Www.myminfin.be Persconferentie 29.11.2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Administratie - Analyse - Actie -
Advertisements

Druk op een toets om verder te gaan
WorldCat Local – Eenvoudig zoeken. In deze demo Eenvoudig zoeken: •Zoeken naar titels •De sortering van de resultaten aanpassen •De beschikbaarheid van.
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Richtlijnen met betrekking tot de verwerking van de betalingen in PLDA
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Wat is Certipost?.
MONE WEB Gebruikershandleiding.
Tax-on-web & My Minfin 2014.
Digiflow - Télémarc Uitrol naar OCMW’s
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
KMO-portefeuille. Stappenplan: Registreer bevoegd persoon Registreer onderneming Koppelen Inschrijving bij erkende dienstverlener Subsidieaanvraag Mail.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Het E-loket ® burgerzaken
TAX-ON-WEB & My Minfin Presentatie 2010.
TaxMate: uw software voor de aangifte in de vennootschapsbelasting
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
TAX-ON-WEB & My Minfin 2010.
Hoe toegang aanvragen ?.
DEMO: Hoe werkt de nieuwe registratieprocedure van BEA?. De demo loopt automatisch, u moet niet klikken om verder te gaan.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Subsidie individueel vervoer:
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Magister voor ouders.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
. De demo loopt automatisch, u moet niet klikken om verder te gaan.
DEMO MIJN BIBLIOTHEEK GEBRUIK VAN MIJN BIBLIOTHEEK.
EBox Burger Presentatie voor de Provinciale Ontmoetingen van de POD MI - herfst
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
CENTRAAL REGISTER SOLVABILITEIT
Over de online enquête De enquête was online beschikbaar tussen 5 januari 2017 tot en 11 januari In totaal hebben we 1406 antwoorden verzameld: 863.
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
In de cloud uitwisseling van informatie tussen SAK en werkgever.
RadQuest 2.0 In samenwerking met ASolutions presenteert de
Toegang tot het Mercurius platform
communicatie van activiteiten via Stad Hasselt
Recht op leerlingenvervoer:
Webinar voor ambassadeurs
Elektronische kennisgeving van geboorte
MBO-dag: Gebruik Digitaal Doorstroomdossier Regio Rijnmond
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
ADR's & SCAN CARDS.
Subsidie individueel vervoer:
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
Digitale documenten woensdag 19 september 2018.
Tax-on-web Training Gebruikersgids.
FINELTS Wijzigingen 2018 nieuwe XSD-schema's & schermen
CENTRAAL REGISTER SOLVABILITEIT
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Basisondersteunings- budget (BOB)
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Trainers app Gymfed Wegwijs voor trainers.
Registratie UBO-register
Transcript van de presentatie:

www.myminfin.be Persconferentie 29.11.2016

Agenda Strategie digitale dienstverlening MyMinfin: algemeen enkele cijfers voordelen new look MyMinfin: functionaliteiten bestaande nieuwe toekomstige (2017) Dames en heren MyMinFin, hét portaal van de FOD Financiën voor burgers en bedrijven, heeft een grondige facelift ondergaan. U ziet hier de onderdelen van de presentatie. Ik geef u zo meteen enkele cijfers. Daarna maken we kennis met de nieuwe ‘look’ en met de nieuwe mogelijkheden die het portaal vanaf nu biedt.

