Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Advertisements

Visie op verplegen  .
Implementatie van de UNCO-MOB
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Evidence Based Nursing - filosofie -
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Signalering in de palliatieve fase
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Begeleidingsplannen GGZ
Optimale Parkinsonzorg
Academische vaardigheden - C1.5
Ervaringen Implementatie in Nederland
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Werkveldconferentie 13 november 2014
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Gespreksvaardig-heden
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
Wjk.
Geeft voorlichting, advies en instructie
Zelfmanagement Longpunt
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Mondzorg - persoonsgericht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Functiedifferentiatie 2020
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Behavior Based Safety Warehousing
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Van Zorg naar SOCAV.
ZORPLAN MAKEN!!!.
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke van Bers, Guus Munten, Paul Verhees 11 mei 2017

Programma Welkom Klinisch redeneren Concept mapping Presentatie: Wat is EBP en waar komt het vandaan? Wat verwachten we van studenten tijdens PL (competentiekaarten)? Casuïstiek bespreken Praktijkervaring delen Evaluatie

Elementen Kennis Cognitieve vaardigheden Meta-cognitieve vaardigheden

Bachelor of Nursing 2020 CanMEDS rol Zorgverlener Competentie: De verpleegkundige stelt op basis van klinisch redeneren de behoefte aan verpleegkundige zorg vast op lichamelijk, psychisch, functioneel en sociaal gebied, indiceert en verleent deze zorg in complexe situaties, volgens het verpleegkundig proces, op basis van evidence based practice.

KLR Verpleegproces EBP

Casuïstiek Hierbij gaat het in veel gevallen niet alleen om bestaande problemen maar ook en vooral om problemen die mogelijk kunnen ontstaan. Verpleegkunde is immers voor een groot deel gericht op preventie of het voorkomen van (verergering van) problemen. Hardop denken Voorkennis Redeneervermogen Reflectief vermogen

Concept Mapping Verzamel met elkaar tussen de 5 en 8 begrippen vanuit een casus Visualiseer dit proces Bevraag elkaar over de relatie tussen de verschillende begrippen Korte terugkoppeling met onderzoekende vraag

Kwaliteitsbeoordeling Concepten ( kwaliteit, relevantie, aantal) Verbanden (losstaand, lineair verbonden, netwerk) Diepte (hoeveelheid lagen) Content (inhoudelijk, clusters van concepten)

voorbeelden

Casus 1 S: 88 jarige man wordt in ziekenhuis opgenomen met een gebroken heup. B: DM II, vasculaire dementie, hypertensie, CVA en AF. A: verstoring in cognitieve functie en waarneming. Kreunt. RR 185/95 R: vraag om medicamenteuze behandeling voor de pijn en bloeddruk

Casus 2 S: Vrouw, 82 jaar maakt een herseninfarct door met restverschijnselen in de vorm van afasie en krachtsvermindering aan rechterbeen B: operaties ivm artrose aan voet en ivm staar. Echtgenoot steunt op mevr. ivm ziekte van Parkinson. A: ontslagklaar afdeling neurologie R: revalidatietraject vanuit verpleegtehuis

Casus 3 Mevr. G is niet teruggekomen van middagverlof. Mevr. is 67 jaar en vrijwillig opgenomen met een psychotisch toestandsbeeld. Ze zit op een gesloten afdeling maar heeft maximale vrijheid. Dilemma in team over de te nemen actie

Casus 4 Het multidisciplinaire behandelteam wil een begeleidingsplan voor mevr. K voor terugkeer naar huis. Mevr. K is opgenomen ivm chronische angst en hyperventilatieklachten. Tijdens bezoekuur valt op dat de partner de neiging heeft haar neerbuigend te behandelen. Vandaag heeft mevr. een hyperventilatie aanval gehad tijdens de dagevaluatie, nadat andere patiënten haar verweten dat ze nooit iets zegt tijdens de besprekingen.

Klinisch redeneren en EBP Intuïtief, logisch, analytisch, abductief redeneren Met een zekere mate van onzekerheid; klinische onzekerheid Van daaruit komt de prikkel tot onderzoekende houding Start van EBP

Wat is Evidence Based Practice Een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=cne7jq4w1xI

Evidence Based Practice (EBP) Zorgvuldig gebruik van het beste bewijsmateriaal om beslissingen te nemen met individuele cliënten (en/of naasten) over goede of gewenste zorg of behandeling. De praktijk van EBP impliceert het integreren van individuele kennis en ervaring van de professional en de individuele waarden en ervaringskennis van de cliënt met het beste bewijsmateriaal (Munten, Verhoef en Kuiper, 2016)

EBP gaat over Wat is de beste manier om: Pijn te verminderen Zelfmanagement bij een chronische ziekte te bevorderen Overbelasting van mantelzorgers op te sporen en verminderen Ondervoeding te herkennen en te verminderen Leefstijl van cliënten met ernstige psychiatrische aandoening (EPA) te beïnvloeden ……..

Hoe gaat dat dan?

Waar blijft de cliënt? Gezamenlijke besluitvorming: Wat is belangrijk voor de cliënt? Welke mogelijkheden zijn er volgens cliënt en professional? Wat zijn voor- en nadelen? Wat weegt het zwaarst? Wat gaan we doen, wie, wanneer? Doen en terugkijken

Kan dat wel in de praktijk?

