Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden Immers de kern van marketing is als klant terugdenken naar de onderneming
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden Immers de kern van marketing is als klant terugdenken naar de onderneming en op deze manier de marketing-mix optimaal inzetten
Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op…
Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op… de markt voor een bepaald product
Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op… de markt voor een bepaald product hoe ziet de doelgroep eruit ?
Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op: de markt voor een bepaald product de effectiviteit van marketing-mix
Marktonderzoek marktonderzoek =het verzamelen, vastleggen en analyseren van gegevens die betrekking hebben op: de markt voor een bepaald product de effectiviteit van marketing-mix hoe reageren de klanten op een andere verkoopprijs
Marktonderzoek doel van marktonderzoek? is het verkleinen van het risico dat het nemen van managementbeslissingen met zich mee brengt …
Marktonderzoek doel van marktonderzoek? Is het verkleinen van het risico dat het nemen van managementbeslissingen met zich mee brengt … … door inzicht te verschaffen in de markt en de effecten van beslissingen.
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek Het opzetten van een marketingonderzoek bestaat uit een aantal stappen
stappen van een marktonderzoek Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek het verkrijgen van de gegevens + bewerking van de gegevens
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek het verkrijgen van de gegevens + bewerking van de gegevens Stap 3 Rapportage van het marktonderzoek
Marktonderzoek stappen van een marktonderzoek Stap 1 Bepalen doel van het onderzoek zonder te weten wat voor gegevens je nodig hebt is marktonderzoek zinloos Stap 2 Uitvoeren marktonderzoek het verkrijgen van de gegevens + bewerking van de gegevens Stap 3 Rapportage van het marktonderzoek presenteren van de resultaten in een vorm die direct antwoord geven op de gestelde vragen
Het verkrijgen van de gegevens … Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens …
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens … Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens … Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens … Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis interne bronnen externe bronnen gegevens gebruiken die al bestaande gegevens gebruiken van binnen onderneming aanwezig andere instanties zijn
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens … Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis uit interne bronnen externe bronnen gegevens gebruiken die al bestaande gegevens gebruiken van binnen onderneming aanwezig andere instanties zijn bijvoorbeeld uit eigen boekhouding of de eigen eigen klantgegevens
Marktonderzoek Het verkrijgen van de gegevens … Soms zijn bestaande gegevens geschikt voor het onderzoek Deskresearch =raadplegen van bestaande kennis uit interne bronnen externe bronnen gegevens gebruiken die al bestaande gegevens gebruiken van binnen onderneming aanwezig andere instanties zijn bijvoorbeeld uit eigen bijvoorbeeld Kamer van Koophandel, boekhouding of de eigen CBS, Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, eigen klantgegevens naspeuren internet
Marktonderzoek Soms blijkt het nodig zelf onderzoek te doen Soms blijkt het nodig zelf onderzoek te doen Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen
Marktonderzoek Deskresearch Field research Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen voorbeelden 1. Experiment Testen van een bepaald marketingelement op kleine schaal Bijvoorbeeld een nieuwe verpakking in winkel testen en meten
Marktonderzoek Deskresearch Field research Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen voorbeelden 1. Experiment 2. Enquête Omdat het niet mogelijk is het gehele klantenbestand te ondervragen wordt vaak gebruik gemaakt van een steekproef. Bijvoorbeeld telefonisch of d.m.v. e-mail. De informatie wordt verzameld bij een klein deel van het klantenbestand(deelpopulatie) dat representatief is voor het hele klantenbestand (gehele populatie) Bijvoorbeeld bij klein aantal gezinnen vragen naar kijkgedrag op televisie.
Marktonderzoek Deskresearch Field research Deskresearch Field research =raadplegen van bestaande kennis = zelf onderzoek doen voorbeelden 1. Experiment 2. Enquête 3. Observatie Marktonderzoek waarbij gegevens door waarnemen worden verkregen. Bezoeken van een winkel van een concurrent en kijkt naar verschillende aspecten van bepaalde handelswijze. hoe gaat men om met de klanten, hoe is de entree, etc.