Vrijwilligerstrajecten met meisjes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Senegal Senegal.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
De nieuwe werkelijkheid
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Het mede-eigenaarschap van jongeren binnen de jeugdwerking JES vzw De BRANDERIJ 13 november 2009.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Scouting Pottenberg Lord Baden Powell groep. Geschiedenis Oprichting door ervaren leiding in een huiskamer van een buurtbewoner in 1971 Oorspronkelijk.
Jongerencompetentiecentra in Antwerpen
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Werken met meisjes Trefdag, 30 mei Wie ben ik?
Convenant tussen de VGC en JES vzw. Het DNA van JES vzw: De stad groeit, verjongt en verkleurt Innovatief stadslaboratorium Een geïntegreerde aanpak.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
EFFECT bij JES vzw Competentietrajecten die schooluitval voorkomen ?
Een ondersteuning vanuit het personeelsbeleid.  Student: Maatschappelijk Advisering  Stagecontext: UNIZO Jobkannaal  W.I.P. Kortgeschoolde jongeren.
Competentieprofielen
Motiveren van vrijwilligers
- Groepsgericht vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren:  plezante vrije tijd & realiseren van ontwikkelingskansen - Brugfunctie.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Maatschappelijke participatie samenwerking gemeente - Welstad Toelichting: Jaap Boer (coördinator vrijwilligerswerk/buurtwerker)
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
#EBJ16 Vrijwilligerswerk als krachtige leeromgeving.
Welkom!! Namens de Ouderraad.
<Naam Scoutinggroep / Plaats>
JES vrijwilligsters can!
Agenda Ontstaan Samen in de Stad Ontwikkeling Kernwoorden/visie
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
#EBJ16.
#EBJ16.
Programma Kennismakingsronde Korte Toelichting globale werking Formaat
#EBJ16.
#EBJ16.
De leefwereld van jongeren als vertrekpunt
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
UiTpunt op Wieltjes: voorstelling
Alliantie GenderDiversiteit
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Inzetten van het netwerk als hefboom voor re-integratie
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Participatieproject Betonne Jeugd vecht! Participatieproject
De week van de vrijwilliger
In gesprek over werkdruk
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
5 valkuilen & Tips.
Zichtbaarheid Creëren
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Vrijwilligerstrajecten met meisjes JES Woman can! Vrijwilligerstrajecten met meisjes

1. BREED KADER JES BRUSSEL Jeugdwerkteam Team opleidingen Team straathoekwerk Molenbeekse Maritiemwijk Kuregem Jeugdverblijf De Waterman JES ANTWERPEN JACO Vrijetijdsaanbod ( J ) Begeleiding in het zoeken naar werk ( A ) Competentiegericht werken ( C ) Begeleiding in de zoektocht binnen onderwijs ( O ) Nood aan aparte ruimte voor meisjes Meisjeswerkingen Borgerhout, Deurne, Luchtbal, Rozemaai EVC-medewerker en ACB-medewerker

1.1. DE BUURTEN IN CIJFERS Relatief jonge bevolking: tussen 18-64 jaar Hoge werkloosheidsgraad Veel schooluitval: kortgeschoolde jongeren Sociale woningen in slechte staat Gebrek aan vrijetijdsaanbod Werkt overlast/vandalisme in de hand Onveilig gevoel vrouwelijke vrijwilligers JACO 21N en 5 blokken als ontmoetingsplek

2. GESCHIEDENIS GESCHIEDENIS KRONENBURG: Vanaf 2009 JACO 21N: jeugdwerkaanbod voor kinderen, tieners en jongeren Meisjes 11+ haakten af: Nieuwe jeugdwerkers Tienerwerking was gericht op jongens Actieonderzoek leidde tot aparte meisjeswerking Sluit geen gemengde aanpak uit: samenwerking als vrijwilligers en evenementen (buurtfeest, buitenspeeldag,…) Biedt meisjes een veilige plaats waar ze zichzelf kunnen zijn, samen kunnen bijleren en ontspannen op hun maat 2014-2015  heropstart van de werking