Wat verwachten we van studenten? Zorgverlener: De verpleegkundige stelt op basis van klinisch redeneren de behoefte aan verpleegkundige zorg vast op lichamelijk, psychisch, functioneel en sociaal gebied, indiceert en verleent zorg in complexe situaties, volgens het verpleegkundig proces, op basis van EBP Reflectieve EBP professional: Streeft naar doeltreffende en doelmatige interventies, past kennis van onderzoek toe en participeert hierin, werkt aan eigen ontwikkeling en aan deskundigheid collega’s, overweegt en overdenkt keuzes (ook op ethische vraagstukken)

Zorgverlener in PL 1 en PL2 Praktijkleerperiode 1 Behoeften van zorgvrager/naasten benoemen Herkennen methodiek Methodisch werken bij zorgtaken Met ondersteuning zorgplan opstellen Respectvol benaderen Signaleren risicovol gedrag Ondersteunen in basiszorg Uitleggen van belang en toepassen protocollen, richtlijnen, standaarden Praktijkleerperiode 2 Verklaren verschijnselen door klinisch redeneren Verpleegkundig proces toepassen Gespreksvaardigheden toepassen zonder te oordelen Info over sociale context verzamelen en relatie met zelfmanagement Zelfredzaamheid waar mogelijk stimuleren Risicovolle handelingen volgens protocol (bevoegd en bekwaam) Bewaken eigen grenzen Analyse kwaliteitszorg maken (her)kennen kwaliteitscycli en meetinstrumenten

Zorgverlener in PL 3 en PL4 Praktijkleerperiode 3 Klinisch redeneren bij multi-diagnostiek (MD) Toepassen verpleegkundig proces bij MD op basis van EBP Ondersteunen zelfmanagement Toepassen gespreksvaardigheden bij gezamenlijke besluitvorming Complexiteit inschatten en zorg organiseren Uitvoeren risicovolle handelingen, argumenteren waarom je afwijkt van protocol Kritisch naar collega’s en procedures Lezen vakliteratuur en integreren nieuwe kennis Bespreekbaar maken kwaliteit vanuit verschillende perspectieven Verbetervoorstellen voor werkprocessen Praktijkleerperiode 4 Zorg vaststellen en verlenen in complexe situaties op basis van EBP Versterken zelfmanagement in sociale context op basis van gezamenlijke besluitvorming Indiceren en handelingen uitvoeren zoals beschreven in BIG Bijdrage aan kwaliteitssystemen, toepasbaar maken van standaarden, richtlijnen, protocollen

Reflectieve EBP professional in PL 1 en 2 Praktijkleerperiode 1 Praktijkleerperiode 2 Informatie uit onderzoek, combineren met andere kennis Achterhalen wensen, kennis van cliënt en collega Reflectie eigen gedrag en feedback meenemen Signaleren eenvoudige problemen Actief in kennisoverdracht Eigen mening onderbouwen Deelnemen aan discussie Leervragen en doelen Op zoek naar antwoorden (literatuur, collega, cliënt) Kritisch op eigen handelen Volgt ontwikkelingen

Reflectieve EBP professional in PL 3 en 4 Praktijkleerperiode 3 Praktijkleerperiode 4 Handelen vanuit onderzoekend vermogen leidend tot reflectie, EBP en innovatie Permanent bijdragen aan eigen en andermans ontwikkeling Voortdurende reflectie op eigen handelen bij zorgvrager en collega’s Onderzoek begrijpen Handelen verantwoorden met EBP Ontwikkelingen in werk te integreren Kennis van implementatie Analyseren info-behoefte collega’s Verbetervoorstellen op basis van evidence Actief in kennisoverdracht

Wat betekent dat voor de begeleiding? Vragen, Vragen, Vragen naar onderbouwing en kritisch vermogen Wat ga je doen, waarom doe je dat zo, hoe is je werkmodel? Waarop baseer je dat? Welke afweging heb je gemaakt? Wat is er volgens jou hier aan de hand en waarom denk je dat? Sluit dat aan bij de patiënt/collega’s, hoe weet je dat? Welk doel wil je bereiken, past dat bij de patiënt/het plan? Hoe beoordeel je of je goed gehandeld hebt? Observeer eens wat ik doe en bespreek dat na afloop Welke mogelijkheden tot verbetering zie je hier en hoe zou je dat aanpakken Wat is er over dat onderwerp bekend? Maak eens een conceptmap van dat onderwerp Etc.

Vragen en aan de slag Werken in subgroepen aan hand van verslaglegging van studenten Lees de casus en beantwoord eerst voor jezelf: Beoordeel Casus 1, 2, 3 individueel op een op Onvoldoende -Voldoende - Goed en deel dit nog niet Stel individueel vragen bij casus 1 en schrijf deze bij de casus en deel dit nog niet Bespreek je beoordeling in de subgroep. Deel je vragen in de subgroep en wat zou er gebeuren met de kwaliteit van wat de student heeft uitgevoerd/aangeleverd wanneer je de vragen gesteld zou hebben? Plak de post-its op de flap die bij de casus hoort en herhaal dit proces voor de overige casuïstieken

Nabespreking casuïstieken Wat kunnen we leren van de casuïstieken?

Evaluatie