Annick Haesaerts Ellen Van den Stock Kruisbestuiving tussen onderwijs en bedrijfsleven - Opportuniteiten en randvoorwaarden Annick Haesaerts Ellen Van den Stock
Kennismaking & inleiding
Kennismaking & inleiding Annick Haesaerts Opdrachthouder onderwijs – arbeid Team leerplichtonderwijs Afdeling onderwijsorganisatie en – personeel 02/790 96 59 of 0492/34 60 20 annick.haesaerts@g-o.be Ellen Van den Stock Adjunct van de directeur – leren en werken/duaal leren Afdeling onderwijsorganisatie en –personeel 02/790 94 87 ellen.van.den.stock@g-o.be
Doelstellingen van de workshop Jullie informeren over de visie en de realisaties van het GO! in het kader van onze samenwerking met arbeidsmarkt en bedrijfsleven. Van gedachten wisselen over de noodzaak, randvoorwaarden en opportuniteiten voor meer en betere samenwerking tussen de verschillende partners. Met jullie een reeks ambitieuze maar realistische voorstellen bespreken om onze GO!-scholen en -directies meer en beter te betrekken bij de samenwerking GO! – ondernemingswereld.
“We zijn (niet) goed bezig”
6 controversiële stellingen om op te warmen! Wij leggen jullie 6 controversiële uitspraken voor over de relatie onderwijs - bedrijfsleven. Bent u het met volgende uitspraken: “helemaal eens” (= groene kaart); ”gedeeltelijk eens/oneens” (= oranje kaart); ”helemaal oneens” (= rode kaart). Steek jullie kaart in de lucht! Resultaat is niet “wetenschappelijk”, maar stof voor discussie en reflectie over jullie visie over het thema van de workshop.
Stelling 1 “Het bedrijfsleven en het onderwijs hebben totaal andere doelstellingen. Daarom is een samenwerking zeer moeilijk.”
Stelling 2 “90% van wat jongeren leren in het onderwijs hebben ze later in het bedrijfsleven niet meer nodig.”
Stelling 3 “Onderwijsmensen staan doorgaans zeer wantrouwig tegenover het bedrijfsleven. Dat komt door een soort minderwaardigheidsgevoel.”
Stelling 4 “Alle leerkrachten zouden moeten verplicht worden om jaarlijks minstens 1 à 2 weken in een bedrijf stage te lopen.”
Stelling 5 “Ook de leerlingen uit het ASO zouden (minstens in de 3de graad) stage moeten lopen in een bedrijf.”
Stelling 6 “Bedrijven zijn enkel geïnteresseerd in stagiairs als ze daar economisch voordeel bij hebben (goedkope werkkrachten).”
Samenwerking onderwijs -bedrijfsleven: wat is er mogelijk?
“Kloven” tussen onderwijs-bedrijfsleven “Kloven” tussen onderwijs-bedrijfsleven? Randvoorwaarden voor samenwerking? Welke zijn volgens jullie de voornaamste kloven die actueel bestaan tussen onderwijs en arbeidsmarkt-bedrijfsleven? Bespreek dit in groep en noteer er 2 à 3. Welke randvoorwaarden moeten volgens jullie gecreëerd worden om de samenwerking onderwijs (scholen)-bedrijfsleven succesvol(ler) te maken? Voorbereidingstijd: 15’
Enkele “kloven” onderwijs-bedrijfsleven Andere finaliteit en verantwoordelijkheid Andere wetgeving en regelgeving Andere modaliteiten en tempo van besluitvorming Ander organisatiemodel en –waarden Andere werkomgeving “Middelenkloof” …
Enkele randvoorwaarden samenwerking Opzij zetten van (wederzijdse) vooroordelen Scholen(directies) meer in contact brengen met bedrijfsleiders Bevorderen van het duaal leren Stimuleren bij jongeren van ondernemingszin Ontwikkelen van de door de arbeidsmarkt verwachte competenties Zoeken naar extra middelen voor samenwerking (financieel, logistiek, materieel, personeel, didactisch, …) …
Huidige & gewenste situatie samenwerking GO! - bedrijfsleven
Duaal leren “De Vlaamse regering heeft beslist om het proefproject duaal leren uit te breiden! 100 scholen en 18 nieuwe studierichtingen kunnen vanaf september 2017 duaal worden aangeboden.” Wat ging vooraf? 23 januari 2015: 1ste conceptnota duaal leren Overlegrondes met alle betrokken partners Juli 2015: conceptnota bis duaal leren 1 september 2016: start proeftuin “schoolbank op de werkplek” Kader duaal leren uitwerken met het oog op een decreet op 01/09/2018 (= beleidsaanbevelingen formuleren) Verhouding tot het huidige stelsel van leren en werken ≈ onduidelijk!
