LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Welkom op de informatieavond van groep 7!
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Voorlichtingsavond groep 3
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Visie: rapport en portfolio
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
CLIL : EEN PRAKTISCH KADER TER IMPLEMENTATIE 19 juni 2014: E.Plancke
Informatieavond groep 4
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Informatieavond groep
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Pourquoi apprendre le français?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
GROEP 8.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
CLIL, yes you can! Gent, 21 oktober Doelstellingen Het verhaal van de geboorte van CLIL in Vlaanderen kunnen vertellen. Poperinge kunnen situeren.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Welkom! informatieavond voor ouders Lentiz| Het Groene Lyceum 16 februari 2016.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
CLIL-didactiek voor Duits
DELF Junior op het Augustinianum
Broederschool Roeselare
Wat is coöperatief leren?
Обеспечение качества трехъязычных программ
Ouderavond Cambridge 2016.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Dag van het SO – workshop CLIL
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Terugkoppeling herijkingswensen
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Typisch ‘optie Latijn’
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
De kinderen en leerkrachten van de Mussenberg (gaan) werken met IPC
Transcript van de presentatie:

LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!

DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar 2014-2015

Waarom kiest DvMHTB voor CLIL? De school heeft altijd veel belang gehecht aan taalontwikkeling en communicatievaardigheden. We zijn al 15 jaar bezig met internationalisering via uitwisselingsprojecten en internationale stages. Wij organiseren ook extra taalklassen voor Engels, Frans en Duits tussen de middag.

Welke doelen willen wij met CLIL bereiken? Een grote troef van de Vlamingen op de arbeidsmarkt: meertaligheid Ook onze leerlingen hebben baat bij goede communicatieve vaardigheden in meerdere talen. Beoogde doel: sterk verhoogde taalcompetentie

Wat bedoelen we met ‘sterk verhoogde taalcompetentie’? Extra aandacht voor taalverwerving: de woordenschat Engels en Frans van onze leerlingen gevoelig uitbreiden Verhoging van de taalvaardigheid: - luisteren, lezen en spreken in de vreemde taal - ontwikkelen van ‘spreekdurf’: vlotter Frans en Engels leren spreken

Bijkomende doelen Anticiperen en voorbereiden op het hoger onderwijs waar cursussen regelmatig in het Engels worden gedoceerd Anticiperen en voorbereiden op de Belgische arbeidsmarkt waar (zeker in Brussel) kennis van de tweede landstaal zeer belangrijk is

Hoe zullen we dit realiseren? Voor leerlingen uit alle TSO-richtingen vanaf de tweede graad bestaat de mogelijkheid om het vak geschiedenis in het Engels te volgen. Het vak natuurwetenschappen wordt aangeboden in het Frans.

Waarom is dit belangrijk? Proeftuinen en wetenschappelijk onderzoek hebben uitgewezen dat verhoogde taalcompetentie leidt tot verhoogde ‘leercompetentie’. Leerlingen leren beter reflecteren, analyseren, conceptualiseren en abstraheren. Leren in een andere taal verhoogt de plasticiteit van het brein.

Praktisch: geschiedenis en natuurwetenschappen De leerkrachten geschiedenis en natuurwetenschappen geven les in het Engels of het Frans. Waar nodig wordt ook uitleg gegeven in het Nederlands. Er worden enkel punten gegeven voor geschiedenis en natuurwetenschappen, niet voor Engels of Frans. Dit zijn geen taalvakken. Leerlingen kunnen wel extra punten verdienen door tijdens de les Engels of Frans te spreken en bij overhoringen vragen te beantwoorden in het Engels of het Frans i.p.v. in het Nederlands.

Extra taalondersteuning De leerlingen die CLIL volgen, zullen bij de vakken geschiedenis en natuurwetenschappen extra taalondersteuning krijgen. Bij de lessen in het Engels en Frans horen ook verklarende en vertalende woordenlijsten van de belangrijkste woorden en begrippen. Er wordt ook werk gemaakt van voldoende visuele ondersteuning (filmfragmenten, korte documentaires, afbeeldingen, diagrammen, grafieken) om woorden en begrippen voor de leerlingen te verduidelijken.

De CLIL-methode komt ook het begrip van het vak zelf ten goede.

Extra informatie Voor bijkomende informatie kunt U steeds terecht aan de balie. Daar kunt U ook de brochure over onze school bekomen.