Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Motivatie 3.0: motiverend coachen van ervaren medewerkers
Werkvormen als vanzelf
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoeden van drukke kinderen
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
‘Ouders als behandelaars’
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Return to Sender.
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Motivatie & differentiatie
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
17 november 2010 Een complex probleem Passende zorg voor verslaafde justitiabelen met co-morbide psychiatrische problematiek en een lichte verstandelijke.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Middelenonafhankelijk cognitief gedragstherapeutisch protocol voor jongeren Uitkomsten van een haalbaarheidsstudie Dr. Jannet de Jonge FADO 2010.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Gezins- en wijkgericht werken
motiverende gespreksvoering
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Motiverende gespreksvoering
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
‘Open over Gesloten Jeugdzorg’
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Motiverende Gespreksvoering Bij ongezonde leefgewoonten Centrale opleidersdagen Doorn 2011.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
met medewerking van het team van Hestia, Horizon Jeugdzorg & Onderwijs
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Motiveren: de ins en outs!
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Duurzame inzetbaarheid van de professional
12.2 Totstandkoming van een wet
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Trauma sensitief lesgeven
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Koppeling visie en praktijk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Grafische Vormgever Joost van Ophuizen 3Ma1.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Workshop Hoe zit het eigenlijk met de privacy?
Andries Reinhart 3 maart 2019
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Up2U: op naar blijvende gedragsveranderingen bij jongeren in 24-uurs hulp Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder / a.t.harder@rug.nl Annika Eenshuistra / a.eenshuistra@rug.nl ZonMw project ‘Een betere basis’

1. Wat is Up2U? Een behandelmodule: voor professionals in de residentiële jeugdhulp met concrete handleiding voor voeren 1-op-1 gesprekken met individuele jongeren gebaseerd op motiverende gespreksvoering ontwikkeld i.s.m. jongeren en professionals gericht op verandering gedrag jongere dat reden vormde voor verblijf Bij welke doelgroep jongeren toepassen? 12 tot 23 jaar in residentiele hulp Externaliserende of internaliserende problemen Hulpgeschiedenis Ongemotiveerd voor behandeling of onbehandelbaar Problemen in middelengebruik Verkeerde vrienden Een licht verstandelijke beperking

Zie ook http://www.rug.nl/staff/a.t.harder/ Stap 0: Goed kennismaken met jongere en goede behandelrelatie opbouwen. (engageren als proces in MGV) Doelen Up2U: 1. Een veranderplan door de jongere met daarin: wat de jongere wil veranderen; waarom de jongere dat wil veranderen; hoe de jongere dat wil veranderen 2. Voldoende vertrouwen bij jongere dat hij/zij ook echt kan veranderen

Stap 1: Wat veranderen? Bijvoorbeeld wel of niet… …naar school gaan …contact herstellen met ouders …weglopen van huis …voor jezelf opkomen door te vechten …uitgeven van al je geld

Stap 2: Waarom veranderen? Bijvoorbeeld: Wel of niet naar school gaan Wat is leuk aan niet naar school gaan? Geen domme boeken Geen stomme docenten Lekker mijn eigen gang gaan Geen stress, kunnen uitslapen Wat is minder leuk aan niet naar school gaan? Missen van leuke klas Geen nieuwe dingen leren Weinig te doen op een dag Geen diploma

Aanpak nu (bijv. SCM) Zelfdeterminatie theorie (Ryan & Deci, 2000) In residentiële zorg: Neiging denken/doen vanuit normatief kader Sociale competentie model: vergroten gewenst gedrag jongeren Focus gedrag jongere ipv gedrag hulpverlener Zelfdeterminatie theorie (Ryan & Deci, 2000) Puntensysteem: beloningen verdienen (Boendermaker et al., 2013, p. 25)

MGV quiz Welk uitgangspunt past bij MGV? Jongeren moeten eerst hun probleem onder ogen zien (zeggen: “Ik heb een probleem”) voordat ze geholpen kunnen worden. Motivatie is iets wat in je zit of niet. Als jongeren niet willen praten over het veranderen van hun gedrag, zijn confrontatie en overtuigingskracht noodzakelijk om hen te helpen veranderen.

Aanpak Up2U Up2U: aansluiten bij waarden + motieven jongere

2. Waarom Up2U (o.b.v. MGV)? Beter resultaat na vertrek: vergroten intrinsieke motivatie verandering (Miller & Rollnick, 2014) Focus op goede behandelrelatie: vergroten interactievaardigheden professional (Lundahl & Burke, 2009) Sluit goed aan bij adolescenten: focus op motivatie en autonomie (Naar-King & Suarez, 2011) Relatief dure vorm van jeugdhulp Voortijdig vertrek bij ± 24% jeugdigen Problematiek jeugdigen: Vaak wel verbetering tijdens verblijf Na vertrek vaak nog problemen, zoals bijv. delinquent gedrag (recidive 30-64%) Doelgroep: Uitgebreide hulpverleningsgeschiedenis (±90%) Vaak niet eigen keuze: weinig motivatie voor behandeling Externaliserende gedragsproblematiek: o.a. oppositioneel opstandig gedrag Alcohol- en/of drugsgebruik Vooral adolescenten: 12 tot 18 (max. 23) jaar (zie ook Bartelink, 2011; Eenshuistra, Harder, Van Zonneveld & Knorth, 2016; Miller & Rollnick, 2013)

3. Up2U in de praktijk Tegen goede implementatie Weinig ondersteuning hulpverleners Tevredenheid huidige 1-op-1 gesprekken Normatief denken/ doen hulpverleners Voor goede implementatie Intrinsieke motivatie vergroten Betere allianties met jongeren Sluit aan/succes bij jongeren

3. Up2U in de praktijk Voor goede implementatie: 1-op-1 gesprekken, namelijk kleinschalig (Carrol et al., 2007) duidelijk omschreven handleiding met concrete tips (Carrol et al., 2007) training 3 dagen + individuele coaching voor bereiken MGV competentie (Schwalbe et al., 2014) betrekken jongeren + medewerkers bij ontwikkeling Up2U d.m.v. interviews en interactieve werkgroepen

4. Drie belangrijke lessen Goede voorbereiding implementatie essentieel Tevredenheid hulpverleners huidige 1-op-1 gesprekken: In hoeverre behoefte aan Up2U? Handleiding op papier is weinig effectief voor goede implementatie (Stals, 2012): Hoe is Up2U zo goed mogelijk in praktijk te brengen? Tips voor goed in praktijk brengen Up2U? a.t.harder@rug.nl

Meer weten? ZonMw project ‘Een betere basis’ Promovendus: Annika Eenshuistra Projectleider: Annemiek Harder Contact: a.t.harder@rug.nl Website: http://www.rug.nl/staff/a.t.harder/