Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CAW Het Welzijnshuis VTO-beleid ompetent van kop tot teen !
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Onze kernwaarden.
DVC De Triangel.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
WZC De Ruyschaert Marke
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Implementeren doe je samen
Pastoraal op school.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Zp3 tweede oproep Huize Ter Walle vzw CIGB
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Ken de kerncompetenties van je organisatie! De eerste stappen Leutem Lieveke Blydhove vzw. ompetent van.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
MANTELZORGCOACH.
Waarden & organisatiecultuur
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Naar een duurzaam HRM beleid
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Participerend Leiderschap
CAW Het Welzijnshuis VTO-beleid ompetent van kop tot teen !
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Een vergadering organiseren
De Wever Zorg Innovatie Centra
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Ouders en school samen Maart 2016
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Vergadering Personeelsdienst
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
het katholiek basisonderwijs
De collectieve ambitie
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Een co-arts in uw kring?! Tine Van Haegenborgh 26/11/2016
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!

1.Voorstelling HTW Aanbod: Residentiële zorg voor ouderen (90 bedden) Dagverzorgingscentrum Centrum kortverblijf Vormt samen met Psychiatrisch Centrum Menen vzw Christelijke Integrale Gezondheids –en Bejaardenzorg (CIGB) ompetent van kop tot teen!

Rust- en verzorgingstehuis Zorg gebeurt door medewerkers in 2 zorgteams. Ieder team: 25-30 medewerkers Multidisciplinair samengesteld: verpleegkundigen, verzorgenden, leefgroepassistenten, kiné, ergo, animatoren, leefgroepwerkers. vooral kortgeschoolde medewerkers ompetent van kop tot teen !

2. Onze visie naar medewerker toe Drijfveer = positieve mensvisie = fundamentele houding = dat wat reeds in medewerker aanwezig is, eruit halen en ontwikkelen = ontwikkelen waar hij goed in is & graag doet (= talent) en de ruimte bieden om te groeien Hoe kunnen we de medewerker ondersteunen? Voorwaarden: Constante wisselwerking inzet medewerker & beleidsmatige keuzes Structurele ondersteuning: flexibele uurroosters Organisatiecultuur: Familiale cultuur Participatieve cultuur Bottom-up beleid, d.w.z. beslissingen zoveel mogelijk laten dragen door medewerker ompetent van kop tot teen !

3. In de praktijk Jobcyclus: Start = onthaal medewerker: wat kan hij/zij goed (iets dat vanzelf gaat) en graag? OBSERVATIE: leidinggevenden kunnen talenten ontdekken  stellen deelname werkgroep voor. Functioneringsgesprekken: klemtoon op wat een medewerker goed doet & hoe verdere ontwikkeling Valkuil = te weinig aandacht voor minimum competenties  kwaliteit van zorg  Daarom: nabije toekomst: Welke zijn minimum verwachtingen voor een functie (cfr. Missie)  kerncompetenties Actiever ontdekken & inzetten van talenten ompetent van kop tot teen !

Welke zijn minimumcompetenties? Hoe ontdekken we talenten en hoe kunnen we ze inzetten? ompetent van kop tot teen !

4.Visie op VTO Is geënt op ondersteuning van: houdt rekening met: wat een medewerker goed & graag doet (= ontwikkelen van talenten) houdt rekening met: ambities & behoefte medewerker.. wat binnen zijn of haar mogelijkheden liggen, sluit nauw aan bij beleidskeuzes (VTO als belangrijke insteek om goede kwaliteit van zorg te bereiken) & opportuniteiten organisatie (bijv. inschakeling projecten) Werkgroepen & referentiepersonen, gestoeld op inzetten van talent, krijgen binnen VTO een belangrijke plaats Visie: medewerker die instaat voor leefgroepwerking: heeft visie ontwikkeld  actief betrekken ompetent van kop tot teen !

5. De werkgroep als mogelijkheid om talenten te ontdekken & in te zetten Groep medewerkers die regelmatig samenkomen en werken rond 1 of meerdere thema’s. platform waar medewerkers in vrijheid samen zoeken naar creatieve oplossingen die ze zelf helpen realiseren op de werkvloer:  Gedragen oplossingen Doel = verbetering van kwaliteit van zorg Maximale betrokkenheid van medewerker op werkvloer ompetent van kop tot teen !

5. De werkgroep als mogelijkheid om talenten te ontdekken & in te zetten Diegene die werkgroep aankondigt: Heeft talent om anderen warm te maken voor het project. Medewerker die werkgroep leidt: Heeft talent om creativiteit alle kansen te bieden Vrijwillig engagement om deel te nemen Tijdens samenkomsten blijkt 1 bepaalde deelnemer het talent te hebben om iets op een duidelijke & aanvaardbare manier over te brengen naar collega’s Ze ontdekken op hun beurt talenten bij teamcollega’s: Bijv. collega blijkt zich bepaalde werkmethode te hebben eigen gemaakt die meerwaarde is  uitnodiging deelname Faciliteren de door de werkgroep uitgewerkte maatregelen, bijv. via door hen georganiseerde vorming ompetent van kop tot teen !

6. Referentiepersonen als mogelijkheid om talenten in te zetten Sommigen hebben talent om als voortrekker op te treden, om collega’s te motiveren anders en beter te werken. Deze medewerkers kunnen groeien naar referentiepersonen. Zijn medewerkers: Die zich in een bepaald domein bekwamen die hun expertise kunnen overbrengen naar andere medewerkers en als aanspreekpunt fungeren Volgen zelf externe opleiding Deelname werkgroepen Begeleiden leermomenten in praktijk of geïntegreerd in teamoverleg (bijv. uitleg over diabetes). Leiden zelf collega’s op (bijv. rugsparend werken) Worden actief betrokken bij maken beleid ompetent van kop tot teen !