Hogescholen en Kennisvalorisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
RAAK-programma Contactpersonenbijeenkomst Rolf Bossert
EIM Beleidscafé 22 november 2011 Nicolette Tiggeloove Elke sector een topsector?! De mening van het MKB.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Financiering van eHealth innovaties
Corporate PowerPointpresentatie
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Valorisatie Programma Rotterdam
De schakel tussen kennis, markt en maatschappij
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties?
Workshop topsectorenbeleid overheid
Bedrijfsleven en onderwijs: “een paar apart”. Agenda Wat is ICT~Office Wat is het CIO Platform Waarom zijn we niet één Waar wel samen voor B.V. Nederland.
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Werken aan het beroep van morgen
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Workshop Structuurfondsen
HET HAN-VALORISATIEGEN
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober.
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
University of Applied Sciences
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Energie Leeuwarden, 25 mei 2011.
Healthy Ageing Leeuwarden, 25 mei Healthy Ageing: accenten per hogeschool HG: in volle breedte actief; nieuwe focus op Leefstijl: bewegen/voeding;
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Meer innovatieve professionals
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Cluster Flowers & Food Greenport Aalsmeer in de metropoolregio Amsterdam.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Cluster- en ketenonderzoek Gemert-Bakel uitgevoerd door: gemeente Gemert-Bakel i.s.m. BKG Bart Janssen Thema-avond BKG – 15 oktober 2015.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
15 maart 2016 TKI Gas Programmalijn LNG Tender 2016, sluiting 14 juni Jeroen van Hengstum, RVO
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
het programmeren voorbij
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De driehoeksverhouding
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Definitie Smart Industry
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Energietransitie: Zeeuwse regelingen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
Introductie.
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Hogescholen en Kennisvalorisatie xxxxxxxxxxxxxxx 10/2/2017 Hogescholen en Kennisvalorisatie Onderzoek voor onderwijs, profilering & kwaliteit xxxxxxxxxxxxx

Kennisvalorisatie ‘is het proces van waardecreatie uit kennis, door kennis geschikt en/of beschikbaar te maken voor economische en/of maatschappelijke benutting en te vertalen in concurrerende producten, diensten, processen en nieuwe bedrijvigheid’. Van Voornemens naar Voorsprong, 2010

Commissie Veerman Maar minstens zo belangrijk is de versterking van het onderzoek als kwaliteitsimpuls voor het onderwijs. (-) Onderzoek is van belang voor het onderwijs omdat het reflectie op de beroepspraktijk en een speurende attitude bijbrengt. Het leidt ook tot vernieuwing van het curriculum en kan bijdragen aan innovatie in bedrijven en maatschappelijke organisaties. Het is ook nodig om internationaal te kunnen concurreren.

Real life research Beroepspraktijk Onderwijs Onderzoek

Kenmerken Ontwerp en ontwikkeling (AWT, 2005) Vraaggericht, ontwikkelen, veranderen, korte termijn, wetenschappelijk, experimenteel Eindevaluatie SK HBO (Karssen, 2008): 1. Lectoraten verheffen systematische kennisontwikkeling door middel van eigen langjarige onderzoekprogramma’s tot hun centrale doelstelling. 2. Docenten en studenten participeren rechtstreeks in het onderzoek. 3. Het onderzoek richt zich op kennis die gevraagd wordt door economie en samenleving. 4. Succesvolle werving van externe middelen.

Ontwikkeling Schaal Structuur Programma Project Experiment Duurzaamheid Harry van Vliet

Inbedding Lectoren Lectoraten Kenniscentra Programmering van onderzoek (Focus & Massa) Kwaliteitsbeleid Instelling (Sci Quest) Branche (VKO)

‘Uitbedding’ Regio Speerpunten Utrechtse economie: zakelijke dienstverlening en ICT; life sciences en medisch cluster; creatieve bedrijvigheid. Speerpunten Duurzaamheid Werken in de wijk Creatieve industrie Zorg & Technologie (Zakelijke dienstverlening)

Topsectoren Sector Actieplan Human Capital Agenda

Valorisatie Causaal Circulair Transfer Valorisatie Disseminatie

Utrecht VC Consortium van UU, UMC Utrecht, UU en Rabobank Utrecht. Toesnijden onderwijs en onderzoek op maatschappelijk en commercieel interessante toepassingen. Life sciences, Duurzaamheid, Interactieve Media

Slot Onderwijs en onderzoek zijn twee verweven kerntaken voor het HBO. Kennisvalorisatie is in het HBO onderdeel van de genen. Profilering en vraaggerichtheid zijn in het HBO verenigbare grootheden: eigen identiteit en eigen doelgroep. Kanalen graven in de regio.