Aardrijkskunde in de bovenbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aardrijkskunde in de Tweede Fase
Advertisements

Leren in vijf dimensies
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Transport en Infrastructuur
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Fysische geografie van Nederland
Beter geografisch denken door reflectie
In de vaart der volkeren
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoe dynamisch is ons kusttoerisme in tijden van klimaatverandering? Socio-economische veranderingen Workshop 14 oktober 2010 Beach Palace Hotel, Blankenberge.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
Vandaag: Voorbereiding SE Arm & rijk H.1 + H.2: 1. Terugblik op de deelvragen van H Fragment documentaire grensstreek VS-Mexico bekijken met opdracht.
Invloed maquiladora’s op verschillende schaalniveaus
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hst 4: De wereld indelen.
Paragraaf 3 Inzoomen en uitzoomen.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
WERELD GLOBALISERING VWO CE-domein
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 1 t/m 6
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
AARDRIJKSKUNDE.
AARDRIJKSKUNDE.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 6
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Afstand speelt geen rol meer?
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Case-studies toetsen aan visies
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
1.4 Een geglobaliseerde wereld Welke gevolgen heeft globalisering?
Groeien dankzij krimp ? Leudal, 13 september 2011.
Introductie Geografische werkwijzen
LIO-dag aardrijkskunde
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Oefening met atlas en kaarten
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Aardrijkskunde in Havo 4/5
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Economische kringloop
Na WO2 is er een politieke en economische tegenstelling in de wereld.
1.1 Globalisering: one world?
Wereldkunst: kijken en vergelijken
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Aardrijkskunde in de bovenbouw Vaardigheden en werkwijzen

Vaardigheden en werkwijzen Geografisch wereldbeeld Kaart als hulpmiddel Aardrijkskundige werkwijzen Aardrijkskundige vragen Hoofd- en deelvragen Meningsvorming Stappenplan geografisch onderzoek

Wereldbeeld Vragen stellen: Beschrijvend Verklarend Voorspellen Waardeoordeel adhv argumenten Voorbeelden:

Geografisch beeld controleren: Kenmerken: - ligging - landschappelijke kenmerken - bevolkingskenmerken - interne en externe relaties

Ligging Absolute ligging b.v. Nijmegen: 52ºNB, 6ºOL Relatieve ligging b.v. Nijmegen ligt vlakbij de stuwwallen, langs de waal

Landschappelijke kenmerken Fysisch milieu versus ingerichte ruimte. zandlandschap met weidevelden met kleine zeeklimaat wegen

Bevolkingskenmerken Cultureel Hoe doen mensen? Demografisch samenstelling bevolking? Economisch lalala… geld! Politiek uitoefenen en spreiden macht

Interne en externe relaties Intern: dwarsverbanden binnen regio bv – Hatert – Centrum bv – Kandinsky – HBO en Universiteit Extern: verbanden met andere regio’s bv – samenwerking Arnhem-Nijmegen bv – Gewassen uit Groningen gegeten in Amsterdam

Aardrijkskundige werkwijzen Wisselen van ruimtelijke schaal Veranderen van analyseniveau Kijken vanuit verschillende dimensies Vergelijken verschijnselen/gebieden Relaties leggen verschijnselen/gebieden Redeneren vanuit het bijzondere / algemene

Schaalniveau Mondiaal – le monde Continentaal – werelddeel Nationaal – landelijk Regionaal – provincie, streek of landsdeel Lokaal - plaatselijk

Analyseniveau Deelgebieden en deelverschijnselen Geleding: bv - Nijmegen  centrum, industrieterrein, Goffertpark… Aggregatie: bv - Herkennen Marokko als deelgebied van Afrika

Verschillende dimensies (aspecten) Fysische  natuurlijke processen van invloed op een gebied Sociaal-culturele dimensie  wijze van samenleven Politieke  invloed van overheden en belangengroepen Economische  invloed van de wijze waarom mensen produceren en consumeren

Vergelijken verschijnselen/gebieden Vergelijk bv Communisme in oost-Europa en China Vergelijk zandlandschap cultuurland natuurgebied

Relaties leggen Is er samenhang binnen een gebied of tussen gebieden? bv - Leidt de oorlog in Darfur tot grotere toestroom vluchtelingen naar Egypte?

Redeneren vanuit het bijzondere en het algemene Inductief redeneren = van bijzonder naar algemeen vele bijzonderheden  algemeenheid bv - uitstoot kolencentrales  zure regen

Redeneren vanuit het bijzondere en het algemene Deductief redeneren = van algemeen naar bijzonder algemene regel toepassen op bijzonder gebied