Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Meerwaarde van eigentijds onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
1 Samenvatting Een onderzoek is uitgevoerd naar de tevredenheid van de decanen van VMBO-scholen over de dienstverlening van het ID College. Niet alleen.
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Teaching and Learning International Survey (Talis) 2013 Wat houdt de selectie van onze school voor dit onderzoek in en waarom zouden we meedoen?
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Belangenbehartiging door de VELON
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Taal en rekenen Joke van Balen.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Resultaten BPV-evaluatie
Focus op motivatie en communicatie
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
De kubus van CSPE succesfactoren!
Leren in een werkende omgeving
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Werk en Re-integratie Enquête Kwaliteit van de trajecten 4 augustus 2015.
Nationale Studenten Enquête (NSE)
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
1BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 1 Ouderpeiling (OTP) BS De Utskoat te Witmarsum Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2014/2015.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
1 Enquête ROWF Hoofddoel: In grote lijnen zicht krijgen op het landschap van het Opleiden in de School in de ROWF. Afgeleid doel: Basis vormen voor het.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Doelen realiseren met media
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Tevredenheidsonderzoek 2017
Presentatie EduCheck SOML
Het project Begeleiding Startende Leraren
Persoonsgerichte zorg
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
KVC en naam organisatie
De Kwaliteit Verbetercyclus
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Masterclass voor lerarenopleiders
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten

De Opleidingsschool Rotterdam Sinds 2010 met grote betrokkenheid actief in het opleiden van leraren voor Rotterdamse VO scholen Nauwe samenwerking tussen drie schoolbesturen (BOOR, CVO, LMC) en drie instituten voor lerarenopleidingen (HR, ICLON, SEC) In totaal ongeveer 300 docenten in opleiding per jaar voor eerste en tweedegraads leraren op 6 scholen/scholengroepen waarvan tenminste 182 bekostigde opleidingsplaatsen waarvan ongeveer 120 niet-bekostigde opleidingsplaatsen

Onderzoeksvragen Hoe tevreden zijn de schoolleiders binnen de OSR over de kwaliteit van docenten die binnen de OSR zijn opgeleid? Op welke punten zijn zij tevreden en welke punten behoeven verbetering?

Methode Korte online vragenlijst onder schoolleiders van de verschillende schoollocaties Gesloten en open vragen Belang competenties: 4-puntsschaal, niet belangrijk tot heel belangrijk Rapportcijfers om tevredenheid van schoolleiders met OSR en niet OSR-opgeleide docenten te meten Open vragen voor inzicht in aandachtspunten opleiding docenten (algemeen en OSR-specifiek), verbeterpunten OSR en meerwaarde OSR

Algemene gegevens De vragenlijst is ingevuld door 16 respondenten Responspercentage is 38,1% Voornamelijk ingevuld door schoolleiders (87,5%) In het onderzoek zijn 18 locaties van scholen vertegenwoordigd Resultaten met voorzichtigheid interpreteren

Belang competenties 1. Taalvaardigheden Nederlandse taal (3.62) Bevraagde competenties Bijna geen onderscheid in belang competenties voor eerstegraads/tweedegraads docenten Vakinhoudelijk kennis en vaardigheden iets belangrijker bij tweedegraads docenten. Kennis en vaardigheden in relatie met ouders iets belangrijker bij tweedegraads docenten 1. Taalvaardigheden Nederlandse taal (3.62) 2. Rekenvaardigheden (2.93) 3. Vakinhoudelijke kennis en vaardigheden (3.81/3.87) 4. Eigen inzet en zelfreflectie t.b.v. voortdurende professionele ontwikkeling (4.00) 5. Pedagogisch-didactische kennis en vaardigheden (differentiëren) (3.50) 6. Sociale interactie en identiteit (3.50) 7. Opbrengstgericht, zakelijker werken (3.37) 8. Kennis en vaardigheden in relaties met ouders (3.37/3.44)

Rapportcijfers eerste- en tweedegraads docenten (OSR en niet-OSR) De respons op de vraag naar de cijfers OSR en niet-OSR opgeleide docenten ligt laag. Om een goede vergelijking te maken hebben we alleen de cijfers gebruikt waarbij de respondent een cijfer heeft gegeven aan zowel de OSR als de niet-OSR opgeleide docenten. Dit levert voor de eerstegraads docenten niet voldoende respons op om hier uitspraken over te doen.

