Startpositie Eigen Haard

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WSN Volle kracht vooruit. Het roer om: volle kracht vooruit WSN staat er weer •Juist nu kunnen en willen we betekenisvol zijn in Nieuwkoop. •Huis op orde.
Advertisements

Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Stelling Doelgroep Portaal moet zich beperken tot waarvoor zij op aarde is: het verhuren van woningen aan huishoudens met de laagste inkomens. De “markt”
Onroerend Goed investeren en beheren
Landelijke ontwikkelingen en de consequenties voor de Woonplaats
Ontwikkelingen op Woongebied
Econoom en Woonbonddirecteur
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
Van woonruimteverdelen naar woonruimtebemiddelen Bijeenkomst wethouders 28 september 2009, Schiedam.
Huren de oplossing? Inspiratiedag Wonen Haaglanden 19 november 2012.
Wooncongres 11 april 2013 Scenario’s kwaliteit en betaalbaarheid.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Sociaal energiebeleid
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Positionele en financiële oriëntatie
Betaalbaar wonen Stadsregio Rotterdam
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Actualiteiten in de Volkshuisvesting en betaalbaarheid vanuit huurdersperspectief Simone Bovenhorst Consulent Nederlandse Woonbond Zwolle, 20 november.
Sien Winters. Een kleiner wordende markt in handen van vele kleine verhuurders Een diverse groep met gemiddeld zwak en zwakker wordend profiel De private.
DE KRACHT VAN 1,5 miljoen HUURDERS Woningmarkt & Huurbeleid.
Passend toewijzen vanaf 1 januari 2016
Passendheidstoets 2016 Jolanda Hoogeboom, Directeur SVH.
Wonen in Zuid-Oost-Vlaanderen Enkele kenmerken Informatievergadering Streekoverleg 5 maart 2015 Jeroen Van Pottelberge.
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Model betaalbaar wonen Effecten van diverse ‘knoppen’ Jan Kraak Steven Kromhout.
Betaalbaar en goed wonen in Zoeterwoude na de woningwet Gezamenlijke avond Rijnhart Wonen en Progressief Zoeterwoude 17 september 2015.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. PRESTATIEAFSPRAKEN NIEUWE STIJL.
Nieuwe Woningwet Algemene ledenvergadering
De Woningwet 2015 Themabijeenkomst DE NIEUWE WONINGWET Hans Savelkouls
Huurbeleid Woningstichting Nieuwkoop
Kennissessie De woonvisie en uw woningcorporatie(s)
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
ALV WbvLangedijk 26 november 2015 ALV WbvLangedijk 26 november
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Kaders portefeuillestrategie Eigen Haard Bijeenkomst Alert, 12 november 2015.
Visie woonruimteverdeling gezamenlijke woningcorporaties HR Presentatie Gemeenteraad Teylingen, 19 april 2011 Te Huur Regio Holland Rijnland Tom Horn,
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Woonlasten Ontwikkelingen in cijfers en beleid Steven Kromhout 15 januari 2014.
Algemene Ledenvergadering 17 maart 2016 Marianne Hilbolling Consulent Drenthe.
1 23 september 2008 Vastgoedontwikkeling Mark Nooij Woonwensen Senioren Son en Breugel.
AH WOON WONINGWET WOONVISIE. Algemene Huurdersvereniging WOON Algemene Huurdersvereniging WOON sinds belangenbehartiging voor de huurders van.
13252-WRG p BB Uitkomsten Woningmarktonderzoek 2014 Berry Blijie - ABF Research IJmuiden, oktober 2014.
Woningmarktonderzoek 23 november. Regio-onderzoek Groningen-Assen Actueel beeld van de woningbehoefte in 2015, 2020 en 2025: Wat is de aard en omvang.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Drie perspectieven: geïntegreerd of gesplitst? Johan Conijn, ASRE/UvA en Ortec Finance IPD/aeDex Marktpresentatie, 26 april 2012.
Ex-gedetineerden en de Huisvestingswet Stadsregio Rotterdam/gemeente Rotterdam Leonie Andriesse.
Wijziging Woningwet per samenwerking tussen gemeenten en corporaties Dordrecht, 3 december 2014.
Van Woningwet naar Prestatie-afspraken WONEN IN HAREN.
1 Integratie en wonen dr. Vincent Smit Haagse Hogeschool/VROM-raad 28 september 2006.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Prestatieafspraken.
Presentatie HBO 14 oktober 2015
Prestatieafspraken Daniëlle Gerrits, gebiedsregisseur Mooiland.
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
Marnix Wentink, hoofd Concern- en voorraadstrategie
Overleg Alert en Eigen Haard
EVALUATIE PASSEND TOEWIJZEN 2016
Huurverhoging 2017.
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
De woningmarkt in Zaanstreek/Waterland
Welkom Zoek- en wachttijden Gemeente Noordenveld Door: Thea Lourens
Welkom Zoek- en wachttijden Gemeente Haren Door: Esther Borstlap
Woonstichting SSW Presentatie Jessie Bekkers-van Rooij
Oisterwijk – Plannen van Nu ! Fundament voor de Toekomst !
De veranderende rol van de gemeente ten opzichte van de corporatie.
STANDPUNTENDOCUMENT Juli 2016.
Indruk van de woningmarkt StedelijkGebiedEindhoven
Kennismaking met gemeenteraad Harderwijk
Transcript van de presentatie:

Startpositie Eigen Haard Bert Halm

Twee werelden Eigen Haard tussen nationaal en regionaal Nationaal: beheer en krimp MRA: dynamiek en groei Herkenbaar? Schaarste vraagt om dialoog Bij de stakeholdersdialoog 2014 stond de besteding van het maatschappelijk budget centraal. Met het driekamermodel als vehikel liet Eigen Haard zien dat het opgaat aan investeringen en voor verreweg het grootste deel aan huurkorting. Vervolgens stelden we onszelf de vraag: Hoe zetten we dat budget het beste in? Een van de conclusies was toen dat naar rato van bezit een goed vertrekpunt is maar dat “daar waar de nood het hoogst is” daarin het laatste woord heeft. Alleen hoe bepaal je dat? Weliswaar is er in de woningwet de verplichting tot een regionale woonvisie maar maken we lokale afspraken en worden we daar ook op afgerekend. < refereren aan de vluchtelingen problematiek?> Daarnaast legt diezelfde wet ook beperkingen op. De te volgen werkwijze is dan ook : Wat willen we, wat kunnen we en wat mogen we? In het volgende kwartier neem ik een voorschot op de dialoog na de pauze door een aantal van die vraagstukken te benoemen.

Heldere doelen voor markt, wijk en woning Gezonde regionale woningmarkt Prettig wonen in vitale wijken Eigentijdse vastgoed- kwaliteit Tevreden klanten Financiële continuïteit Professionele organisatie Betrokken belanghouders en partners

Opbouw: 50% woningen is te liberaliseren We verhuren 78% van onze woningen ‘betaalbaar’: onder de aftoppingsgrenzen voor de huurtoeslag (€ 577/ € 618) Scheefhuurders in alle huurprijsklassen, ook >43.000 Hierbij opmerken: verdeling stolt door huursom Legitimatie ‘goedkope VSH’ VSH is doorstroming

Opbouw: 50% woningen is te liberaliseren We verhuren 78% van onze woningen ‘betaalbaar’: onder de aftoppingsgrenzen voor de huurtoeslag (€ 577/ € 618) Scheefhuurders in alle huurprijsklassen, ook >43.000 Hierbij opmerken: verdeling stolt door huursom Legitimatie ‘goedkope VSH’ VSH is doorstroming

Sturen op maatschappelijke prestaties 2014: minder huurkorting vanwege huurbeleid en marktdip Het Maatschappelijk budget kamer kunnen we uitsplitsen naar vier categorieën: leefbaarheid, huurkorting, sociale interventies en (des)investeren. Leefbaarheid (niet in afbeelding want niet vastgoedgerelateerd) heeft betrekking op de sociale en fysieke leefbaarheidsactiviteiten als PKVW , toegankelijkheid, wijkmeesters en woonfraude. Sociale interventies heeft betrekking op bewuste maatschappelijke uitgaven voor sociaal beheer (die een marktpartij niet doet): wijkbeheerders, medewerkers zorg en overlast. Het maatschappelijk budget (des)investeren ontstaat door sloop en door verschillen tussen stichtingskosten bij renovaties en de marktwaarde na de ingreep (bij monumentale panden bijvoorbeeld). Ten opzichte van het DKM jaarverslag 2013 zien we dat het Maatschappelijk budget met bijna € 70 mln. krimpt (2013: € 241 mln. 2014: € 172 mln.). Ondermeer door de oplopende verhuurdersheffing en een daling van de huurkorting (lees: huurverhoging).

