Beginnen met lesplannning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
BattleBots The school battle.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
De “ leraar” als rolmodel
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lineair curriculum concentrisch.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Leraar, school en opleiding
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Beter Onderwijs Nederland
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Bijeenkomst September 2015
Psychologieles 11 lesweek 1
Keuzevrijheid: lust of last?
Bijeenkomst September 2015
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Observeren en begeleiden van kleine groepen
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Loopbaancompetenties
Coaching in regioleren
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
De juiste route naar het juiste doel
Themagroep ICT en de lerarenopleider
PABO 4 TMS BCDE model.
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Naar een typologie van scholen
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
ACTmodel van psychopathologie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Transcript van de presentatie:

Beginnen met lesplannning Urgentie, betekenis, intensiteit, controle

Vakleraar onder druk 46% van de leraren wil ander werk (CNV) Van de 100 starters na vijf jaar nog 28 voor de klas (OCW) Gangbare oorzaken; Beloning Werkdruk Begeleiding

Dunne identiteit vakleraar Examens worden goed gemaakt, kinderen hebben plezier op school, maar zijn weinig bezig met leren (owinsp) Lessen methodegebonden en saai (owinsp) Leraren voeren vooral concepten van anderen uit (onderwijsraad)

Probleem; leren en leerboek -Leren heeft betrekking op het selecteren, opnemen, verwerken, integreren, vastleggen en gebruiken van en het betekenis geven aan informatie (Dixon). -Uitkomsten van leren betreffen veranderingen in houding, kennis en vaardigheden (Van Parreren) -Vakdidactisch keuzes niet altijd transparant

Lesplanning Directe instructie Fase 1: Activeren van voorkennis, terugblik Fase 2: Oriëntatie op het (nieuwe) onderwerp, doel van de les Fase 3: Kern van de les, instructie Fase 4: Oefenen Fase 5: Verwerking Fase 6: Reflectie op inhoud van de les, eigen leerproces en gedrag

Meest eenvoudige lesplanning Aandachtsrichter Uitleg Zelf werken Afsluiting en controle

Traditioneel vakdidactisch model

Voorbeeld van slechte uitleg Zie bijvoorbeeld; http://www.youtube.com/watch?v=wsxNGg4RQUk

Niet zo interessant; de grote opvattingen over aanleren Behaviorisme (Pavlov, Skinner); vullen van lege emmers, individueel, de leraar bepaalt Sociaal constructivisme (Piaget, Dewey), de intrinsiek gemotiveerde leervraag, samen, de leraar begeleidt Het gaat om een voortdurende reconstructie die zich beweegt van de huidige ervaring van het kind in de richting van al datgene wat wordt vertegenwoordigd door de georganiseerde gehelen van waarheid die we vakken noemen (Dewey) Omstandigheden zoals curriculum, lesrooster, exameneisen bepalen didactisch handelen van één leraar met dertig leerlingen

Wel interessant; opvattingen over effectief leren. Op een school Wel interessant; opvattingen over effectief leren. Op een school. In een klas. In een vak . Met lesmateriaal Eerste interventie Instructional design, lesstof zo organiseren dat het geleerde beklijft (Merrill) Motivatie voor leren op school (Brophy)

Instructional design http://www.youtube.com/watch?v=i_TKaO2-jXA Artikel; first principles of instruction; http://mdavidmerrill.com/Papers/firstprinciplesbymerrill.pdf

Model Merrill

Learning is promoted when learners are engaged in solving real-world problems. existing knowledge is activated as a foundation for new knowledge new knowledge is demonstrated to the learner. knowledge is applied by the learner. new knowledge is integrated into the learner’s world.

Uitwerking; hele taak eerst versus traditoneel

Fred Jansen https://www.youtube.com/watch?v=Dsb_U2EEGhI

Motivatie voor leren op school Motivating students to learn; http://www2.milwaukee.k12.wi.us/zablocki/MSTL.pdf Students are motivated when they believe they are able to succeed at a given task and when they understand and value the outcome of the task Brophy is critical of theorists who argue that learning should be made enjoyable Motivation to learn; a student tendency to find academic activities meaningful and worthwhile and to seek to get the intended learning benefits from them, whether or not they find the content interesting or the processes enjoyable expectancy x value model of motivation; the degree to which students expect they can perform tasks successfully if they apply themselves

Oefening Maak een les voor volgende week Met het directe instructiemodel Verantwoorden met vakdidactisch model Van Gelder Verantwoorden met hele taak Verantwoorden met traditionele aanpak