Portfoliobegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Instrumenten in het EVC-traject
Presentatie introductie BGL
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Reflectie.
Portfolio en Coaching Welkom en dank voor de uitnodiging
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Workshop “Beoordelen”
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Leerstijlen KOLB SJM.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
VPH Les 1.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Rollen binnen het werkplekleren
Reflecteren en vooruitkijken
LOB in het PTA van het VMBO
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Passend onderwijs.
Kennis delen.
Portfoliobegeleiding fase 2
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Welkom instructeurs!.
V4 – week
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Doelloos of doelgericht
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Portfoliobegeleiding
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Portfoliobegeleiding Portfolio fase 1

Agenda Welkom Kennismaking Uitleg portfoliobegeleidingsbijeenkomst, rol portfoliobegeleider (de begeleider op de werkplek) Inhoud portfolio Pauze Portfolio-opdrachten Reflectie op een kernopgave uit het beroepsprofiel/ vervolg portfolio-opdrachten Beoordeling portfolio Afsluiting 07:00 – 07:05

Voorbereiding Als voorbereiding op uw portfoliobegeleidingsbijeenkomst neemt u de online leeromgeving van uw portfolio goed door.   Ook neemt u de volgende documenten mee naar de bijeenkomst: Uw laptop/tablet waarmee u de online leeromgeving van uw portfolio kunt inzien. Mocht u niet in het bezit zijn van een laptop/tablet, dan neemt u een uitgeprinte versie van uw portfolio mee naar de bijeenkomst. Een aantal uitgewerkte portfolio-opdrachten. Alleen wanneer u een propedeuseportfolio volgt en een reflectie op de kernopgave schrijft: De opleidingsspecifieke informatie behorende bij uw opleiding. Deze kunt u als bijlage vinden in de online leeromgeving van uw portfolio, onder het kopje ‘Inleiding’. In deze opleidingsspecifieke informatie kunt u de kernopgaven terugvinden. Uw reflectie op een kernopgave uit het beroepsprofiel van uw opleiding (als u deze al geschreven heeft). Het voorbeeld van een uitgewerkte reflectie op een kernopgave. Deze kunt u vinden in de online leeromgeving van uw portfolio, onder het kopje ‘Reflectie op het beroepsprofiel’. De bijlage ‘Reflectiemodel Korthagen’. Deze kunt u vinden in de online leeromgeving van uw portfolio, onder het kopje ‘Reflectie op het beroepsprofiel’. 07:00 – 07:10

Kennismaking Opdracht 1: Stel elkaar de vragen: Wie bent u? Welke opleiding volgt u? Wanneer is deze begeleidingsbijeenkomst nuttig voor u? Opdracht 2: Stel uw buurman/-vrouw aan de groep voor aan de hand van de antwoorden van opdracht 1. 07:00 – 07:20

Uitleg portfoliobegeleidingsbijeenkomst Does U leert van werken. U leert door te doen, te ondervinden en te ervaren. Doel portfoliobegeleidingsbijeenkomsten. Inloggen in een online leeromgeving van een portfolio van een student. Rol portfoliobegeleider en begeleider werkplek. Shows how Knows how 07:00 – 07:40 Knows

Online leeromgeving Opbouw online leeromgeving In deze online leeromgeving staan in de linkerkolom de verschillende onderdelen. Deze bevatten relevante informatie, waarin exact wordt aangegeven wat er van u wordt verwacht bij het samenstellen van uw propedeuseportfolio. Inhoud propedeuseportfolio: hier wordt uitleg gegeven over de soorten documenten die u voor uw propedeuseportfolio verzamelt. Begeleiding: hier staat aangegeven wat u van uw portfoliobegeleider en uw begeleider op uw werkplek/stage kunt verwachten en welke mogelijkheden er zijn voor extra begeleiding. Portfolio-opdrachten: hier vindt u nadere informatie over de portfolio- opdrachten (de als portfolio-opdracht aangewezen praktijkopdrachten per module) en over hoe u deze uitwerkt. Reflectie op een kernopgave uit het beroepsprofiel: hier vindt u nadere informatie over hoe u eenmalig reflecteert op een kernopgave uit het beroepsprofiel van uw opleiding. Exameninformatie: hier staat vermeld hoe uw propedeuseportfolio wordt beoordeeld.

Begrippen Beroepsprofiel Aan uw opleiding ligt een beroepsprofiel ten grondslag. Het beroepsprofiel bestaat uit een beschrijving en visie van het beroep waartoe u wordt opgeleid, de kern van het beroep. Het beroepsprofiel geeft u inzicht in waarvoor u wordt opgeleid. Het beroepsprofiel is vervolgens uitgewerkt in kernrollen/kerntaken en kernopgaven. De kernopgaven vormen dé dilemma’s en/of kansen waar u regelmatig mee in aanmerking komt en waar van u een aanpak en een oplossing wordt verwacht.

Begrippen Kernrollen:  Manager Beroepsprofiel Kerntaken: activiteiten passend bij het beroep Verantwoordelijkheden en bevoegdheden Kernrollen:  Manager Adviseur Vakinhoudelijk deskundige Entrepeneur Kernopgave: problemen of dilemma’s waarbij je keuzes moet maken; Eindkwalificaties/competenties: Adviseren, plannen Beheersingsindicatioren: beschrijven de vaardigheden en het gedrag dat aan het eind van de opleiding beheerst moet worden.

