Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
EDO in de lerarenopleiding
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Treasury: een verhaal met een plot en een clou
Radboud Engbersen (SEV)
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Van spreidingsbeleid naar een lokaal integraal onderwijsbeleid Herman van Burk beleidsambtenaar gemeente Tiel.
Collectief leren in schoolteams
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Auteur: Dirk Geldof Door: Delphine Vantomme, 1 ste jaarsstudente in Bachelor Sociaal Werk. NOOD AAN INTERCULTURALISERING Steden verkleuren sneller dan.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Erasmus Universiteit Rotterdam Vrije Universiteit Amsterdam
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Avans Hogeschool Breda Fysiotherapie
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
Universiteit Leiden, Opleiding Natuur- en Sterrenkunde Niet-stationaire transportverschijnselen.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Mozaiko 7/05/2015.
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Algemene Vergadering LOP Oudenaarde Basis 1 februari Overzicht activiteiten sept feb Stand van zaken actie kleuterparticipatie &
Slotbeschouwingen Prof. dr. B. Weyts Universiteit Antwerpen Advocaat.
Knooppunten van diversiteit en solidariteit Bieke Van Laecke 1 Ba SW a R Informatievaardigheden
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Economie van de toekomst The Shift, 25 oktober 2016
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
THINK MAKE SHARE je curriculum
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie Provincie Antwerpen
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Superdiversiteit. Naar een nieuwe kijk op stad en diversiteit
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf. De transitie naar superdiversiteit als uitdaging voor hoger onderwijs

I. Superdiversiteit als nieuwe realiteit en nieuw paradigma

I. Superdiversiteit als nieuwe realiteit en nieuw paradigma  Onder invloed van de demografische transitie Kwantitatieve dimensie Toename migratie Majority-minority cities (bv. Antwerpen) Kwalitatieve dimensie Verandering van basispatroon migratie Diversiteit in de diversiteit I. Superdiversiteit als nieuwe realiteit en nieuw paradigma

II. Onderwijs in tijden van superdiversiteit Onderwijs worstelt met superdiversiteit Internationaal onderzoek M. Crul Belang onderwijsbeleid van een land op resultaten studenten migratieachtergrond II. Onderwijs in tijden van superdiversiteit

III. Superdiversiteit in het onderwijs Studenten Hoger onderwijs met migratieachtergrond niet evenredig met aantal in samenleving Gevolg: verlies aan sociaal kapitaal Oplossing: democratisering en interculturalisering III. Superdiversiteit in het onderwijs

IV. Een decennium projecten in verspreide slagorde ‘Inkleuren. Een werkboek voor diversiteit in het hoger onderwijs’ Samenwerking hogescholen Diversiteit als integraal concept Nog steeds actueel IV. Een decennium projecten in verspreide slagorde

V. Superdiversiteit als uitdaging op vier domeinen

V. Superdiversiteit als uitdaging op vier domeinen Werken aan duurzame visie op superdiversiteit Actief beleid ter verhoging instroom studenten met migratieachtergrond Nood om doorstroom studenten te verbeteren Interculturalisering van opleiding en instellingen V. Superdiversiteit als uitdaging op vier domeinen

VI. Emanciperend en competentie-ontwikkelend hoger onderwijs

VI. Emanciperend en competentie-ontwikkelend hoger onderwijs Universiteiten & Hogescholen evolueren Diversiteit evolueert sneller Nood aan beleidsmatige ondersteuning VI. Emanciperend en competentie-ontwikkelend hoger onderwijs

Figuur 1 (slide 2): Eigen creatie (met dank aan Felicia Van der Vliet en de leerlingen van TECHNOV te Vilvoorde) Figuur 2 (slide 4): http://nl.123rf.com/photo_21508153_terug-naar-school-wereldwijde-iconen-diversiteit-onderwijs-mensenhanden.html Figuur 3 (slide 5): http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/projecten/2003/0303/brochure.pdf Figuur 4 (slide 6): http://www.kifkif.be/sites/default/files/inkleuren_bw.pdf Figuur 5 (slide 7): Eigen creatie via https://tagul.com Figuur 6 (slide 9): https://www.vives.be/opleidingen/sociaal-agogisch-werk/bijscholingscursus-omgaan-met-diversiteit Bronvermelding