STARR-Methode Wat is de STAR-Methode? Het idee achter de STARR-methode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Sander Mager Roel Lafeber CE2A. Sinds een aantal maanden ben ik erg fanatiek de game ‘’Candy Crush’’ aan het spelen. Een klasgenootje van mij speelde.
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Iedereen coach naar Jef Clement.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
CanDo Coaching.
Het sollicitatiegesprek
De dag van het solliciteren - introductie
Visie & Strategie.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Onze doelen en visie in beeld
Iedereen gebruikt social media.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Starr methode.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Reflecteren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
ZESC – Situationeel leiderschap
Studieloopbaanbegeleiding
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Reflecteren even pas op de plaats
1 – Jouw vragen.
De juiste route naar het juiste doel
Burgerschap Samenwerkend leren
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Big Data.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Persoonlijk Leiderschap
Gesprekstechnieken Les 4.
Big Data.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 4.
BOM-model PV 25/03/2014.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Loopbaan en burgerschap les 3
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

STARR-Methode Wat is de STAR-Methode? Het idee achter de STARR-methode STAR(R) en STARR(T)? Maak indruk met STARR-Antwoorden (meer informatie op www.sollicitatiedokter.nl) 27-5-2015 wwcafewestland.nl

De basis van de methode bestaat uit slechts vier letters: STAR. STAR is de afkorting voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Door het gebruik van STAR kun je heldere en concrete voorbeelden geven van je ervaring en kennis.    27-5-2015 wwcafewestland.nl

Wat was de situatie of context waarin het voorbeeld zich afspeelde? Taak Wat was jouw taak, of welke taak heb jij op je genomen? Actie Wat is er precies gezegd en welke actie is ondernomen? Resultaat Hoe werd hierop gereageerd en wat was het eindresultaat? 27-5-2015 wwcafewestland.nl

27-5-2015 wwcafewestland.nl

Het idee achter de STARR-methode Sollicitanten hebben soms de neiging om de werkelijkheid wat te ‘verfraaien’. De persoon die het interview afneemt is in de meeste gevallen een volstrekt onbekende. Een ‘leugentje om bestwil, daarmee val ik niet snel door de mand’ lijken veel sollicitanten te denken. Enkele veelvoorkomende voorbeelden: “Ik presteer beter onder druk” “Ik kan goed omgaan met conflictsituaties” “Ik had erg veel verantwoordelijkheden” Recruiters willen een zo realistisch mogelijk beeld krijgen van een sollicitant. Om deze reden wordt vaak doorgevraagd middels de STARR-methode. Wanneer er aan de hand van een leugentje om bestwil wordt doorgevraagd naar een concrete situatiebeschrijving wordt het ineens een stuk moeilijker om het leugentje om bestwil vol te houden. Toch is het ontrafelen van leugens niet de kern van de STARR-methode, het is een handvat. 27-5-2015 wwcafewestland.nl

De kern van de STARR-methode  “Gedrag uit het recente verleden is de beste voorspeller voor toekomstig gedrag” De taak van een personeelsfunctionaris is om de juiste persoon op de juiste plaats te zetten. Hoe kun je beter iemand zijn gedrag en prestaties voorspellen dan door te kijken naar zijn gedrag en prestaties uit het verleden? Doordat de sollicitant concrete situaties beschrijft en hierbij aangeeft wat zijn of haar taak en rol was, krijgt de interviewer een duidelijke profielschets. Deze profielschets kan dan naast het functieprofiel worden gelegd waaruit moet blijken of de sollicitant en de functie goed bij elkaar passen. 27-5-2015 wwcafewestland.nl

STARR-Methode: een extra R? Soms wordt er een extra R achter STAR geplakt. Deze staat voor Reflectie. Reflecteren is het onderzoeken van je eigen gedrag. Hoe handelde ik in een bepaalde situatie en waarom? Dit is overigens niet hetzelfde als evalueren waarbij je conclusies trekt of iets goed of fout was. Je kijkt slechts terug op situaties welke plaatsgevonden hebben – zonder hierover een oordeel te vellen. Voor een personeelsfunctionaris is dit interessant omdat hij of zij zo een beeld krijgt van jouw refelectie-vaardigheid. Dit is het vermogen om je eigen gedrag goed te overdenken. Iemand die moeite heeft met reflectie is bijvoorbeeld niet erg geschikt voor functies waarin leiderschap en planning erg belangrijk zijn.  27-5-2015 wwcafewestland.nl

