Beginnen met lesplannning Urgentie, betekenis, intensiteit, controle
Vakleraar onder druk 46% van de leraren wil ander werk (CNV) Van de 100 starters na vijf jaar nog 28 voor de klas (OCW) Gangbare oorzaken; Beloning Werkdruk Begeleiding
Dunne identiteit vakleraar Examens worden goed gemaakt, kinderen hebben plezier op school, maar zijn weinig bezig met leren (owinsp) Lessen methodegebonden en saai (owinsp) Leraren voeren vooral concepten van anderen uit (onderwijsraad)
Probleem; leren en leerboek -Leren heeft betrekking op het selecteren, opnemen, verwerken, integreren, vastleggen en gebruiken van en het betekenis geven aan informatie (Dixon). -Uitkomsten van leren betreffen veranderingen in houding, kennis en vaardigheden (Van Parreren) -Vakdidactisch keuzes niet altijd transparant
Lesplanning Directe instructie Fase 1: Activeren van voorkennis, terugblik Fase 2: Oriëntatie op het (nieuwe) onderwerp, doel van de les Fase 3: Kern van de les, instructie Fase 4: Oefenen Fase 5: Verwerking Fase 6: Reflectie op inhoud van de les, eigen leerproces en gedrag
Meest eenvoudige lesplanning Aandachtsrichter Uitleg Zelf werken Afsluiting en controle
Traditioneel vakdidactisch model
Voorbeeld van slechte uitleg Zie bijvoorbeeld; http://www.youtube.com/watch?v=wsxNGg4RQUk
Niet zo interessant; de grote opvattingen over aanleren Behaviorisme (Pavlov, Skinner); vullen van lege emmers, individueel, de leraar bepaalt Sociaal constructivisme (Piaget, Dewey), de intrinsiek gemotiveerde leervraag, samen, de leraar begeleidt Het gaat om een voortdurende reconstructie die zich beweegt van de huidige ervaring van het kind in de richting van al datgene wat wordt vertegenwoordigd door de georganiseerde gehelen van waarheid die we vakken noemen (Dewey) Omstandigheden zoals curriculum, lesrooster, exameneisen bepalen didactisch handelen van één leraar met dertig leerlingen
Wel interessant; opvattingen over effectief leren. Op een school Wel interessant; opvattingen over effectief leren. Op een school. In een klas. In een vak . Met lesmateriaal Eerste interventie Instructional design, lesstof zo organiseren dat het geleerde beklijft (Merrill) Motivatie voor leren op school (Brophy)
Instructional design http://www.youtube.com/watch?v=i_TKaO2-jXA Artikel; first principles of instruction; http://mdavidmerrill.com/Papers/firstprinciplesbymerrill.pdf
Model Merrill
Learning is promoted when learners are engaged in solving real-world problems. existing knowledge is activated as a foundation for new knowledge new knowledge is demonstrated to the learner. knowledge is applied by the learner. new knowledge is integrated into the learner’s world.
Uitwerking; hele taak eerst versus traditoneel
Fred Jansen https://www.youtube.com/watch?v=Dsb_U2EEGhI
Motivatie voor leren op school Motivating students to learn; http://www2.milwaukee.k12.wi.us/zablocki/MSTL.pdf Students are motivated when they believe they are able to succeed at a given task and when they understand and value the outcome of the task Brophy is critical of theorists who argue that learning should be made enjoyable Motivation to learn; a student tendency to find academic activities meaningful and worthwhile and to seek to get the intended learning benefits from them, whether or not they find the content interesting or the processes enjoyable expectancy x value model of motivation; the degree to which students expect they can perform tasks successfully if they apply themselves
Oefening Maak een les voor volgende week Met het directe instructiemodel Verantwoorden met vakdidactisch model Van Gelder Verantwoorden met hele taak Verantwoorden met traditionele aanpak