Presentatie Dementie Kennisparade

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Advertisements

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
“Hoe kom ik aan klanten?”
Introductiebijeenkomst
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Lotgenotencontact.
Hogescholen in Dialoog
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Depressie bij ouderen.
Communicatie en dementie
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Presenteren en communiceren
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Presentatie bij lesbrief ‘Bejegening’
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Omgaan met de gevolgen van trombose
Reminiscentie Levensboeken
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Floor, Nathalie, Chantal en Jill
Dementie en een verstandelijke beperking
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Levensboek – levensverhaal
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Identiteit en Zelfregie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Module 1 Leren omgaan met dementie
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Diversiteit & Inclusie
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Bouw aan je veerkracht.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Covey trainingsavond.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Lespakket Opleidingen
Contact maken en contact houden
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Loskomen van taal Defusie.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Delen van levensverhalen en eenzaamheid Anita Blijdorp | Platform Levensverhalen Ledenbijeenkomst Coalitie Erbij, 27 maart 2018.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
“Het zijn de kleine dingen die het doen!”.
Dementie Nabij zijn.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Cursus Interne auditor
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Ontwikkelingspsychologie
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Lespakket Dementievriendelijk
Transcript van de presentatie:

Presentatie Dementie Kennisparade Verschillende benaderingswijzen in de zorgverlening voor mensen met dementie Lied Angela Groothuizen: Dwaal. https://www.youtube.com/watch?v=6hKrY_uaHwQ

Indeling Voorstellen In het kort: Dementie, wat is dit? Belevingsgerichte zorg De ROB- Realiteit Oriëntatie Benaderingswijze Reminiscentie Validation Therapie Quiz Vragen en afsluiting

Voorstellen Wie zijn wij: Carla Neefjes & Moni Bijman Verzorgende bij De Pieter Raat Stichting, intramuraal Opleiding gedaan; Gespecialiseerd Verzorgende Psychogeriatrie (GVP) Wij zijn “de handen aan het bed”, werken volop mee in de zorg, draaien alle diensten.

In het kort: Dementie, wat is dit? Dementie is een verzamelnaam voor ruim 50 ziektes. Elke vorm van dementie heeft een andere oorzaak en een ander verloop. Ieder mens is een uniek persoon en heeft zijn eigen levensgeschiedenis. Er is dan ook niet één benadering. Er bestaan vanuit de belevingsgerichte zorg verschillende benaderingen, zonder scherpe grenzen.

Belevingsgerichte zorg (1) De term “beleving” is een term voor de gedachte en gevoelens van iemand over zichzelf en zijn omgeving. Belevingsgerichte zorg is mensen helpen hun levensweg op hun eigen manier te vervolgen. Bij belevingsgerichte zorg bepaalt de cliënt of bewoner zelf in zekere mate hoe de zorg uitgevoerd dient te worden. Zijn of haar specifieke zorgwensen staan bij dit principe centraal.

Belevingsgerichte zorg (2) Voor de zorgverlener houdt dit in dat er wordt uit gegaan van een cliënt zijn mogelijkheden, in plaats van zijn beperkingen, met zijn/haar eigen identiteit en mogelijkheden. Essentieel hierbij is dat wij als zorgverlener weten: hoe de cliënt de dingen uit het verleden beleefd heeft hoe ze tegen de ziekte aankijken waar ze mee te maken hebben wat de specifieke zorgwensen zijn

Belevingsgerichte zorg (3) Door deze methodiek toe te passen verbeteren; de sociale contacten het eventuele onbegrepen gedrag neemt af aangepaste psychosociale interventies zorgen ervoor dat de kwaliteit van leven verbetert In de belevingsgerichte zorg wordt de beleving van de cliënt centraal gesteld. Door aan te sluiten bij de beleving van de cliënt maak je contact met hem.  Dit kan je doen door verschillende benaderingswijzen toe te passen!

Verschillende benaderingswijzen Er bestaan vanuit de belevingsgerichte zorg verschillende benaderingen: ROB- Realiteits Oriëntatie Benaderingswijze Validation Therapie Reminiscentie

ROB (1) ROB = Realiteitsoriëntatiebenadering Wanneer: begin fase van dementie Doel: mensen zo lang mogelijk in de realiteit te behouden Mensen met dementie ondersteunen bij de oriëntatie. Het tegengaan van verwardheid en het afremmen van de achteruitgang. Het verbeteren van het gevoel van eigenwaarde.

ROB (2) Voordelen: Mensen met een beginnende vorm van dementie ervaren een geleidelijk verlies van controle over de werkelijkheid, en deze benadering kan helpen dit verlies te beperken. Het voorkomen van onbegrepen gedrag doordat ouderen de realiteit terug vinden.

Voorbeelden van ROB (1) Oriëntatie in tijd. ROB bord. Bord met dag, datum, jaargetijde en activiteiten eventueel met foto's en/of pictogrammen.

Voorbeelden van ROB (2) Oriëntatie in persoon door het gebruik van spiegels, naambordjes op deuren en foto’s van familieleden. Oriëntatie in ruimte wordt ondersteund door wegwijzers. Het lezen van de krant. Het regelmatig informatie geven over plaats en gebeurtenissen van het moment.

