Gepersonaliseerd leren: Het verhogen van leeropbrengsten door 'embedded formative assessment'
Even voorstellen Christa de Graauw degraauw@kunskapsskolan.nl
Eigenaarschap! Entree ticket Exit ticket
Eigenaarschap! “Je neemt zelf verantwoordelijkheid voor je leerproces en kiest zelf voor een gedragsverandering” Eigenaarschap dat HEB je niet meteen, dat kun je leren…
Gepersonaliseerd leren
Kunskapsskolan Opgericht in 1999 in Zweden Gepersonaliseerd leren in het PO en VO Naast Nederland actief in Zweden, UK, VS, India en de Arabische regio 15.000 leerlingen
KED-waarden + Iedereen is anders + Uitdagende doelen en heldere criteria + Bildung - zelfontplooiing + ‘Life is what I make of it’
Leren…
Black box assessment: een brug tussen onderwijzen en leren!
Cijfers geven helpt niet…
Cijfers geven helpt niet…
Cijfers geven helpt niet…
Hoe? + Hoge verwachtingen + Regelmatig precieze feedback en feedforward + Eigenaarschap van doelen en proces + Keuze in methoden, hulpmiddelen en werkvormen om te voorzien in leerbehoeften
Verschillende doelen in de Learning Portal Lange termijndoel: + staan omschreven in de Master Rubric voor elk vak met beheersingsniveaus op 4 niveaus Periodedoel: + presentatie van een trede of een thema, dit is wat je beoordeelt Leerdoel: + de doelen in de Learning Portal (introductie / voorbereiding), dit is wat je in elke trede of thema moet leren Werkdoel: + de taken in de Learning Portal, dit is wat de leerling kan doen om een leerdoel te behalen Lange termijndoel Periode doel Leerdoel, wat ga je leren? Werkdoel
Werken vanuit leerdoelen in plaats van leertaken Leerstrategieën Leermiddelen Leeractiviteiten Criteria Leerdoel Monitoren van de resultaten Begeleiding & Coaching
Het Curriculum - Tredes en Thema’s
Een web-based learning portal een basis voor gepersonaliseerd leren
De 4 rollen van de docent Coach Algemeen docent Vakdocent Teamlid
Tijd Basegroup Workshop Labsessie Coaching Seminar Lezing Communicatie sessie Seminar Lezing *
Ruimte
2012-08-07 Structuur Innerlijke structuur Ons doel is dat alle leerlingen hun ’innerlijke structuur’ ontwikkelen. Hoe meer de innerlijke structuur van een leerling zich ontwikkelt, des te groter het vermogen om eigenaarschap / verantwoordelijkheid te nemen. De behoefte van een leerling aan ’externe structuur’ is verschillend tussen leerlingen onderling en door de tijd heen. Externe structuur
Voorbeelden Formatieve assessment
Voorbeelden Formatieve assessment Je maakt een poster, waarin je een zelf ontworpen dier presenteert. Dit dier moet zo ontworpen zijn dat het in een bepaalde leefomgeving kan overleven. 1. Organismen 1.1. Levenskenmerk 1.1.1. Bouw en werking Op jouw poster leg je uit hoe de bouw en de organen van jouw dier ervoor zorgen dat het dier: (1) zich kan voeden, (2) zich kan verdedigen tegen vijanden, (3) zich kan verdedigen tegen het milieu en (4) zich kan voortplanten. (De vier V’s.) 1.3. Weefsel en orgaan 1.3.1. Organen Op jouw poster beschrijf je in steekwoorden de organen van het dier dat jij hebt ontworpen. organen en hun kenmerken van het dier dat jij hebt ontworpen. kenmerken en functie van het dier dat jij hebt ontworpen.
Warming-up
De praktijk ... Joris wiskunde docent Innova: “Dus als ik het goed begrijp, beheerst een leerling, ook al heeft hij een 7, nog niet volledig zijn leerdoel?”
Een praktijk voorbeeld Ayub: eerstejaars leerling VMBO Basis Sylvia: coach Anouk: wiskunde docent
Feedback bijhouden Stroom en Logboek Leerdoelen Waar staat de leerling? Stroom en Logboek Periodedoelen / Lange termijndoelen Waar moet hij naar toe? Strategieën Hoe komt hij daar?
Eigenaarschap in leren - Hoe doe je dat? + Waar sta ik? + Waar ga ik naar toe? + Hoe kom ik daar? + observeer! - alles is informatie + stel vragen! - zorg dat de leerling gaat nadenken + geef feedback! - op doelen en strategieën Future purpose Feed up Feed Back Feed Forward Review Past & current assignments Future assignments
Eigenaarschap! Entree ticket Exit ticket
Een impressie van gepersonaliseerd leren www.kunskapsskolan.nl