Enkele voorbeeldvragen: Hoe reageerden anderen op jouw handelen? Achteraf gezien, denk je dat je goed hebt gehandeld? Als je het over zou moeten doen, zou je het dan anders doen? 27-5-2015 wwcafewestland.nl

STARRT-Methode: een extra T? Ook wordt er soms een extra T geplakt achter STARR. Deze staat dan voor Transfer. Hiermee wordt geduid op hetgeen dat sollicitanten geleerd hebben van eerdere ervaring. Je zou het dus kunnen zien als de evaluatie die volgt op de eerdere reflectie. Enkele voorbeeldvragen: Wat heb je geleerd van de situatie?  Is er iets waar je extra op gaat letten in het vervolg? Zou je in een vergelijkbare situatie weer hetzelfde handelen? 27-5-2015 wwcafewestland.nl

STAR(R) – Reflecteren Reflecteren is het onderzoeken van je eigen gedrag. STARR(T) – Transfer Met Transfer wordt het vermogen bedoeld om te leren van situaties in het verleden. 27-5-2015 wwcafewestland.nl

Door het stellen van situationele vragen probeert de interviewer te kijken hoe jij je gedragen hebt in situaties uit het verleden. Zo worden er dus geen hypothetische vragen gesteld als “Wat zou je doen als/wanneer..” of “Als dit het geval was hoe zou je..”. In plaats daarvan word er gevraagd naar concrete voorbeelden. De interviewer is juist geïnteresseerd in het gedrag uit het verleden, omdat deze als beste voorspeller dient voor het functioneren in de toekomst. Wees daarom zelf ook concreet bij het geven van voorbeelden. 27-5-2015 wwcafewestland.nl

Niet alle bedrijven gebruiken de STARR-Methode, maar dat is ook helemaal niet nodig om als sollicitant wel van deze methode te kunnen profiteren. Veel managers (vooral in het MKB) zijn niet specifiek opgeleid voor personeelszaken zoals rekruteren.  De kans bestaat dus dat zij niet bekend zijn met de methodes die hier vaak voor gebruikt worden. Dit biedt voor jou als sollicitant juist een extra mogelijkheid om indruk te maken!  Het is tijdens de sollicitatie namelijk onvermijdelijk dat er vragen worden gesteld over jouw persoonlijkheid. Je kunt hier als sollicitant korte antwoorden op geven (niet handig), óf je laat via de effectieve communicatie van de STARR-Methode zien wat jij in je mars hebt.  27-5-2015 wwcafewestland.nl

Situatie/Wat speelde er? Voorbeeld: Als je solliciteert naar de functie van verkoper, dan zou tijdens het sollicitatiegesprek de volgende vraag aan je gesteld kunnen worden: "Wat was je meest lastige klant?“ Aan de hand van de STAR-methode kun je deze vraag concreet beantwoorden: Situatie/Wat speelde er? In 2005 was ik als verkoper werkzaam in een doe-het-zelf winkel. Ik stond die dag achter de servicebalie. Een klant kwam terug met een rolgordijn, dat voor hem op maat was gemaakt. Hij wilde het terug brengen want de afmetingen waren niet correct. Taak/Wat waren je taken? Mijn taak was om de klant duidelijk te maken dat maatwerk nooit wordt terug genomen. Dat was hem ook verteld toen hij het rolgordijn bestelde. Toen ik hem dit vertelde, werd hij heel kwaad en wilde mij met het rolgordijn slaan. Activiteiten/ Wat heb je concreet gezegd of gedaan? Ik bleef kalm en heb de klant op een rustige en vriendelijke toon duidelijk gemaakt dat ik begrip had voor zijn probleem en het ook heel vervelend vond, maar dat ik er graag op een normale manier over wilde praten. Ik maakte duidelijk dat als hij niet zou kalmeren ik de politie zou bellen. Resultaat/Wat gebeurde er daarna? De klant werd rustig en het gesprek kon op een redelijk normale toon worden voortgezet. 27-5-2015 wwcafewestland.nl