Duaal leren Proefproject vindt plaats in de schooljaren 2016-2017, 2017-2018 en 2018-2019 Sinds 1 september 2016 nemen volgende GO!-scholen deel: KTA Halle en Spectrumschool Deurne: elektromechanische technieken duaal tso * start pas 01/09/2017 Technisch atheneum Heule: elektrische installaties duaal bso + dbso KTA GITBO Keerbergen: ruwbouw duaal bso + dbso KTA II Hasselt en Vesaliusinstituut Oostende: zorgkundige duaal 7de specialisatiejaar bso + dbso Ensorinstituut Oostende: haarverzorging duaal bso + dbso IBSO De Horizon Aalst: tuinaanleg en –beheer duaal BuSO OV3
Duaal leren Standaardtrajecten Per duale opleiding = één standaardtraject Een bundeling van algemeen vormende en beroepsgerichte competenties, gebaseerd op de toepasbare eindtermen of ontwikkelingsdoelen en op één of meer beroepskwalificaties. Geen uitspraak over de pedagogisch-didactische aanpak of de organisatie van het standaardtraject. Meer of minder dan 20 uur gemiddeld op weekbasis op de werkplek 2 soorten overeenkomsten leerling - bedrijf - school Stageovereenkomst alternerende opleiding: geen leervergoeding (maar soms wel een kleine onkostenvergoeding) en < dan 20 uur per week op de werkvloer. Overeenkomst alternerende opleiding: een leervergoeding, opbouw beperkte socialezekerheidsrechten, maximaal 520 euro per maand, ouders hebben nog recht op kindergeld en ≥ 20 uur per week op de werkvloer.
Duaal leren Woensdag 01/02/17: overleg met de officiële onderwijsverstrekkers rond de verdeling van het contingent officieel onderwijs; Donderdag 02/02/17: overleg met het kabinet rond het concept van besluit van de Vlaamse Regering; Woensdag 22/02/17: overleg met de officiële onderwijsverstrekkers en het vrij onderwijs rond de verdeling van het contingent. Luik 1: Schooljaar ‘17-’18 – Bestaande standaardtrajecten worden uitgebreid met 15 scholen/Syntra lesplaatsen Officieel onderwijs: 5 Vrij onderwijs: 8 Syntra: 2 Instap enkel mogelijk in: 3de graad bso Elektrische installaties (so, dbso, leertijd) 3de graad bso Ruwbouw (so, dbso, leertijd)
Duaal leren Luik 2: Schooljaar 2017-2018 – Uitbreiding met 18 nieuwe standaardtrajecten voor 100 scholen/Syntra lesplaatsen Officieel onderwijs: 35 Vrij onderwijs: 52 Syntra: 13 Derde graad bso/dbso/leertijd en derde graad tso Derde graad bso/dbso/leertijd Onderhoudsmechanica Derde graad bso/dbso/leertijd Onderhoudsmechanica auto Derde graad bso/dbso/leertijd Brood- en banketbakkerij Derde graad bso/dbso/leertijd Slagerij Derde graad bso/dbso/leertijd Matroos Derde graad bso/dbso /leertijd Lassen-constructie Derde graad bso/dbso /leertijd Decoratie en schilderwerken Derde graad tso Mechanische ontwerp- en vormgevingstechnieken
Duaal leren Specialisatiejaren bso/dbso/leertijd Se-n-Se tso Specialisatiejaar bso/dbso/leertijd Kapper-salonverantwoordelijke: bouwt verder op haarverzorging duaal Specialisatiejaar bso/dbso/leertijd Kraanbestuurder Specialisatiejaar bso/dbso/leertijd Kinderbegeleider Specialisatiejaar bso/dbso/leertijd Confiseur (chocolade, suiker, marsepein, ijs) Specialisatiejaar bso/dbso/leertijd Tuinaanlegger-groenbeheerder Specialisatiejaar bso/dbso /leertijd Hotelonthaal Specialisatiejaar bso/dbso /leertijd Dakwerker Se-n-Se tso Se-n-Se tso Technicus industriële automatisering Se-n-Se tso Ontwikkelaar patronen kleding- en confectieartikelen Se-n-Se tso Fitnessbegeleider