Strategie digitale dienstverlening Regeerakkoord administratieve vereenvoudiging optimalisatie van de Kruispuntbank van Ondernemingen Plan Digital Belgium diensten 100 % online beschikbaarheid ICT-omgeving vernieuwen Streven naar administratieve vereenvoudiging is een werk dat nooit af is. Het is vaak niet eenvoudig om vereenvoudigingen ook effectief door te zetten, bijvoorbeeld omdat ze meerdere beleidsdomeinen impliceren of omdat je –eens je een bepaalde problematiek dieper gaat bekijken- soms merkt dat de onderliggende mechanismen nog complexer zijn dan gedacht. Maar dat mag geen rem zijn op de motivatie om het toch te doen. Het stond in de sterren geschreven dat we ook met de FOD Financiën verder zouden gaan vereenvoudigen. Het stond niet alleen in de sterren, het stond ook in het regeerakkoord, en in mijn beleidsnota. Bovendien zal er een koppeling zijn met bijvoorbeeld de e-mailadressen uit de Kruispuntbank Ondernemingen En is er ook het Plan Digital Belgium van collega De Croo dat streeft naar maximale online beschikbaarheid en naar een optimale ICT-omgeving.  Vanaf vandaag steekt het digitale platform MyMinfin in een nieuw kleedje: een nieuwe look, een nieuw logo, een nieuwe manier van navigeren, toegang via tablet en smartphone, nieuwe en verbeterde functionaliteiten. MyMinfin is niets minder dan dé online toegangspoort naar de elektronische diensten van de fiscus. U kunt er toegang krijgen tot uw documenten (fiscaal en patrimoniaal), uw fiscale balans raadplegen, uw persoonlijke gegevens aanpassen, vragen te stellen aan de administratie. Binnenkort zult u er ook online kunnen betalen. Meer bepaald kunt u in MyMinfin de schermen aanpassen volgens uw wensen. Honderden formulieren staan al via MyMinfin ter beschikking, andere komen er de volgende jaren bij. MyMinfin zal het elektronische loket worden, 24/24 geopend. Het zal ook de beveiligde historiek van uw interacties bevatten.  Het plan Digital Belgium stelt als doelstelling dat 100 % van onze diensten toegankelijk moeten zijn via het internet. De administratie stelde dus een roadmap op om deze doelstelling te bereiken. Die roadmap voorziet dat de administratie nieuwe diensten aanbiedt, maar dat ze ook de informaticaomgeving ervan vernieuwt. De nieuwe versie van MyMinfin is een belangrijke stap om op een moderne en duurzame wijze diensten aan te bieden. De gebruikte technologie behoort to de modernste, en kan kan bovendien ook perfect geïntegreerd worden in de federale portaalsite MyBelgium.  

MyMinfin: enkele cijfers 1.692.410 gebruikers (juni 2014 – november 2016):  120.000 raadplegingen per maand 1.289.726 gebruikers hebben minstens één van deze drie gegevens (telefoon/gsm/e-mail) opgegeven 40 e-services (Burgers en Professionals) U ziet hier een aantal cijfers mbt het aantal gebruikers, het aantal raadplegingen, het aantal gebruikers dat contactgegevens heeft bezorgd, enzovoort.

MyMinfin: voordelen Paperless Electronisch loket 24u per dag beschikbaar toegang persoonlijke documenten bv. Aanslagbiljet toegang tot formulieren toegang online diensten bv. Tax-on-web De voordelen van een uitgebreide dienstverlening via MyMinfin spreken uiteraard voor zich: Minder papier Permanente toegang tot documenten, formulieren en diensten.

MyMinfin: new look Animatie bij slide : oude look daarna nieuwe look Naast de functionaliteiten is ook de vormgeving in een nieuw kleedje gezet. U kunt daar later uitgebreid kennis mee maken.

MyMinfin: bestaande functionaliteiten Burgers Raadplegen van uw persoonlijke gegevens Contactgegevens van uw diensten Consulteren van uw fiscale balans Consulteren van uw patimoniale gegevens (MyRent, Cadgis) Tussenkomst van Garantiefonds aanvragen  … Voordat ik zo meteen het woord geef aan de specialisten van de administratie, breng ik nog eens in herinnering welke functionaliteiten MyMinfin op heden al heeft: Burgers kunnen er alle persoonlijke gegevens raadplegen. Ze kunnen er de juiste diensten terugvinden, hun fiscale balans of patrimoniale gegevens consulteren. Maar bijvoorbeeld ook een tussenkomst vanwege het Garantiefonds aanvragen.

MyMinfin: bestaande functionaliteiten Professionals Toegang tot diensten en documenten op basis van verschillende profielen Cijferberoepen Banken Landmeters Architecten Ondernemingen Opzoeking van bevoegde kantoren (op basis van een ondernemingsnummer) Ook professionals vinden er toegang tot diensten en documenten naargelang het profiel van de professional in kwestie.

