Fotopresentatie Acadin winterwedstrijd KBS de Vonder Winter 2017
12 januari 2016 Start van de opdracht Op het leerplein hingen al bladen om iedereen enthousiast te maken, maar vandaag was de start. De leerkrachten van de bovenbouw waren ook enthousiast, vandaag start er een groep van 38 leerlingen met de Acadin winterwedstrijd. Vijf Leerlingen kunnen er niet bij zijn vandaag omdat ze bij de topklas zijn, ze zullen worden bijgepraat door de groepsgenoten. We gaan namelijk veel samenwerken, elkaar helpen en leren om hulp te vragen.
Twee opdrachten Er waren twee opdrachten uitgekozen: Hoe sportief ben jij in de winter? en Hoe creatief ben je in de winter? Hierbij hoorden een aantal verplichte opdrachten, zoals theorieopdrachten, een schaatspak ontwerpen en op een creatieve manier een vogeltaart versieren. Er is ook een onderdeel Spaans opgenomen. En voor wie er tijd over heeft zijn er nog een aantal keuzeopdrachten beschikbaar.
Begeleiding door juf Rimke Omdat juf Rimke kon ondersteunen, was er meer tijd voor begeleiding. Meestal op de donderdag tussen 12.30 uur en 14.00 uur.
Werkmap voor leerlingen Niet alle leerlingen die meedoen, werken het hele jaar met de rode draad kaart. Daarom moesten we extra veel uitleggen. Gelukkig was de werkmap gevuld met allerlei hulpmiddelen, bijvoorbeeld een wegwijzer voor leerlingen. Daarop stond goed beschreven wat de bedoeling was (en dan goed lezen natuurlijk!)
12 januari 2017 Vandaag heeft iedereen zijn of haar eigen groeiblad ingevuld. Daarop staan de doelen voor de komende weken. Hoe goed kun je een bepaald doel al op dit moment? Aan het eind gaan we de doelen weer bekijken, is er vooruitgang zichtbaar. Sommige kinderen weten precies welk eigen leerdoel ze willen toevoegen.. Natuurlijk mag dat, het is heel knap als je van jezelf weet waar je aan kunt werken (vaak kan je leerkracht of je ouders je ook helpen om hier achter te komen).
19 januari Vandaag heeft juf Rimke het planningsblad toegelicht. Dit is bedoeld als een soort agenda, waarin iedereen kan precies kan noteren wat op welk moment ingeleverd moet worden. Ook kunnen de leerlingen er alles op schrijven wat ze willen onthouden en/of belangrijk vinden.
26 januari 2017 Vandaag moest iedereen de eerste theorieopdracht inleveren en de opdracht van het schaatspak. Het Olympisch team heeft genoeg te kiezen… er zijn mooie pakken ontworpen. Het blijkt nog wel moeilijk om de opdracht precies uit te voeren inclusief alle stappen. En aan het begin stappen overslaan zorgt ervoor dat je niet aan alle eisen kunt voldoen op het eind. Goed de opdracht lezen blijkt heel belangrijk!
26 januari Spaanse les: Frederike en Merit geven vandaag Spaanse les. We gebruiken de Acadin winterwedstrijd om ons geheugen een keer op de proef te stellen. Lucas heeft opgezocht dat we maar 10% gebruiken , er is dus nog veel te ontwikkelen. Best lastig om Spaanse woorden uit je hoofd te leren… iedereen mag zelf kiezen welke versie ze willen doen (eenvoudig, gewoon of moeilijk). We gaan er ook een toets over maken.
2 februari + 9 februari Basistaarten maken voor de vogeltaart.. We zijn vast aan het voorbereiden. We gaan deze opdracht zelfs met alle kinderen van de bovenbouw doen, dankzij het idee van drie leerlingen uit leerjaar 7 (en dat is in ieder geval een uitdaging voor de begeleiders (oei). We gebruiken de eerste theorieopdracht om tips te verzamelen voor de volgende.. Wat was het ook alweer… o ja, de opdracht goed lezen!
Toets Spaans Vandaag was de toets.. nou, dat was een serieuze opdracht. Niet iedereen had genoeg geoefend en dat was wel nodig, want deze toets kun je niet zonder training maken. Zoals dat soms wel lukt bij topografie of de tafels. Het was dus een mooie ervaring. Dankzij de lessen heeft iedereen ook nog de kans gehad om de uitspraak te oefenen.
Keuzeopdrachten De leerlingen konden uit allerlei keuzeopdrachten kiezen. Van winterbomen schilderen, een wintersportdag organiseren tot mutsen ontwerpen (en maken!).
16 februari Dit was de dag van de vogeltaarten… alle basistaarten waren voorbereid. Vandaag werden de gemaakte ontwerpen in de praktijk uitgevoerd. De jury was actief om het proces te beoordelen en dat leverde verrassende winnaars op… met als grootste compliment dat zij zo goed hadden samengewerkt. Wat leuk om te zien dat veel kinderen veel dingen hadden verzameld (en bijzonder dat sommige kinderen niets bij zich hadden.. oei, vooruitplannen is soms lastig).
2 maart Er waren veel sportieve uitdagingen te zien.. Een aantal groepjes hadden een wintersportdag georganiseerd voor hun eigen groep of voor een van de andere groepen op school.
9 maart Tijd om verder te werken aan een keuzeopdracht of om de verplichte opdracht verder af te maken.
16 maart Afsluiting van het project. Vandaag worden de groeibladen ingevuld… alle leerlingen kijken terug op hun eigen doelen.. Waarin ben je vooruitgegaan. We vullen ook allemaal een evaluatieblad in en vragen tips en tops aan een groepsgenootje en de leerkracht. En… (iets nieuws!) ook krijgt iedereen een “spiegelblad” mee, een blad om in te laten vullen door je ouders. Die hebben misschien ook wel tips en tops!
22 maart * centrale hal KBS De Vonder Presentatie voor alle ouders Welkom 23 maart * Bijeenkomst voor alle collega’s van Stichting KOMT in Delden