C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ede workshop, Excellente zorg voor ouderen vraagt excellente verpleegkundigen en verzorgenden Dr Jita Hoogerduijn Lectoraat Verpleegkundige.
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Het opleidingsprofiel:
Een project van de Korengroep
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Klinisch redeneren en evidence based practice
De lerarenopleider gepositioneerd
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Honoursonderwijs in HBO
Welkom bij Maastricht University.
Naam workshopbegeleider
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Mijn opleidingsbeeld.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bachelor Medische Hulpverlening
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Coaching week Rotterdam Academy.
Pemprl.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Studieloopbaancoaching
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Praktijkleren en instructie werkplan
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU: stagevormen en mogelijkheden 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 10 september.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Het nieuwe curriculum en praktijkleren. Inhoud presentatie  Deel 1: Visie en uitgangspunten  Deel 2: Het nieuwe leerplan  Deel 3: Onderwijs tijdens.
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Beoordelen van het praktijkleren Module 4 Begeleiden doen we samen
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
LOB in het PTA van het VMBO
Functiedifferentiatie 2020
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
WAR Stagiaires in de ouderenzorg.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Kennis delen.
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Portfolio, Logboek en Casus
PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL B PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-
PraktijkLeren Operatieve zorg en technieken & Anesthesiologische zorg en technieken VOPL C PL 1 Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid J.A. Witkamp-
PraktijkLeren Operatie Kamer
Academie voor Bouw & Infra
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4 Algemene informatie over de opleiding en het praktijkleren Module 1 Begeleiden doen we samen

Programma Beroepsprofiel CanMEDS rollen Leerplan nieuwe curriculum Praktijkleren

Nieuw beroepsprofiel HBO-VPK Toelichten waarom een herziening van het beroepsprofiel en hoe het nieuwe profiel tot stand is gekomen. Maatschappelijke veranderingen, technologische ontwikkelingen en e-health stellen andere eisen aan de gezondheidszorg. Nieuwe profiel is aanleiding voor alle HBO-V’s om het curriculum te herzien. Fontys begint bij leerjaar 1 en bouwt het daarna per jaar uit.

Eindniveau van de bachelor of nursing Nederlands kwalificatieraamwerk

Belangrijkste veranderingen Andere definitie van ‘gezondheid’ Focus op preventie Stimuleren zelfmanagement Klinisch redeneren Ambulantisering Indiceren Verpleegkundig vak verandert mee met de ontwikkelingen in de maatschappij, daarom ook herzieningen van de opleiding noodzakelijk. Ziek zijn gaat steeds meer om het kunnen functioneren, dan om het hebben van aandoeningen. Het individuele adaptatievermogen blijkt een cruciale factor in het ‘gezond functioneren’.

7 CanMEDs rollen CanMEDS rollen Competentiegebieden Zorgverlener Vakinhoudelijk handelen 2. Communicator Communicatie 3. Samenwerkingspartner Samenwerking 4. Reflectieve EBP professional Kennis en wetenschap 5. Gezondheidsbevorderaar Maatschappelijk handelen 6. Organisator Organisatie 7. Professional en kwaliteitsbevorderaar Professionaliteit en kwaliteit Nieuwe beoordelingscriteria zijn eindgedragingen per praktijkleerperiode voor de verschillende competenties per rol.

Oude en nieuw Competentiegebieden (2012) Beroepsrollen (1999)   Zorgverlener Communicator Gezondheidsbevorderaar Organisator Samenwerkingspartner Regisseur Reflectieve EBP-professional Professional Kwaliteitsbevorderaar Ontwerper Coach kwaliteitsbevorderaar Beroepsbeoefenaar Oude en nieuw

CanMEDS-rollen HBO-VPK 7 CanMEDS-rollen uitgewerkt in: Competenties Kernbegrippen: Kennis Vaardigheden attitude Vertaling naar de competentiekaarten FHMG Het opleidingsprofiel is opgebouwd uit rollen met verschillende competenties. Per rol zijn kernbegrippen geformuleerd. Per begrip zijn de benodigde kennis, vaardigheden en attitude beschreven. FHMG heeft deze omgezet in gedragscriteria, opbouwend per praktijkleren periode.

Visie praktijkleren “Het in samenwerking tussen de school en de zorgpraktijk ondersteunen en begeleiden van studenten en zorgverleners in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en het ontwikkelen, delen en toepassen van (theoretische, professionele en contextuele) kennis, waardoor er een bijdrage geleverd wordt aan de verdere professionalisering van het verpleegkundige beroep en evidence based en persoonsgerichte zorg gewaarborgd wordt.” Met de curriculum herziening was het ook tijd om de visie op praktijkleren te herijken. Dit is gebeurd in nauwe samenwerking met het werkveld.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid Krachtige leeromgevingen Uitgangspunten Gezamenlijke verantwoordelijkheid Krachtige leeromgevingen Persoonsgerichte begeleiding Integratie theoretisch onderwijs en praktijkleren Kennis uitwisselen en ontwikkelen Ketengericht denken Ontwikkeling van de zorgpraktijk, het onderwijs en alle betrokkenen De visie is vervolgens vertaald in deze uitgangspunten. Ze worden toegelicht in de handleiding praktijkleren.

