Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Advertisements

De hoeden van Edward de Bono
Workshop 5 •Dialoog voorbij de leeftijd • Suzan Langenberg • Catherine Schnitzer.
Collectief vervoer Guy Hermans.
Marco Oving Projectleider
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
Minisymposium ChristenUnie
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Bevolkings- ontwikkeling Krimp Vergrijzing en Ontgroening
D4A en Toegankelijkheid
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Domotica beleid en inzet VWS
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Presentatie OPC Utrecht 17 september 2009 Rol Buurtbus in SRE gebied -Beleid -Uitvoering.
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Beleidsinformatie Jeugd
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Hartelijk welkom bij de GoOV training
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
E-Health en de patiënt Pieter Anthonio Cindy Oudshoorn 11 maart 2014.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Bevordering leefbaarheid Oostdijk Presentatie Themaraad 16 april 2013.
Collectief vervoer: samenwerken Guy Hermans Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
DE REISKOFFER: Alternatief voor doelgroepenvervoer
Woonvisie Vastgesteld Gemeenteraad Bergen-NH Uitwerking Woonvisie Presentatie aan raad 17 maart 2016.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Toekomstbestendig en Toegankelijk Vervoer MAART 2016 CLAUDIA LANDEWÉ.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
DE REISKOFFER: Alternatief voor doelgroepenvervoer
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Voor Elkaar Pas Zelfstandig reizen als alternatief voor besloten vervoer Maart 2017 – actualiteitenseminar leerlingenvervoer Check titel.
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Helemaal thuis op Texel…
LANGER ZELFSTANDIG THUIS WONEN
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Markconsultatiedag 29 november
Marktconsultatiedag 29 november 2017
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Markconsultatiedag 29 november
Samenwerking in de regio voor betere mobiliteit voor iedereen
SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING
Het systeem van de persoonsvolgende financiering en de doelstellingen uit perspectief 2020 in vogelvlucht.
Marktconsultatiedag 29 november 2017
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Reizen tot in de Haarvaten. Waar loop je als reiziger tegen aan
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans Henk Meurs

Doel presentatie Verschaffen inzichten in trends Kansen en belemmeringen voor integratie doelgroepen vv en OV Toekomstige ontwikkelingen

Trends in mobiliteit Doelgroepenvervoer: (autonome) toename vraag: Demografie: toename bevolking, vergrijzing, toenemende levensverwachting Maatschappelijk: toename welvaart, grotere mobiliteitsbehoefte, individualisering Bestaand trends: groei tot 10% per jaar Aanbod: druk op voorzieningen en organisatie Kost thans bijna 700 miljoen (60-70% van OV-budget) Beleid t.a.v. zorg en maatschappelijke ondersteuning (kanteling); Decentralisatie naar gemeenten met efficiencykorting OV: Stijging kosten en teruglopend gebruik Aanbestedingswinsten zijn binnengehaald. Afname van vraag (buiten de grotere steden) op langere termijn. Focus op de dikke lijnen/ ‘kernnet’ met snelle assen voor forenzen => hoe verhoudt zich dit tot de reiziger uit het doelgroepenvervoer?

Integratie: stand van zaken Doelgroepvv-gebruikers willen graag: Inclusieve samenlevingstreven VN-verdrag Wel maatwerk nodig Veel pilots uitgevoerd met goede ervaringen Ook in onze regio, bijvoorbeeld vanuit BRENG Maar er zijn tal van barrières: Ruimtelijke barrières: de afstand (in tijd of kilometers) is te groot om ergens te komen; Persoonlijke barrières: iemand is lichamelijk of geestelijk niet in staat een bestemming te bereiken; Temporele barrières: sommige bestemmingen zijn op bepaalde tijdstippen niet te bereiken, bijvoorbeeld ’s ochtends, ’s avonds of vanwege het weer; Financiële barrières: iemand kan of wil niet betalen om een bestemming te bereiken; Institutionele barrières: moet gebruik maken van verschillende systemen en regelingen Infrastructurele barrières: straten, stoepen of elementen in de openbare zijn niet (goed) geschikt voor bepaalde groepen; Informatiebarrières: iemand heeft onvoldoende toegang tot informatie over het afleggen van een bepaalde reis; Barrières m.b.t. de ervaren veiligheid: iemand durft vanwege problemen met verkeersveiligheid of sociale veiligheid niet naar buiten.

Wet- en regelgeving maakt t niet makkelijker, maar ook niet belemmering Contracten en concessies wel lastig af te stemmen

Gebruik hulpmiddelen: voorbeeld GoOV De app GoOV helpt mensen met een verstandelijke beperking of cognitieve aandoening zelfstandig te reizen. Via de app kiest de reiziger zijn voorgeprogrammeerde bestemming. Vervolgens wordt op de smartphone getoond hoe de route van huis naar de halte of het treinstation loopt, hoe laat de bus of trein komt, bij welke halte hij moet uitstappen en hoe hij tenslotte naar zijn eindbestemming loopt.

Kleinschalige oplossingen Voorbeelden: Texelhopper (op Texel), Omnibus (Burdaard, Friesland), ) Haltetaxi (Zeeland) Deze systemen zijn openbaar toegankelijk en vullen de leemte die zich bevindt tussen het reguliere openbaar vervoer volgens dienstregeling en het vraaggestuurde ‘bijzondere’ (doelgroepen-)vervoer.

Toekomst: gebruik multimodale apps door reizigers: plannen, reserveren, betalen en monitoren via Smartphone

Onderdelen platform

Drie pilots in ontwikkeling

Stellingen De ontwikkeling van mobiliteitsdiensten is wenselijk en noodzakelijk OV speelt rol daar waar het sterk is Inspelen op haalbaarheid gebruikers doelgroepenvervoer Reizigerswensen staan centraal bij ontwikkeling van platforms Behoefte aan flexibele vervoerdiensten groot Maak gebruiksvriendelijk: geen ingewikkelde systemen Overheden moeten realisatie bevorderen Geven van opstartsubsidies/faciliteren voorzieningen stelt beperkte randvoorwaarden (privacy, cybersecurity) 4. Experimenteer met een reisbudget voor doelgroepers en lage inkomens