartij Begin met een positieve opening Laat de persoon van de ander buiten de onderhandelingen Besteed niet te veel aandacht aan zijn openingsbod Benadruk win-winoplossingen Schep een open sfeer van vertrouwen