Gepersonaliseerd leren:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
BattleBots The school battle.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
4. uitvoeren, monitoren en testen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
2. Eduscrum als activerende didactiek
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Een netwerk van scholen die gepersonaliseerd leren invoeren
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Thema 2 Periode 1 KOP
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
WELKOM Wil je kinderen gelijke kansen geven, dan moet je ongelijk onderwijs aanbieden.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Gepersonaliseerd leren (GPL) vmbo-tl coaching. Coach  Relatie  Betrokkenheid  Eigenaarschap (tempo / niveau)  Overzicht  Uitdaging  Rust  Enthousiasme.
? (Periode-) taak ?.
Differentiatie.
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Studieloopbaanbegeleiding
de docent als didactische coach
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Informatieavond klas
Burgerschap Samenwerkend leren
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
NDdA Kunskapsskolan.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Lesgeven zonder cijfer?
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Learning Portal Schooljaar
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
Zelfregulatie op Cartesius2
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingen zichtbaar
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Gepersonaliseerd leren: Het verhogen van leeropbrengsten door 'embedded formative assessment'

Even voorstellen Christa de Graauw degraauw@kunskapsskolan.nl

Eigenaarschap! Entree ticket Exit ticket

Eigenaarschap! “Je neemt zelf verantwoordelijkheid voor je leerproces en kiest zelf voor een gedragsverandering” Eigenaarschap dat HEB je niet meteen, dat kun je leren…

Gepersonaliseerd leren

Kunskapsskolan Opgericht in 1999 in Zweden Gepersonaliseerd leren in het PO en VO Naast Nederland actief in Zweden, UK, VS, India en de Arabische regio 15.000 leerlingen

KED-waarden + Iedereen is anders + Uitdagende doelen en heldere criteria + Bildung - zelfontplooiing + ‘Life is what I make of it’

Leren…

Black box assessment: een brug tussen onderwijzen en leren!

Cijfers geven helpt niet…

Cijfers geven helpt niet…

Cijfers geven helpt niet…

Hoe? + Hoge verwachtingen + Regelmatig precieze feedback en feedforward + Eigenaarschap van doelen en proces + Keuze in methoden, hulpmiddelen en werkvormen om te voorzien in leerbehoeften

Verschillende doelen in de Learning Portal Lange termijndoel: + staan omschreven in de Master Rubric voor elk vak met beheersingsniveaus op 4 niveaus Periodedoel: + presentatie van een trede of een thema, dit is wat je beoordeelt Leerdoel: + de doelen in de Learning Portal (introductie / voorbereiding), dit is wat je in elke trede of thema moet leren Werkdoel: + de taken in de Learning Portal, dit is wat de leerling kan doen om een leerdoel te behalen Lange termijndoel Periode doel Leerdoel, wat ga je leren? Werkdoel

Werken vanuit leerdoelen in plaats van leertaken Leerstrategieën Leermiddelen Leeractiviteiten Criteria Leerdoel Monitoren van de resultaten Begeleiding & Coaching

Het Curriculum - Tredes en Thema’s

Een web-based learning portal een basis voor gepersonaliseerd leren

De 4 rollen van de docent Coach Algemeen docent Vakdocent Teamlid

Tijd Basegroup Workshop Labsessie Coaching Seminar Lezing Communicatie sessie Seminar Lezing *

Ruimte

2012-08-07 Structuur Innerlijke structuur Ons doel is dat alle leerlingen hun ’innerlijke structuur’ ontwikkelen. Hoe meer de innerlijke structuur van een leerling zich ontwikkelt, des te groter het vermogen om eigenaarschap / verantwoordelijkheid te nemen. De behoefte van een leerling aan ’externe structuur’ is verschillend tussen leerlingen onderling en door de tijd heen. Externe structuur

Voorbeelden Formatieve assessment

Voorbeelden Formatieve assessment Je maakt een poster, waarin je een zelf ontworpen dier presenteert. Dit dier moet zo ontworpen zijn dat het in een bepaalde leefomgeving kan overleven. 1. Organismen 1.1. Levenskenmerk 1.1.1. Bouw en werking Op jouw poster leg je uit hoe de bouw en de organen van jouw dier ervoor zorgen dat het dier: (1) zich kan voeden, (2) zich kan verdedigen tegen vijanden, (3) zich kan verdedigen tegen het milieu en (4) zich kan voortplanten. (De vier V’s.) 1.3. Weefsel en orgaan 1.3.1. Organen Op jouw poster beschrijf je in steekwoorden de organen van het dier dat jij hebt ontworpen. organen en hun kenmerken van het dier dat jij hebt ontworpen. kenmerken en functie van het dier dat jij hebt ontworpen.

Warming-up

De praktijk ... Joris wiskunde docent Innova: “Dus als ik het goed begrijp, beheerst een leerling, ook al heeft hij een 7, nog niet volledig zijn leerdoel?”

Een praktijk voorbeeld Ayub: eerstejaars leerling VMBO Basis Sylvia: coach Anouk: wiskunde docent

Feedback bijhouden Stroom en Logboek Leerdoelen Waar staat de leerling? Stroom en Logboek Periodedoelen / Lange termijndoelen Waar moet hij naar toe? Strategieën Hoe komt hij daar?

Eigenaarschap in leren - Hoe doe je dat? + Waar sta ik? + Waar ga ik naar toe? + Hoe kom ik daar? + observeer! - alles is informatie + stel vragen! - zorg dat de leerling gaat nadenken + geef feedback! - op doelen en strategieën Future purpose Feed up Feed Back Feed Forward Review Past & current assignments Future assignments

Eigenaarschap! Entree ticket Exit ticket

Een impressie van gepersonaliseerd leren www.kunskapsskolan.nl