BOSK Landelijke dag Cerebrale parese Workshop Lekker in je vel met CP 19 november 2016
Lekker in je vel met CP! Mirjam Groothedde MSc., orthopedagoog generalist Roessingh, Centrum voor Revalidatie
Doel van de workshop… Een brug slaan tussen theoretische informatie over de hersenen en wat dit in de praktijk betekent voor de emotieregulatie, planning, aandacht en de sociale omgang.
Wat zien we?
Hersenen…een complex geheel
Gevolgen CP De stabiele hersenbeschadiging heeft gevolgen voor: Motoriek Zintuigen Waarneming (horen en zien) Het leren Communicatie Gedrag 6
Neurologische afwijkingen (motoriek, spraak, houding) Hersenbeschadiging Neurologische afwijkingen (motoriek, spraak, houding) Neuropsychologische beperkingen Informatieverwerking (Executieve functies: planning, flexibiliteit, inhibitie; Aandacht) Intelligentieprofiel Emotionele- en gedragsproblemen Gevolgen: Zelfbeeld Emotieregulatie Gedrag Taakaanpak En dus ook voor: school, sociale contacten, gezin, werk, vrije tijd
Informatieverwerking
Informatieverwerking Gaat vertraagd. Dit betekent: Dat je meer tijd nodig hebt om informatie op te nemen. Het langer duurt voordat je ergens op reageert. Allerlei emoties ook meer tijd nodig hebben om weer op een ‘normaal’ niveau te komen. Je ook meer tijd nodig hebt om te schakelen wanneer dingen anders gaan dan verwacht.
Informatieverwerking Bron: Geef me de vijf, Colette de Bruin Alle informatie om je heen neem je meer in losse stukjes op, waardoor je meer moeite hebt om overzicht te houden.
Gevolgen Stoppen: blijven ‘hangen’ in bepaalde gedachten, moeilijk situaties kunnen afsluiten Chaos, moeilijk kunnen ordenen van zaken Extreem boos, verdrietig, blij zijn Geneigd eigen spoor te volgen, wat sociale omgang kan bemoeilijken Problemen in de vrije spelsituaties Problemen in de sociale omgang Opstartproblemen bij taken, omdat overzicht opdracht nog onvoldoende duidelijk is Vermoeidheid
Vragen uit de praktijk Ik wil minder piekeren Onzekerheden t.a.v. sociale contacten Ik wil minder boos zijn, minder conflicten hebben Ik krijg veel stress als ik teveel tegelijk moet doen Wat vertel ik mijn omgeving over wat ik heb? Wat kan ik doen bij onverwachte situaties? Mijn kind heeft veel ruzie in spelsituaties met andere kinderen Mijn kind kan echt doorslaan in zijn gedrag, m.n. na schooltijd
Wat helpt? CP CP CP-gedrag herkennen! Bedenk dat alle informatie vanuit de zintuigen vertraagd binnen komt. Het kind gedetailleerd waarneemt. Moeite heeft om snel te schakelen/ te stoppen.
Wat helpt nog meer? Psychoeducatie Cognitieve gedragstherapie Ouderbehandeling Vaktherapie Mindfulness
Wat werkt nog meer? Veel duidelijkheid en voorspelbaarheid Antwoord krijgen op de vragen: hoe, wat, waar, wie, wanneer? Korte instructies Tijd om informatie te verwerken en een antwoord te geven Taakjes opdelen in kleinere overzichtelijke deeltaken Opdrachten herhalen Afwisselen ontspanning/inspanning Hulp van anderen (accepteren)
Sensorische informatieverwerking Comorbiditeit ADHD Autisme spectrum CP Sensorische informatieverwerking 16
Vragen???
Bedankt voor jullie aandacht!