OSR-opgeleide docenten (n=5) niet OSR-opgeleide docenten (n=5) Rapportcijfers tweedegraads docenten   OSR-opgeleide docenten (n=5) niet OSR-opgeleide docenten (n=5) Taalvaardigheden Nederlandse taal 7,8 7,6 Rekenvaardigheden 6,5 7,0 Vakinhoudelijke kennis en vaardigheden 7,4 7,2 Eigen inzet en zelfreflectie t.b.v. voortdurende professionele ontwikkeling Pedagogisch-didactische kennis en vaardigheden (differentiëren) 6,8 Sociale interactie en identiteit Opbrengstgericht, zakelijker werken Kennis en vaardigheden in relaties met ouders 6,6

Rapportcijfers tweedegraads docenten Tweedegraads OSR opgeleide docenten scoren op alle bevraagde competenties hoger dan niet-OSR opgeleide docenten, met uitzondering van de rekenvaardigheid. Hoogste gemiddelde rapportcijfer voor OSR opgeleide docenten is een 7,8 voor taalvaardigheid Nederlandse taal. Laagste gemiddelde rapportcijfer voor OSR opgeleide docenten is voor rekenvaardigheid, een 6,5.

Aandachtspunten opleiding docenten De aandachtspunten in de opleiding van docenten over het algemeen die worden genoemd zijn erg gevarieerd. Veel aandachtspunten zijn door één respondent genoemd. De volgende aandachtspunten zijn meerdere keren genoemd Vakinhoudelijke kennis en didactische vaardigheden/differentiatie Klassenmanagement Communicatie met ouders Invulling mentoraat Opbrengstgericht werken De genoemde aandachtspunten in de opleiding van docenten OSR verschillen niet veel van de genoemde aandachtspunten bij de opleiding van docenten in het algemeen.

Aandachtspunten opleiding docenten OSR Aandachtspunten die niet zijn genoemd bij de aandachtspunten voor de algemene opleiding, maar wel voor de opleiding van docenten OSR zijn: Een niet te grote aanstelling naast de studie Betere communicatie Efficiëntie moet veel beter Betere en eenduidige begeleiding Derdejaars OSR wekken soms indruk dat beroepskeuze niet de juiste is Ongewenst als het inderdaad zo is dat begeleiders van Hogescholen minder op bezoek komen op stage scholen.

Verbeterpunten opleiding docenten OSR De genoemde verbeterpunten voor de OSR zijn gevarieerd. De meeste punten worden één keer genoemd. Het wordt door twee respondenten benoemd dat intensiever contact tussen de lerarenopleidingen en de scholen gewenst is.

Meerwaarde OSR Directe contacten opleiders en scholen Continuïteit van organisatie Geen vacatures meer op de school, doordat goede DIO’s blijven OSR studenten hebben een grotere binding met de school Flexibiliteit (m.b.t. plaatsing) School wordt betrokken bij opleiding nieuwe docenten Gegarandeerd goede begeleiding Bekendheid met wat er gevraagd wordt Regels omtrent begeleiding op school Georganiseerde aandacht voor ontwikkelen competenties OSR studenten kunnen vaak breder worden ingezet Goed opgezet, strenger assessment Bewaken basiskwaliteit startende docent Netwerk Laagdrempelig

Conclusie Schoolleiders lijken tevreden over de kwaliteit van docenten die binnen de OSR zijn opgeleid, voor de meeste competenties krijgen zij een rapportcijfer rond de 7. Tweedegraads OSR opgeleide docenten scoren op alle bevraagde competenties hoger dan niet-OSR opgeleide docenten, met uitzondering van de rekenvaardigheid. De aandachtspunten die gelden voor de algemene opleiding van docenten gelden ook voor de OSR. Daarnaast zijn er nog een paar specifieke aandachtspunten voor de OSR. Er is verscheidenheid in de genoemde aandachtspunten, verbeterpunten en meerwaarde van de OSR.

Vervolg In kaart brengen: totaal aantal OSR-opgeleide docenten sinds 2010 aantal OSR-opgeleide docenten nog werkzaam bij drie schoolbesturen OSR (hiervoor wordt een pilot gestart)

Bedankt voor jullie aandacht!