MyMinfin: nieuwe functionaliteiten Nieuwe look en logo Nieuwe navigatie (met rechtstreekse linken ) Weergave ook op tablet en smartphone Nieuwe functionaliteiten Burgers afbetalingsplan actieve schuldoverdrachten  geschillen (een belastingaanslag of  een btw-bedrag betwisten) Professionals 'bewijs van geen schuld' (specifiek in het kader van overheidsopdrachten of generiek) fiscale balans geschillen  (een belastingaanslag of  een btw-bedrag betwisten in eigen naam) Zoals gezegd komen er nu een aantal nieuwe functionaliteiten bij, zoals het aanvragen van een afbetalingsplan of het indienen van een bezwaar. Om dat alles wat tastbaarder te maken volgt zo meteen een demo-film, waarna ik graag het woord geef aan de specialisten van de administratie. Ik wil hen nu al danken voor de realisatie van deze vereenvoudiging. Want vergis u niet : achter deze ogenschijnlijk eenvoudige aanpassingen gaat vaak een heel proces schuil.

demo Link naar film

nieuwe functionaliteiten Burgers > Afbetalingsplan Aantal toegestane afbetalingsplannen (01.01.2016-31.10.2016):  310.578 Nieuwigheden online aanvraag in sommige gevallen ‘automatische’ toekenning snellere behandeling Kan worden toegestaan aan elke persoon die een terugbetaling moet doen waarvan de inning/invordering gebeurt door de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering (AAII)

nieuwe functionaliteiten Burgers > Overdracht van actieve schuldvorderingen  Consultatie van uw schulden meegedeeld door kredietinstellingen kredietinstelling  het bedrag van de overdracht begindatum  De burger wordt geïnformeerd  over de reden van de inhouding van eventuele belastingteruggaven (personenbelasting)

nieuwe functionaliteiten Burgers/Professionals > Geschillen   Geschillen ingediend in 2016 (tot 31.10.2016) – PB/VenB/btw/OV: 34.516 Bezwaar of een verzoekschrift online indienen Twee mogelijkheden betwisting inkomstenbelasting vanaf aanslagjaar 2016 via een vooraf ingevuld formulier betwisting van een aanslag van voor AJ 2016 of van een btw-bedrag: formulier manueel in te vullen Raadpleging van alle ingediende betwistingen (via MyMinfin of per brief)

nieuwe functionaliteiten Professionals Attest schuldentoestand: 2 types Attest in het kader van overheidsopdrachten  Generiek attest Fiscale balans Raadplegen van artikels (schulden/terugbetalingen) op naam van een onderneming Referentie van het artikel Type artikel Vervaldag Bedrag/ oorspronkelijk bedrag Detail van de uitgevoerde betalingen  Contactgegevens van het bevoegd kantoor

toekomstige nieuwigheden (2017) Online betaling  van een schuld of een betalende dienst e-FinBox persoonlijke mailbox voor kennisgevingen en rechtstreeks contact met uw bevoegd kantoor Duidelijke identificatie van nieuwe documenten Contextuele hulp  Toevoegen van informatieve iconen

VRAGEN?

Burgers > Afbetalingsplan Situatie 1 Situatie 2 Tijdelijke betalingsmoeilijkheden Aanvraag tijdig ingediend : Ingekohierde schulden: vóór de vervaldag van het AB; Andere schulden: binnen de termijn van 15 dagen vanaf de datum van het eerste betaalbericht Beantwoordt niet aan alle voorwaarden uit situatie 1 (bijvoorbeeld: aanvraag niet binnen de termijn, niet mogelijk om in maximum 4 keer te betalen, andere schulden, …) Maximaal 4 maanden Geen andere schulden in vervolging en/of ingebrekestelling ontvangen Geen lopende insolventieprocedure (collectieve schuldenregeling, gerechtelijke reorganisatie of faling) Geen schulden van het type  'alimentatievorderingen' weinig informatie te vermelden snelle behandeling van de aanvraag  in principe, toekenning van het afbetalingsplan Bijkomende inlichtingen verstrekken (inkomsten, maandelijkse uitgaven, vermogen) Kortere behandelingstermijn, sneller antwoord door de administratie