Duaal leren Op maandag 23/01/17 werd een mail verstuurd naar de AD’s en de CODI’s van de SGR’en om naar de interesse te peilen om deel te nemen aan de uitbreiding van de bestaande proeftuin en/of deelname aan de nieuwe opleidingen; Selectie a.d.h.v. een aantal criteria (contouren van het besluit van de Vlaamse Regering, motivatie, niet-duale opleiding aanbieden, schaalgrootte, regionale spreiding, …) in de maand februari; Krappe timing –> opmaak standaardtrajecten februari - maart 2017; Deelnemende scholen zullen 10.000 EUR ontvangen; Eventueel nog een aanvulling met bijkomende ESF-middelen. De overheid zal hier weldra regionale informatiesessies over organiseren (09/03 Hasselt/VM – 10/03 Antwerpen/NM – 20/03 Gent/VM); Wordt zeker vervolgd …
Aanpak samenwerking GO! – bedrijven Identificeren en contacteren van bedrijven die als partner in aanmerking komen voor samenwerking met GO! is er een opportuniteit (sector, vraag vs. aanbod, …)? is er wederzijdse interesse? is er een match en een win-win-situatie? Gesprekken en onderhandelingen m.b.t. mogelijke samenwerkingsprojecten en -modaliteiten Definiëren van samenwerkingsdomeinen en opmaken van projectplanning en tijdslijn Identificeren en contacteren van geïnteresseerde scholen(groepen) Ondertekenen van samenwerkingsovereenkomst Opvolging en tussentijdse – en eindevaluatie
Stand van zaken & vooruitblik 2017 Ondertekende samenwerkingen 2016:
Samenwerkingsproject Colruyt
Project Colruyt : evaluatie Academy “Ik kwam de introductie volgen zonder veel verwachtingen. Ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat dit de eerste bijscholing in jaren was die me zoveel heeft bijgebracht. Heel boeiend en leerrijk.” “Het was een heel concrete nascholing, niet vanuit de theorie, maar echt uit de praktijk. Je merkt dat dit een bijscholing was vanuit privé, goed en efficiënt. Ik vond het persoonlijk mijn beste bijscholing in mijn 15-jarige carrière. Heel praktisch met heel veel informatie, tips, werkpunten, … voor mijn leerlingen.” “Dat een winkelketen runnen niet bestaat uit kopen en verkopen alleen. Ik vond het vooral boeiend om te zien hoe het er in een Colruyt winkel echt aan toe gaat. Als leerkracht zie je maar hoe ver je soms van de realiteit staat.”
Colruyt: ervaringen na praktijkstage leerkracht “Unieke ervaring geweest met toch wel wat spierpijn ………. “Ik heb mijn stageperiode al even op zitten en vond het een enorm leerrijke ervaring. Het waren fysiek wel vermoeiende en lange dagen. Om 7u ‘s morgens de Colruyt swifferen was even een aanpassing ;) het was leuk maar het onderwijs blijft wel mijn roeping.” ……….
Stand van zaken & vooruitblik 2017 Te verwachten overeenkomsten 1ste en 2de kwartaal 2017: - IKEA
Stand van zaken & vooruitblik 2017
Stand van zaken & vooruitblik 2017 Volvo Car Gent
Stand van zaken & vooruitblik 2017 Kruidvat Sanké Hairdressers UZB …