Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Advertisements

Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
Kamer van Koophandel Haaglanden
H4: Begrijpen van de markt
Een startersgids voor innovatie
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Observeren en rapporteren
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Ondernemen na je studie!
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
Marketing .
Vormen van marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Basisboek marketingcommunicatie
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Geld verdienen met trends
Business Marketing Management
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Animatie team Dio en Tjeerd.
Boekhouding en administratie
Communicatie en Instumenten
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Buro Asohr BV Advies, Opleiding en Training © Buro Asohr BV \ Kruisherenstraat 5 \ 5401 ZS \ Uden \ Tel: \ Fax: \
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Consumentengedrag Beslissen
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Inleiding tot marktonderzoek
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Les 5: Het marketingplan
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Titel wetenschapsproject
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Marketing Week 2, les 2.
Methodiek Observeren.
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
AFDELING 2 marketingbeleid.
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Basiskennis Ondernemerschap
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden

Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden Immers de kern van marketing is als klant terugdenken naar de onderneming

Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden Immers de kern van marketing is als klant terugdenken naar de onderneming en op deze manier de marketing-mix optimaal inzetten

Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op…  

Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op… de markt voor een bepaald product  

Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op… de markt voor een bepaald product hoe ziet de doelgroep eruit ?  

Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op: de markt voor een bepaald product de effectiviteit van marketing-mix  

Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op: de markt voor een bepaald product de effectiviteit van marketing-mix hoe reageren de klanten op een andere verkoopprijs  

Marktonderzoek doel van marktonderzoek? is het verkleinen van het risico dat het nemen van managementbeslissingen met zich mee brengt …  

Marktonderzoek doel van marktonderzoek? Is het verkleinen van het risico dat het nemen van managementbeslissingen met zich mee brengt … … door inzicht te verschaffen in de markt en de effecten van beslissingen.  

Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek   Het opzetten van een marketingonderzoek bestaat uit een aantal stappen

stappen van een marktonderzoek Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek   Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek

Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek   Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos

Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek   Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek

Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek   Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek het verkrijgen van de gegevens + bewerking van de gegevens

Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek   Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek het verkrijgen van de gegevens + bewerking van de gegevens Stap 3 Rapportage van het marktonderzoek

Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek   Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek het verkrijgen van de gegevens + bewerking van de gegevens Stap 3 Rapportage van het marktonderzoek presenteren van de resultaten in een vorm die direct antwoord geven op de gestelde vragen

Het verkrijgen van de gegevens … Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …  

Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …   Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek

Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …   Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis

Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …   Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis interne bronnen externe bronnen gegevens gebruiken die al bestaande gegevens gebruiken van binnen onderneming aanwezig andere instanties zijn

Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …   Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis uit interne bronnen externe bronnen gegevens gebruiken die al bestaande gegevens gebruiken van binnen onderneming aanwezig andere instanties zijn bijvoorbeeld uit eigen boekhouding of de eigen eigen klantgegevens

Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …   Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis uit interne bronnen externe bronnen gegevens gebruiken die al bestaande gegevens gebruiken van binnen onderneming aanwezig andere instanties zijn bijvoorbeeld uit eigen bijvoorbeeld Kamer van Koophandel, boekhouding of de eigen CBS, Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, eigen klantgegevens naspeuren internet

Marktonderzoek Soms blijkt het nodig zelf onderzoek te doen   Soms blijkt het nodig zelf onderzoek te doen Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen

Marktonderzoek Deskresearch Field research   Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen voorbeelden   1. Experiment Testen van een bepaald marketingelement op kleine schaal Bijvoorbeeld een nieuwe verpakking in winkel testen en meten

Marktonderzoek Deskresearch Field research   Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen voorbeelden   1. Experiment 2. Enquête Omdat het niet mogelijk is het gehele klantenbestand te ondervragen wordt vaak gebruik gemaakt van een steekproef. Bijvoorbeeld telefonisch of d.m.v. e-mail. De informatie wordt verzameld bij een klein deel van het klantenbestand(deelpopulatie) dat representatief is voor het hele klantenbestand (gehele populatie) Bijvoorbeeld bij klein aantal gezinnen vragen naar kijkgedrag op televisie.

Marktonderzoek Deskresearch Field research   Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen voorbeelden   1. Experiment 2. Enquête 3. Observatie Marktonderzoek waarbij gegevens door waarnemen worden verkregen. Bezoeken van een winkel van een concurrent en kijkt naar verschillende aspecten van bepaalde handelswijze. hoe gaat men om met de klanten, hoe is de entree, etc.