Toepassen in de praktijk Het bekrachtigen van adequaat gedrag. Met name bij het stimuleren van sociale contacten en het bestrijden van storend gedrag is bekrachtiging een belangrijk middel. Bekrachtiging bestaat meestal uit het geven van complimenten of het maken van een praatje .

Reminiscentie Reminiscentie = het ophalen van herinneringen Wanneer: hele dag door en bij alle stadia van dementie Doel: Het zelfvertrouwen te vergroten en iemand een prettig gevoel te laten ervaren. Reminiscentie geeft de verzorgers meer informatie over de belevingswereld van de oudere en de persoon die iemand vroeger is geweest.

Toepassen in de praktijk (1) Hulpmiddelen zijn: Autobiografieën Muziek Fotoalbums voorwerpen uit het verleden. Bij iemand op het appartement, bijv. het bekijken van een foto, praten over diverse onderwerpen. Tijdens verschillende activiteiten ga je terug naar de herinneringen. Dit kunnen gewone dagelijkse dingen zijn.

Toepassen in de praktijk (2) De activiteitenbegeleiding binnen DPRS organiseert regelmatig activiteiten als: Luisteren in je leunstoel Vroeger herleefd en muziek herleefd Verhalen tafel De meerzorg-afdelingen remiseren veel met de ouderen, veel materialen en boekjes om de activiteit te ondersteunen. Snoezelen

Validation Therapie (1) Validation betekent letterlijk; BEVESTIGEN/ WAARDEREN Naomi Feil heeft de Validation Therapie bedacht.

Validation Therapie (2) Wanneer: Cliënten in het tweede en derde stadium van dementie zijn het meest gebaat met de validerende benadering. Deze mensen hebben zich teruggetrokken in hun innerlijke realiteit, waardoor herinneringen de ruimte krijgen om opgehaald te worden. Bovendien zijn deze mensen in staat om verbaal en of non- verbaal te communiceren. Doel: De demente ouderen er toe brengen zich te uiten. Echt luisteren naar de cliënt is dus uitermate belangrijk.

Toepassen in de praktijk (1) Naomi Feil in actie. Filmpje wat laat zien hoe het niet én hoe het wel moet. (rollenspel kapster) https://www.youtube.com/watch?v=R7wkI5n-e2o

Toepassen in de praktijk (2) Levensgeschiedenis Centreren Op niet bedreigde wijze vragen stellen Parafraseren Polariseren Stimuleren om te denken aan het tegendeel Reminiscentie Gericht oogcontact Ambigu blijven Spreken met een lage diepe stem Bewegingen en emoties van de cliënt nadoen Gedrag koppelen aan onvoldane menselijke behoefte Op het voorkeurszintuig inspelen Dieper gedesoriënteerde ouderen aanraken Muziek gebruiken

Naomi Feil maakt contact https://youtu.be/US-Arj3l-kk

Resultaten van Validation Wanneer we de gevoelens van oude gedesoriënteerde personen herkennen en bevestigen, kunnen we de volgende punten realiseren;   Vermindering van stress Terugkijken van het gevoel van eigenwaarde Rechtvaardiging van het leven wat is geleid Wegnemen van onvoltooide conflicten uit het verleden Zich gelukkiger voelen En als laatste en heel belangrijk....het maken van contact.

Quiz 1. Een gedesoriënteerde bewoner schreeuwt elke keer dat ze haar tasje laat vallen. Je moet: Proberen jezelf ervan te verzekeren dat ze haar tasje vast heeft. Exploreer om vertrouwen op te bouwen. Zoek uit wat het tasje voor haar betekent. Haar verzekeren dat ze haar tasje hier niet nodig heeft: ze gaat toch nergens heen en heeft dus geen geld nodig. Haar tasje wegnemen: ‘uit het zicht, uit het hart'.

2. Een gedesoriënteerde bewoonster roept: ‘Ik wil mijn tanden. ' 2. Een gedesoriënteerde bewoonster roept: ‘Ik wil mijn tanden!'. Moet je: Uitzoeken waar haar kunstgebit is, of ervoor zorgen dat zij een kunstgebit krijgt indien dat noodzakelijk is? Haar vertellen dat ze altijd haar gebit uit doet en het dan kwijtraakt? Haar vertellen dat ze te oud is voor een nieuw kunstgebit?

3. Wanneer je bij een gedesoriënteerde persoon bent, ben je dan geneigd: Afstand te houden Hem zachtjes aan te raken om in contact te komen Dichtbij hem te gaan staan zonder hem aan te raken Hem zachtjes aan te raken in combinatie met nabij oogcontact

4. Wanneer iemand in fase 3 (herhaalde beweging) is, moet je: Zijn bewegingen spiegelen, gebruik makend van aanraking en nabij oogcontact Hem vragen wat hij doet Hem vragen te stoppen Zijn bewegingen negeren

Zijn er nog vragen?

Bedankt voor de aandacht en inbreng. Fijne dag verder! Afsluiting Bedankt voor de aandacht en inbreng. Fijne dag verder!

Mocht ik anders worden Mocht ik anders worden, Anders dan ik nu ben, Omdat ik door een ongeluk of ziekte Mijzelf niet meer herken. Mocht ik anders worden En is mijn afwezigheid groot, Houd mij dan toch steeds voor ogen Die “dingen”waar ik van genoot. Niet meer zo kwiek, niet meer zo kras, Denk dan toch steeds aan al die jaren, Toen ik wel wist wie ik was.