Leerplan nieuwe curriculum

Spiegelgroep

Leerjaar 1 Beroepsoriëntatie (één week, 32 uur) met voor- en nabespreking Richt zich op oriëntatie op het beroep (voor 1 februari) Kennismaking met het ‘beroep van (HBO-)verpleegkundige’ en de ‘zorgvrager’ (afname narratief interview) Onderwijs borduurt voort op ervaringen uit beroepsoriëntatie Praktijkleren 1 (8 weken, totaal 224 uur/ 28u p.w.) Onderdeel van selectie (studieadvies) eerste jaar Leidt tot betere selectie van studenten naar leerjaar 2 Onderwijs tijdens stage gericht op methodisch werken en zelfsturing/reflecteren

Leerjaar 2, 3 en 4 Praktijkleren 2 en 3 (18 weken, totaal 516 uur / 28u p.w.) Veelal hetzelfde als in huidig leerplan (m.u.v. onderwijs tijdens praktijkleren) Onderwijs gericht op ethische vraagstukken, kwaliteitszorg en organisatieprocessen Praktijkleren 4 (36 weken, totaal 888 uur / 24u p.w.) Geïntegreerde, lange stage in combinatie met afstuderen Resultaten literatuur: geïntegreerde stage is gelijk OF beter dan blokstages Nadrukkelijke vraag vanuit m.n. het werkveld, zodat afstuderen directer bijdraagt aan verbeteren beroepspraktijk Leidt tot betere doorstroming naar de praktijk na afstuderen

Kennismaken met de inhoud van de nieuwe competentiekaarten. Uiteen in 3 subgroepen Kennismaken met de inhoud van de nieuwe competentiekaarten.

Leven Lang Leren (LLL) Activiteiten gericht op leren kennen van zichzelf in relatie tot de professionele ontwikkeling in de praktijk In leerjaar 1 wordt een stevige basis gelegd voor een leven lang leren. Bv (studie)vaardigheden zijn daar voor nodig? Maar de focus ligt vooral op jezelf leren kennen. Tijdens PL 1 wordt daarom tijdens het onderwijs aandacht besteed aan de leercyclus, kwetsbaarheid, zelfregulatie, functie van emoties en (methoden voor) reflectie. Tijdens PL 2,3 4 en staat meer leren van praktijksituaties m.b.v. intervisie centraal.

POP in portfolio De student houdt gedurende de hele opleiding een portfolio bij. In het kader van LLL stelt aan hij het begin van de opleiding een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) op. De student krijgt een code mee naar stage voor de werkvelddeskundige om die toegang te geven tot diens portfolio.

Stagewerkplan De student maakt voor iedere PL periode een stagewerkplan. De persoonlijke doelen uit het POP en de CanMEDS-rollen (met gedragsindicatoren per PL periode) vormen hier de basis voor. Format voor het formuleren van leerdoelen blijft gehandhaafd. De werkvelddeskundige en docent praktijkleren tekenen het stagewerkplan voor akkoord, nadat het door de student in het portfolio is opgenomen. Na de praktijkleren periode stelt de student zijn POP bij op basis van diens zelfreflectie en gekregen feedback en beoordeling.

Portfolio tijdens PL Student verzamelt bewijslast in portfolio: SWP Producten vanuit onderwijs tijdens stage Logboek, Beroepskritische situaties, Reflecties, Gespreksverslagen Uitwerkingen bijv. ziektebeelden Opdrachten vanuit zorginstelling WB geeft gedurende hele stage feedback op de documenten uit de praktijk en geeft advies oordeel over functioneren Student schrijft pleidooi of en waarom hij de competentiegebieden al dan niet beheerst (Ter voorbereiding op tussenevaluatiegesprek en eindbeoordelingsgesprek) DCP beoordeelt portfolio en stage De praktische uitleg over hoe het portfolio werkt wordt toegelicht tijdens module 4 over het beoordelen van PL.

Vragen

Competentiegebieden vertalen naar de praktijk en het SWP Rollen, Competenties, gedragsindicatoren  Vertalen naar de praktijk  Omzetten in leerdoelen en acties Oefening om beeld te krijgen bij de competentiegebieden, om de student te kunnen ondersteunen bij het maken van een SWP.

Document nursing 2020, een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0 Interessante links Document nursing 2020, een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0 https://www.actiz.nl/stream/bachelor-nursing-2020-4-0.pdf Wijkstagewijzer voor 1e en 2e jaars en CanMEDS-rollen in de wijk http://www.zorgvoorbeter.nl/ouderenzorg/hulpmiddelen-hbovstages-wijkverpleging.html Stagepleinzorg voor handleidingen, competentiekaarten, presentaties voor praktijkleren www.stagepleinzorg.nl