BOSK Landelijke dag Cerebrale parese

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Namen van de Abers die de presentatie geven.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Sensorische Informatie Verwerking
Workshop Knallende ruzie
Diabetes en de hersenen
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Te slim om veters te strikken
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Opvoeden van drukke kinderen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
PAD Mindfulness en Yoga
Gedragsveranderingen bij dementie
Wat is belangrijk om te leren?
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Aanpak problematisch gedrag
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Neuropsychologisch Onderzoek
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Prikkelverwerkingspatronen
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
Executieve functies Marije Ruben.
Eindopdracht kwaliteitszorg.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Gedragsproblemen en stoornissen
ADHD: zeker geen modegrill
Donkere dagen en depressiviteit
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

BOSK Landelijke dag Cerebrale parese Workshop Lekker in je vel met CP 19 november 2016

Lekker in je vel met CP! Mirjam Groothedde MSc., orthopedagoog generalist Roessingh, Centrum voor Revalidatie

Doel van de workshop… Een brug slaan tussen theoretische informatie over de hersenen en wat dit in de praktijk betekent voor de emotieregulatie, planning, aandacht en de sociale omgang.

Wat zien we?

Hersenen…een complex geheel

Gevolgen CP De stabiele hersenbeschadiging heeft gevolgen voor: Motoriek Zintuigen Waarneming (horen en zien) Het leren Communicatie Gedrag 6

Neurologische afwijkingen (motoriek, spraak, houding) Hersenbeschadiging Neurologische afwijkingen (motoriek, spraak, houding) Neuropsychologische beperkingen Informatieverwerking (Executieve functies: planning, flexibiliteit, inhibitie; Aandacht) Intelligentieprofiel Emotionele- en gedragsproblemen Gevolgen: Zelfbeeld Emotieregulatie Gedrag Taakaanpak En dus ook voor: school, sociale contacten, gezin, werk, vrije tijd

Informatieverwerking

Informatieverwerking Gaat vertraagd. Dit betekent: Dat je meer tijd nodig hebt om informatie op te nemen. Het langer duurt voordat je ergens op reageert. Allerlei emoties ook meer tijd nodig hebben om weer op een ‘normaal’ niveau te komen. Je ook meer tijd nodig hebt om te schakelen wanneer dingen anders gaan dan verwacht.

Informatieverwerking Bron: Geef me de vijf, Colette de Bruin Alle informatie om je heen neem je meer in losse stukjes op, waardoor je meer moeite hebt om overzicht te houden.

Gevolgen Stoppen: blijven ‘hangen’ in bepaalde gedachten, moeilijk situaties kunnen afsluiten Chaos, moeilijk kunnen ordenen van zaken Extreem boos, verdrietig, blij zijn Geneigd eigen spoor te volgen, wat sociale omgang kan bemoeilijken Problemen in de vrije spelsituaties Problemen in de sociale omgang Opstartproblemen bij taken, omdat overzicht opdracht nog onvoldoende duidelijk is Vermoeidheid

Vragen uit de praktijk Ik wil minder piekeren Onzekerheden t.a.v. sociale contacten Ik wil minder boos zijn, minder conflicten hebben Ik krijg veel stress als ik teveel tegelijk moet doen Wat vertel ik mijn omgeving over wat ik heb? Wat kan ik doen bij onverwachte situaties? Mijn kind heeft veel ruzie in spelsituaties met andere kinderen Mijn kind kan echt doorslaan in zijn gedrag, m.n. na schooltijd

Wat helpt? CP CP CP-gedrag herkennen! Bedenk dat alle informatie vanuit de zintuigen vertraagd binnen komt. Het kind gedetailleerd waarneemt. Moeite heeft om snel te schakelen/ te stoppen.

Wat helpt nog meer? Psychoeducatie Cognitieve gedragstherapie Ouderbehandeling Vaktherapie Mindfulness

Wat werkt nog meer? Veel duidelijkheid en voorspelbaarheid Antwoord krijgen op de vragen: hoe, wat, waar, wie, wanneer? Korte instructies Tijd om informatie te verwerken en een antwoord te geven Taakjes opdelen in kleinere overzichtelijke deeltaken Opdrachten herhalen Afwisselen ontspanning/inspanning Hulp van anderen (accepteren)

Sensorische informatieverwerking Comorbiditeit ADHD Autisme spectrum CP Sensorische informatieverwerking 16

Vragen???

Bedankt voor jullie aandacht!