Portfolio-opdrachten Inhoud portfolio Fase 1 Modules Module 1 Module 2 Module 3 Module .. Portfolio INHOUD PORTFOLIO Portfolio-opdrachten 2 2 2 2 Reflectie op kernopgaven uit beroepsprofiel Verantwoording Vrijstelling Ervaringscertificaat Vrijstellingsbrief 07:00-08:00 Praktijkbegeleider Feedbackformulier Portfoliobegeleider Voorstellen e-Connect Telefonisch contact Contactmomenten formulier

Portfolio-opdrachten Voer de volgende opdracht in twee-/drietallen uit. Opdracht: Lees de portfolio-opdracht en de eisen die aan de uitwerking worden gesteld door. Hoe zorgt u ervoor dat u aan de beoordelingscriteria voldoet? Schrijf dit op een flip-overvel. Plenair nabespreken 08:15-08:50

Reflectie Reflecteren is ‘innerlijk schouwen’; door nadenken en na- voelen de ervaringen op die manier opnieuw te doorleven. Reflecteren door middel van STARR en het model van Korthagen: 08:55

Doel van reflecteren is kritisch nadenken over het eigen handelen. Bewustwording kan leiden tot nieuw (professioneel) gedrag. Dit verloopt in vier fasen: Onbewust onbekwaam Bewust onbekwaam Bewust – bekwaam Onbewust - bekwaam

ONBEWUST BEKWAAM Does Shows how Knows how 07:00 – 07:40 Knows

Reflectie m.b.v. STARR-methode 08:55-09:00

Situatie Reflectie Taak Resultaat Actie Wat was de situatie? Wat gebeurde er? Wie waren erbij betrokken? Waar en wanneer speelde het zich af? Reflectie Hoe vond je dat je het deed? Was je tevreden met het resultaat? Wat zou je de volgende keer anders doen? Wat heb je daarvoor nodig? Welke competenties zijn belangrijk om in te zetten? Taak Algemeen Wat was je taak? Wat was je rol? Wat werd er van je verwacht Persoonlijk Wat wilde je bereiken? Wat waren je verwachtingen? Wat vond je dat je moest doen? 09:00-09:05 Resultaat Wat kwam er uit? Hoe is het afgelopen? Wat was het effect? Hoe reageerden anderen? Actie Wat heb je precies gezegd/gedaan? Hoe was je aanpak? En toen? Hoe werd er gereageerd? Hoe reageerde jij?

Reflectie volgens Korthagen Uitproberen is tegelijkertijd nieuw handelen en hiermee start de cyclus opnieuw op. 09:05-09:10

Reflectie volgens Korthagen 09:10-09:15

Reflectie op een kernopgaven uit het beroepsprofiel Voer de volgende opdracht in twee-/drietallen uit. Opdracht: Beantwoord de volgende vragen aan de hand van de kernopgaven van het beroepsprofiel van uw opleiding én het document ‘Reflectiemodel Korthagen’: Waar loop ik tijdens het reflecteren op mijn kernopgaven tegenaan? Wat of wie heb ik hierbij nodig? Waar moet ik nog aan werken? Hoe ga ik dat de komende periode doen? 09:15-09:35

Beoordelingscriteria propedeuseportfolio Reflectie op de kernopgave uit het beroepsprofiel Heeft de student alle stappen uit het reflectiemodel van Korthagen gevolgd? Laat de student in zijn reflectie op de kernopgave zien dat hij kan reflecteren? Toont de student in het uitwerken van de stappen aan dat hij voldoende diepgang creëert door kritisch te zijn op zowel zichzelf als zijn eigen functioneren? Portfolio-opdrachten Zijn de portfolio-opdrachten per fase gerangschikt? Zijn de portfolio-opdrachten uitgewerkt conform de opdrachtbeschrijving? Is in de uitwerking van de portfolio-opdrachten de theorie aantoonbaar toegepast in de praktijk? Algehele verzorging en leesbaarheid Is het propedeuseportfolio voorzien van alle verplichte onderdelen zoals vermeld in de exameninformatie? Is de structuur van het propedeuseportfolio, inclusief de uitwerkingen van de losse onderdelen, zoals weergegeven in de exameninformatie? Is het propedeuseportfolio in correct Nederlands geschreven en zijn de taal en zinsbouw in orde? 09:15-09:35

Beoordeling portfolio Het propedeuseportfolio wordt beoordeeld met een voldoende of onvoldoende. Mocht u onverhoopt een onvoldoende halen, dan volgt een herkansing. U kunt uw propedeuseportfolio dan aanpassen met behulp van de feedback op het beoordelingsformulier. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het ‘Inschrijfformulier herexamens’, te vinden onder ‘Mijn downloads’ op uw e-Connectpagina. Beoordeling portfolio: Inhoud portfolio volgens exameninformatie. Alle documenten dienen aanwezig te zijn! Beoordeling door portfolio beoordelaar. Voldoende of onvoldoende. De student krijgt vier weken voor de geplande inleverdatum een inleverknop te zien onder de tab ‘Examen’ in de online leeromgeving van het propedeuseportfolio.   De portfoliobeoordelaar: toetst het complete propedeuseportfolio aan de hand van de beoordelingscriteria van NCOI. geeft inhoudelijke feedback. geeft juiste, tijdige en volledige terugkoppeling op de beoordeling. De student ziet binnen vier weken de beoordeling van zijn propedeuseportfolio op e-Connect. 09:35-09:45

Tips & tops Ontwerpstudiovisign.nl/ncoi Opdracht: Schrijf op een memoblaadje minimaal 1 tip en 1 top met betrekking tot deze portfoliobegeleidingsbijeenkomst. Plak ze voor u op de tafel. Plenaire afronding. 09:45-10:00 Ontwerpstudiovisign.nl/ncoi