Woningwet en huurakkoord beperking investeringsruimte Regulier: inflatie + 1% >39.000: inflatie + 4% Passend toewijzen: 95% huurtoeslagontvangers < € 577/€ 618 Investeren in niet-daeb na markttoets, zienswijze en rendementstoets Huursom-benadering Index-atie Libera-lisatie Harmo-nisatie Scheef-woners Dit gebeurt om ons heen indexatie + harmonisatie + liberalisatie + inkomensafhankelijke huur scheefhuurders extra huurinkomsten inzetten voor investeringen in prestatieafspraken

Hoe gaan we hiermee om? nieuwe ondernemingsstrategie: algemene kader Woonbehoefte: Sociale huur, goedkoper en kleiner Meer vrije sector voor doorstroming Huurders en stakeholders: Veel en sober bouwen Ongedeelde stad en regio garanderen Tijdelijke huurcontracten aanbieden Huur inkomensafhankelijk verhogen Woningkwaliteit in lijn met de huurprijs brengen Monumenten behouden (niet ten koste van alles) met hogere huren En wat willen onze huurders, woningzoekenden en stakeholders

Prioriteiten huurders en stakeholders en onze uitgaven Dit gebeurt om ons heen indexatie + harmonisatie + liberalisatie + inkomensafhankelijke huur scheefhuurders extra huurinkomsten inzetten voor investeringen in prestatieafspraken

Specifieke keuzes indexeren, betaalbaarheid en doorstromen huurklasseverdeling blijft behouden scheefwoners prikkelen door te stromen Betaalbaarheid 100% passend toewijzen aan huurtoeslaggerechtigden Doorstromen het liefst vanuit sociale huur … naar middensegment Dit zijn de conclusies op basis van externe factoren en het onderzoek naar de nieuwe ondernemingsstrategie

Specifieke keuzes niet-daeb en bouwen Niet-daeb als dit inhoudelijk noodzakelijk is tbv vitale wijk zoals, Kolenkitbuurt SUHA Buurt Europarei … Anders en goedkoper bouwen. Helaas ook minder. Maar waar? Dit zijn de conclusies op basis van externe factoren en het onderzoek naar de nieuwe ondernemingsstrategie

Een gezonde regionale woningmarkt marktpositie ondersteunend Een gezonde regionale woningmarkt marktpositie ondersteunend?, marktontwikkeling mogelijk? % = marktaandeel EH 2% 68% 18% 85% 85% 95% 94% 13 gemeenten betekent 13 woonvisies met dezelfde woningmarktgegevens en omgevingsontwikkelingen 13x anders geïnterpreteerd. Welke gezamenlijke vraagstukken stijgen daar boven uit? Nieuwe in- en uitstroom/Vluchtelingen Woonruimteverdeling Investeringsruimte regionaal opererende corporaties

Schaarste verdelen naar behoefte waar en wanneer nodig, aantallen fair, kosten verschillend ….. Aandeel per gemeente o.b.v. aantal woningen Aandeel per gemeente o.b.v. hoogte investeringen 2015-2019 In deze grafiek staan de investeringen geraamd voor de komende vijf jaar voor renovatie en nieuwbouw huurwoningen, afgezet tegen het aantal woningen dat Eigen Haard in die gemeente in exploitatie heeft. Zo wordt een beeld geschetst van onze inzet per gemeente. In Amsterdam zijn de renovaties zo’n € 50.000 per woning duurder vanwege onder andere vooroorlogse bouw, geluidsisolatie, binnenklimaat en funderings-herstel. In Amstelveen de komende jaren minder nieuwbouw in huursector. Lagere investeringen per woning. Oorzaak is naoorlogse bouw en renovatie in bewoonde toestand. In Zaanstad wordt alleen nieuwbouw opgeleverd in de duurdere sociale huur of vrije sector. De bouwkosten liggen hoger dan elders omdat de kwaliteit hoger is. In Landsmeer wordt relatief weinig geïnvesteerd. In de komende vijf jaar wordt een beperkt aantal nieuwbouwwoningen opgeleverd. De verwachting is dat daarna veel renovaties aan de orde zijn. In Uithoorn een groot aantal nieuwbouwcomplexen op stapel, met name de Europarei waar sloop/nieuwbouw gepland is. In Ouder Amstel is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd, de komende jaren wordt dat wat minder.

Behoefte is ook verschillend Regio sociaal en fysiek sterker Fysiek Goed Fysiek slecht Sociaal Zwak Sociaal Zwak SRA Noord mist in dit plaatje omdat we daar te weinig gegevens voor hebben om die te kunnen plotten. Nu is SRA Noord overzichtelijk nl. voornamelijk nieuwbouw (Saendelft, Zaanse strip) en de gemeente Landsmeer. Die scoren niet aan de linkerkant.

Beheer & krimp groei & dynamiek vereist dialoog Wij houden vast aan 55.000 woningen Wij willen goed beheren en gericht investeren in bestaande buurten, met een commitment voor lange termijn in nieuwe buurten voor de ongedeelde regio in maatschappelijke vraagstukken, bv. vluchtelingen Wij vullen een behoefte dat de markt nauwelijks vult en een lange adem vereist Wij doen dat samen met u, dus ook samen sturen

Dank voor uw inbreng!