2. GESCHIEDENIS GESCHIEDENIS 5 BLOKKEN: Straathoekwerk sinds 1994 PIG (Projet Intergénerationel)  Straathoekwerk en Yota! Buurtbewoners over de generaties heen in contact brengen Petits Boulots: jongeren leren vaardigheden/competenties en zetten zich positief in voor de buurt Vorming tot wijkanimator: activiteiten voorzien in de woonblokken Participatief traject: noden en wensen m.b.t. de publieke ruimte in kaart brengen

2. GESCHIEDENIS KRONENBURG: 5 BLOKKEN: 2014: opstart meisjeswerking door medewerkster Yota! Organisatie activiteiten +12 jarige tienermeisjes Organisch ontstaan van 3 pijlers: vrije tijd vorming tot wijkanimator vrijwilligerswerk KRONENBURG: Groei in 2015: extra pleinwerkers Deurne-Noord & Deurne-Zuid Duo’s van 1 man + 1 vrouw Effectievere manier om meisjes vindplaatsgericht te bereiken Deurne-Noord bereikt minstens evenveel meisjes als jongens

2.1. COMPETENTIETRAJECTEN KRONENBURG Competentiegericht werken staat centraal: Bewust maken Verwerven Erkenning ontvangen Projecten met huidige én toekomstige vrijwilligers

Assist-animatorcursus Proeven van het animator-zijn Doorstroom naar animatorploeg Themawerking Maandelijks verdiepen in zelfgekozen thema’s Opvolging door vrijwilliger en EVC-medewerker Meisjeskamp Uitwerking en verantwoordelijkheden door vrijwilligers

Meisjeslokaal Eigen ruimte voor meisjes creëeren Meubels bouwen i.s.m. Levanto Begeleiding door vrijwilligers

2.2. MEISJESWERKNG 5 BLOKKEN Vertrouwensband door leuke en laagdrempelige activiteiten Voorjaar 2015: vorming wijkanimator Vrijwilligers organiseren ateliers & activiteiten Grote vraag naar vrijwilligerswerk: Bijleren met focus op de toekomst: handig voor CV, schoolopdrachten,… Centje bijverdienen Zinvolle vrijetijdsbesteding en inzet voor de buurt  geeft voldoening Meisjesproject Yota! als hefboom Meisjesaanbod door Centre Communautaire Sporthal voor meisjes

3. VRIJWILLIGERSPROFIEL MEISJES Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft ze? https://www.youtube.com/watch?v=mMZoBLBzl2g

3.1. WIE ZIJN DE VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS? JACO 21N Vanaf 15 jaar: animatorcursus Stijging:

3.1. WIE ZIJN DE VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS? 5 BLOKKEN Vanaf 15 jaar: vorming wijkanimator Stijging: Deelnemers Vorming tot wijkanimator Vrijwilligerswerk

3.2. HOE BEREIKT JES VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS? 1) Doorstroom: Als deelnemer in de werkingen “Vroeger waren meisjes niet echt welkom in het gebouw, er waren teveel drempels. Ondertussen vinden meisjes hun weg naar de werkingen en wordt de deelname van meisjes geaccepteerd in de buurt.” Via partnerorganisaties 2) Persoonlijke getuigenissen 3) Vindplaatsgericht werk 4) Ons-kent-ons 5) Assist-animatorcursus

3.3. WAT IS DE MOTIVATIE VAN VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS? 1) Iets kunnen betekenen voor kinderen/jongeren in de buurt (voorbeeldfunctie) 2) Zinvolle vrijetijdsbesteding “Faire quelque chose de mon temps libre” 3) Persoonlijke benadering van JES Persoonlijke informele gesprekken (bijvoorbeeld: vergaderen op restaurant) 4) Mate van inspraak en verantwoordelijkheid binnen JES 5) Plezier staat altijd centraal bij JES “Ca me plait, c’est amusant”, “J’aime bien” 6) Vrije karakter van vrijwilligerswerk Niets moet, alles mag

3.4. WAT DOEN VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS BINNEN JES? 1) Begeleiding werkingen JACO 21N: Kinder- en meisjeswerking 5 blokken: Ateliers in de wijk, Sinterklaasfeest,… 2) Kinderen/jongeren helpen met persoonlijke vragen 3) Trajecten binnen de eigen werkingen: JACO 21N: Bedenken, uitwerken en begeleiden (bv: themawerking) 5 blokken: Activiteiten organiseren voor andere meisjes van de meisjeswerking 4) Deelnemen aan overkoepelende projecten

