Consumentengedrag Beslissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Over consumenten, gedrag en marketing
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
komen tot een weloverwogen keuze
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Kinderen en hun sociale talenten
Uw gemeente & mensen met een beperking
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Het begint bij het jonge kind
Thema 2: Hoe geld verdienen?
 Een groot gezin is een voordeel, de kinderen zullen later gegarandeerd voor jou zorgen.  Een groot gezin is een nadeel, want je hebt een grote en.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Meten en meetkunde in het verkeer
Meten en meetkunde in het verkeer
Welkom havo 4..
De vraag is je beste vriend
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Kan je zien of iemand holebi is?
Consumentengedrag Leren I
Beste Havo 4..
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Nee Zeggen!.
Big Data.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Big Data.
Les 2: gegevens samenvatten
Waar gaat deze les over? We leren: We ontdekken:
Voel je wel in je vel !.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
komen tot een weloverwogen keuze
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
SEL Les 2: normen en waarden.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Den Hulster Venlo Op is op???
Mindset, targets en doelen
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Vragen stellen, closen en weerleggen
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Consumentengedrag Beslissen

lesplan Inleiding Presentatie van gevonden bevindingen Administreren wie wat nog moet doen Uitleg beslissen Oefenopgaven Afsluiting van de les

Beslissingen Schrijf voor jezelf 5 beslissingen die jij het laatste jaar hebt moeten maken. Wat was de reden dat je deze beslissing hebt genomen? Bij elke beslissing geef je aan of het een spontane beslissing is geweest of een goeddoordachte beslissing. Bij de goeddoordachte geef je aan wat jij hebt gedaan om tot een goede keuze te komen Evalueer voor jezelf of jij tevreden bent over de keuze die je gemaakt hebt

Beslissingsmodel Hoe complexer de materie hoe meer tijd we nemen voor het inwinnen van informatie om onze beslissing zo goed mogelijk te doen. Zijn er ook beslissingen die we op gevoel maken? Hoeveel beslissingen in jouw leven doe je zonder er echt bij na te denken en hoeveel beslissingen in jouw leven denk je langer over na dan 10 minuten. Welke zaken neem jij allemaal mee in het nemen van een beslissing? Hoeveel van deze zaken doe je op gevoel en hoeveel van deze zaken doe je met je verstand?

https://www.youtube.com/watch?v=lwS57feTHqc https://www.youtube.com/watch?v=sqMpoLxXLs4

Probleembesef Probleembesef ontstaat wanneer de consument een verschil waarneemt tussen zijn huidige situatie en de situatie die hij als ideaal ziet. De sterkte de motivatie op dit probleem op te lossen is afhankelijk van: De grootte van het verschil Het belang van het probleem

Grootte van het verschil Verschil tussen huidige en ideale situatie ontstaat vanuit 3 manieren: Huidige situatie Ideale situatie Combinatie van beiden

Ideale situatie Drang naar veranderingen Verandering in de gezins- of huishoudelijke situatie Verandering in de financiële situatie Verandering in de omgeving Verandering in het zelfbeeld van de consument

Wat verandert er als…… Zoek eens uit wat er bij komt kijken als je een hond aanschaft. Wat verandert er dan in jouw leven? Hoe los je dit op? Welke koopbeslissingen neem je van te voren en welke neem je zo gauw jouw hond er is? Welke informatie zoek je op voordat je overgaat tot het aanschaffen van een hond? Óf zoek eens uit wat er bij komt kijken als je een baby krijgt. Wat verandert er dan in jouw leven? Hoe los je dit op? Welke koopbeslissingen neem je van te voren en welke neem je zo gauw jouw kind er is? Welke informatie zoek je op voordat jouw kind geboren is.

informatiezoekproces Intern zoekgedrag Extern zoekgedrag - informatie zoeken voor de koop - voortdurend informatie zoeken

Betekenis van informatie Extra stimulus (impulsaankopen door kortingen) Betere beslissingen nemen Consumenten voelen zich zekerder Na de koop kan informatie dienen als rechtvaardiging

3 soorten informatiebronnen Commerciële bronnen Neutrale bronnen Sociale bronnen

oefenopdracht Jullie krijgen van mij 10 minuten. Ik zit met de volgende vragen: Ik wil een nieuwe auto kopen Ik wil niet meer dan 30 kilometer te hoeven rijden voor deze auto Mijn budget is € 13.000,-. Mijn hele gezin (vrouw, 2 kinderen en een hond) moeten meekunnen. Waarbij de hond apart in de achterbak moet kunnen. Auto mag niet ouder zijn dan 4 jaar Auto mag niet meer dan 150.000 kilometer hebben gereden Auto moet een trekhaak hebben, een navigatiesysteem in de auto, cruise control en deurvergrendeling met afstandsbediening. Auto moet 1200 kilogram kunnen trekken. Auto moet goed uit de testen zijn gekomen.

Afweging van kosten en baten 4 factoren die de kosten-batenafweging beinvloeden: De betrokkenheid en het waargenomen risico De capaciteit om informatie te verwerken Kennis van en ervaring met een bepaalde productcategorie marktfactoren

Soorten risico’s Financieel risico Functioneel risico Fysiek risico Sociaal risico Psychologisch risico Tijdrisico

risicoreductiestrategie Merkentrouw Winkeltrouw Referentiepersonen raadplegen Een merk kopen waarbij een geldteruggarantie geldt Duurste merk kopen

De capaciteit om de informatie te verwerken Overige factoren De capaciteit om de informatie te verwerken Kennis van en ervaring met een bepaalde productcategorie Marktfactoren: Aantal alternatieven neemt toe Complexiteit van de alternatieven is groter Snel nieuwe productvarianten op de markt Meer informatie beschikbaar is en makkelijker te verkrijgen Ligging van de winkels

Verschil generaties Hoe zijn jongeren bezig met het beste product te kopen en hoe doen ouderen dat? Waar haal jij jouw informatie vandaan en waar halen jouw ouders hun informatie vandaan? Waarin zit dit verschil?

evaluatiefase