Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Motivatie van de professional Willy Limpens
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
De oudere stagiaire.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Welkom bij de startbijeenkomst van het leertraject Gastvrij in de Zorg
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Burgerinitiatieven.
Discussiegroepen - resultaten
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Procesverbetering in de Zorg
Tevredenheidsonderzoek 2017
Anders kijken, anders doen
Kwaliteit Verbetercyclus
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Tevredenheidsonderzoek Totaal aantal deelnemers: 56
Teambarometer.
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Kwaliteit Verbetercyclus
KVC en naam organisatie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-offbijeenkomst <datum>
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Duurzame inzetbaarheid
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
Duurzame inzetbaarheid
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Het tweede LOS-gesprek
Gedragsproblemen en stoornissen
Welkom bij DAIly NURSE.
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
ADL Les 1.
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Presentatie Jeugdcommissie.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus Naam team Heading in Arial Bold 32pt Subheading komt hier 20pt

Leren en verbeteren Clientraadpleging

Wat levert de Kwaliteit Verbetercyclus op? Zicht op (ervaren) kwaliteit vanuit verschillende perspectieven Team en familie gaan in gesprek over kwaliteit Eigenaarschap bij het team Van sentiment naar objectieve informatie Team leert kort cyclisch te verbeteren Kwaliteitsverbeteringen direct zichtbaar voor team Implementatie thema’s ‘Leren en verbeteren’ en ‘gebruik van informatie’ uit kwaliteitskader Input kwaliteitsverslag

Wat vraag het? Goede voorbereiding (ICT, projectorganisatie, rollen) Wifi Commitment en support van leiding Tijd voor teamsessies en verbeteren Informeren en betrekken bewoners en familie Ruimte voor het team voor maken van keuzes (eigenaarschap) Begeleiding bij het verbeteren Borging Na presentatie: gezamenlijk nadenken over randvoorwaarden/ scan voor toepassing KVC

Verbetermeting 360 - nulmeting Onderwerpen: Veilige zorg (o.a. medicatie, VBM, hygiene) Kwaliteit van leven (o.a. activiteiten, bejegening, maaltijden) Medewerkers en teams (o.a. samenwerking, feedback) Organisatie en bedrijfsvoering (o.a. processen, ondersteuning) Leiderschap en bestuur (o.a. visie, voorbeeld) Medewerkers circa 45 stellingen Cliënten, familie 17 stellingen De vragenlijst bestaat uit stellingen die betrekking hebben op kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven. Of randvoorwaarden hiervoor. Er worden vijf pijlers behandeld: Veilige zorg, kwaliteit van leven, en medewerkers en teams, organisatie en bedrijfsvoering en leiderschap en bestuur (zijn eigenlijk randvoorwaarden voor goede kwaliteit) Het aantal stellingen verschilt per doelgroep: medewerkers het meeste stellingen, clienten en familie krijgen er minder. Niet alle stellingen zijn voor hen van belang.

Verbetermeting 360 – voorbeeldvraag 1 De bedoeling van de vragenlijst is niet zo zeer om een heel objectief/ feitelijk beeld te krijgen van hoe het precies zit met de kwaliteit. Maar vooral om een indruk te krijgen van hoe de kwaliteit (verschillende aspecten ervan) door verschillende doelgroepen wordt ervaren. De uitkomsten zijn input voor de dialoog: we gaan dus vooral in gesprek over de (verschillen) in beleving. Bij beantwoording is het vooral de bedoeling om aan te geven hoe jij het onderwerp (bv. hygiëne, nakomen van afspraken, samenwerking in team etc) ervaart. Het gaat er niet om of het feitelijk helemaal klopt. De onderwerpen worden uitgevraagd met ieder één stelling > bij het bespreken van de resultaten wordt duidelijk waar verschillende ervaringen vandaan komen, waarom iemand binnen het team misschien vindt dat het goed gaat, terwijl iemand anders helemaal niet tevreden is. Hierover gaan we in gesprek.

Verbetermeting 360 – voorbeeldvraag 2 Voorbeeld stelling onder pijler kwaliteit van leven

Verbeterdialoog: in gesprek over de uitkomsten Uitkomsten bespreken: Top 3 beste score Top 3 aandachtspunten Top 3 prioriteiten Kiezen verbeterthema’s De uitkomsten worden besproken aan de hand van een resultaten monitor. Hierin wordt getoond welke onderwerpen het beste zijn beoordeeld (meeste groene smileys, top 3 beste scores) en welke onderwerpen het slechtste zijn beoordeeld (meeste rode smileys, top 3 aandachtspunten). Daarnaast toont deze monitor een top 3 met prioriteiten. In de vragenlijst wordt tot slot de vraag gesteld met welke 3 onderwerpen degene die de vragenlijst invult het eerste aan de slag zou willen om het te verbeteren (top 3 prioriteiten). Op basis van deze uitkomsten en het gesprek over de uitkomsten kiest het team dan verbeterthema’s (varierend tussen 1 en 3 afhankelijk van wat het team aan kan).

Aan de slag met de Verbeterapp Team: Kiest zelf verbeterthema’s (max 3) Bedenkt vragen voor in verbeter app Leest zelf resultaten uit Voor het verbeteren wordt er gebruik gemaakt van een verbeterapp. Dit is een mini-enquete die het team zelf kan inrichten. Het team gaat zelf vragen over bedenken voor in deze mini-enquete die betrekking hebben op de gekozen verbeterthema’s. Het kunnen vragen zijn om het thema verder te onderzoeken of vragen om iets bij te gaan houden (monitoren, bv. hoe vaak komt het voor dat teamleden sieraden dragen). In de verbeterapp kunnen ook ideeen voor verbetering (verbetertips) worden achtergelaten.

Leren en verbeteren Vanaf … t/m …. Data en tijden Clientraadpleging Vanaf … t/m …. Data en tijden Vanaf week … in de teams

Praktisch: hoe gaan wij het organiseren? Link naar enquête naar e-mailadres van integrale teamleden, mantelzorgers en vrijwilligers Een iPad op de afdeling om nulmeting in te vullen: waar, wie doet wat Enquête invullen voor DATUM Invullen kost ongeveer 15 - 20 minuten Cliënten ondersteunen bij invullen: HOE? Bijv. inzetten eigen medewerkers, stagiaires, vrijwilligers, studenten? Belangrijk om de enquête helemaal af te maken! Voor vragen kun je terecht bij: NAAM Hier goed om de rode dingen in te vullen of samen met het team af te spreken.