3.5. HOE ONDERSTEUNT JES VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS? 1) Kadervorming Animatorcursussen Vorming tot wijkanimator 2) Evaluatiegesprekken: een duwtje in de rug 3) Vrijwilligersvergaderingen Vast moment iedere maand Onveiligheid bespreekbaar maken Ontmoetingsplek jongens en meisjes 4) Informele gesprekken: geregeld feedback geven 5) Ondersteuning bij het vinden van ander vrijwilligerswerk en/of studentenjob 6) Intermediair tussen de meisjes en partnerorganisaties

3.6. HOE BEÏNVLOED VRIJWILLIGERSWERK VERDERE KEUZES? 1) Invloed op studiekeuze van vrouwelijke vrijwilligers Doorstroom naar zorgsectoren 2) Verruimt hun leefwereld Nieuwe interesses, hobby’s, talenten ontdekken 3) Doorstroom naar jobs binnen het jeugdwerk

3.7. MOEILIJKHEDEN Minder tijd en middelen voor het werken met meisjes Jeugdwerk met de focus op meisjes moet zicht steeds verantwoorden Vrije karakter van vrijwilligerswerk afhankelijkheid Opvolging vraagt veel energie en tijd Meisjes worden gemakkelijk overbevraagd als vrijwilliger Door eigen en andere organisaties Gevaar: wegstromen van vrijwilligers bij JES Afstand – nabijheid: informeel formeel werken Waar ligt de grens in de mate van inspraak?

4. OVERKOEPELENDE PROJECTEN EN SAMENWERKINGEN ANTWERPEN: 2010: ontstaan meisjeswerkingen 2013: ontstaan grote samenwerkingen over JES-grenzen heen Dossier Meisjes: onderzoek naar ruimte voor meisjes in de stad

ANTWERPEN: DanceDust Women@Work Kerngroep met voornamelijk meisjes Vrouwelijke vrijwilligers tijdens evenement Toeleiding meisjes verschillende werkingen Women@Work Hulp in zoektocht naar werk Drieledig project rond sollicitatiecompetenties: sollicitatieworkshops, dialoogmoment, filmproject https://www.youtube.com/watch?v=CUUpfRLUDO8&feature=youtu.be

BRUSSEL: Kunstbende Meedraaien in de vrijwilligersploeg

BRUSSEL: Animator bij Stadsavontuur

BRUSSEL: Samenwerking Kaaitheater Vrijwilliger Kunstendag voor Kinderen 2015: traject Work/Travail/Arbeid Structureel vrijwilligerswerk bij Kaaitheater (vestiaire)

5. TIPS & TRICKS 1) Meisjes hebben op een eigen manier veel nabijheid en opvolging nodig Plan af en toe informele evaluatiegesprekken Doe geregeld informele gesprekken om feedback over te brengen Bijvoorbeeld: ga eens ergens anders vergaderen 2) De mate van betrokkenheid is anders bij meisjes dan bij jongens Meisjes zijn graag op de hoogte van wat er leeft binnen de organisatie. Betrek hen daarom als mede-eigenaar, niet als deelnemer Bijvoorbeeld: Veel inspraak geven in beslissing activiteiten en in het uitwerken van projecten Trek samen met je team een grens 3) “Donnant donnant” = “Ik geef, jij geeft” Luister naar de noden van vrouwelijke vrijwilligers, die anders zijn dan die van mannelijke vrijwilligers, en speel hierop in 4) Hou binnen activiteiten en vergaderingen altijd rekening met de specifieke situatie van meisjes. Zo creëer je een veilige ruimte. Geen avondwerk: meisjes mogen vaak niet tot laat buiten en worden meer gecontroleerd Blijf hen voldoende uitdagen door hen mee te nemen buiten hun wijk. Meisjes vinden het leuk om andere meisjes buiten hun wijk te ontmoeten. 5) Probeer je vrouwelijke vrijwilligers persoonlijk te overtuigen Door persoonlijke getuigenissen Door vindplaatsgericht werk 6) Organiseer af en toe eens gemende vrijwilligersvergaderingen of activiteiten Samenbrengen mannelijke en vrouwelijk animatoren in veilige omgeving

STELLINGENSPEL

BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT KEEP UP THE GOOD WORK !! BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT