Groep 4 Begrijpend lezen lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
bij juf Ineke en juf Caroline
Informatieavond 3 Groep 3.
Welkom op de informatieavond
Welkom op de informatieavond van groep 7
Wat gaan we leren in groep 5
Al doende leren training docenten
Workshop: Begrijpend lezen
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Groep 6.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Stappenplan Samenvatten
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
WELKOM IN GROEP 4A.
Welkom in groep 6D.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Waar is de zevende dwerg?
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Welkom.
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Presentatie ouderbijeenkomst
Presentatie ouderbijeenkomst
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Informatie avond Groep 6.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Groep
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Presentatie ouderbijeenkomst
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Groep 4 Begrijpend lezen lezen Welke vaardigheden heeft een kind nodig? Wat doen wij op school? Wat kunt u thuis doen om deze vaardigheden te stimuleren?

Lezen in groep 4 Technisch lezen AVI Technisch lezen DMT Technisch lezen: Estafette Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip Begrijpend lezen: Grip Lezen in het bibliotheekboek Zelf leesboeken meenemen van huis stimuleren wij!

Technisch lezen Bananenschil Ba-na-nen-schil Woordrijtjes en teksten Vloeiend & Vlot lezen Woorden in klankgroepen verdelen, daarna vlot lezen Bananenschil Ba-na-nen-schil

Samen lezen! Ouders gaan samen lezen. BELANGRIJK: lees de opdracht goed (begrijpend lezen!). Opdracht 2 is alleen oefenen (niet met zandloper). Doel: oefening baart kunst!

Voorwaarden begrijpend lezen Technisch leesniveau moet voldoende zijn! Woordenschat (tips!) Kennis van de wereld (Jeugdjournaal, Klokhuis) Kennis van taal Motivatie

Doel bepalen Waarom lees ik de tekst? Kinderen kunnen verschillende tekstsoorten herkennen en benoemen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van de plek waar ze de verschillende teksten kunnen tegenkomen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van verschillende redenen om iets te lezen.

Voorspellen Waar gaat de tekst over? Kinderen leren voorspellen waar de tekst over gaat (onderwerp) door naar de titel en het beeldmateriaal te kijken. Een voorspelling is nooit fout! Het gaat erom dat de kinderen al hebben nagedacht over het onderwerp: de hersenen zijn geactiveerd en daardoor zullen zij de tekst beter begrijpen.

Herstellen Wat doe ik als ik het niet meer snap? Kinderen oefenen het herlezen van een (stukje) tekst als ze iets niet begrijpen. Lees terug in de tekst! Zoek het antwoord in de tekst! Kijk naar het woord: ken ik een deel van het woord? Bijvoorbeeld: het woordweb! Doel bepalen 02. Voorspellen Voorspellen 03. Voorkennis ophalen Voorkennis ophalen 04. Herstellen Herstellen 05. Vragen stellen Vragen stellen 06. Visualiseren Visualiseren 07. Samenvatten Samenvatten 08. Opzoek- vaardigheden Opzoekvaardigheden 09. Informatie en meningen vergelijken en beoordel Informatie en meningen vergelijken en beoordelen bladerboek-Malmberg-lesmateriaal-image Kinderen kunnen verschillende tekstsoorten herkennen en benoemen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van verschillende redenen om iets te lezen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van (het nut van) verschillende teksten.

Vragen stellen Welke vragen zie ik? Kinderen kunnen de volgende vragen beantwoorden over de tekst: Wie – Wat – Waar – Wanneer - Welke

Samenvatten Hoe vat ik samen? Kinderen kunnen in eigen woorden beschrijven waar een tekst over gaat. De kinderen arceren/kleuren de belangrijke (kern)woorden in de tekst.

Visualiseren Welk plaatje past bij de tekst? Kinderen kunnen tijdens het lezen een plaatje maken bij een woord, zin of stukje tekst. Kinderen constateren dat de plaatjes die je in je hoofd maakt over een onderwerp kunnen veranderen als je nieuwe informatie krijgt. Na deze dia een voorbeeld!

Voorbeeld uit Grip. Ouders zien eerst de titel Voorbeeld uit Grip. Ouders zien eerst de titel. Waar denkt u aan bij spinnen? Verandert uw beeld als u het plaatje ziet? En is de betekenis van het woord ‘spinnen’ veranderd na het lezen van de tekst?

Voorbeelden van vragen

Tijd om de quiz te spelen.. Ga naar www.kahoot.it Voer de Game Pin in Vul een nickname in Tijd om de quiz te spelen.. 6 vragen over de presentatie

Wat kunt u thuis doen? Leg de lat niet te hoog Veel voordoen. Modelen. Reken- en taaltassen, bibliotheek! Bezig zijn met lezen moet plezierig zijn Het is prettig voor een kind om iets te doen wat het kan, het zelfvertrouwen zal daardoor groeien Sluit aan bij de belevingswereld, leeftijd en het niveau van uw kind Zorg voor een ontspannen sfeer Geef complimenten Wees positief over lezen

Nog even kort d of t ? lange klank of korte klank? Taal: het werkwoord het wanneer-deel het wie-deel het waar-deel het voorzetsel zinsdelen verplaatsen vraagzin/vertelzin het bijvoeglijk naamwoord De woordclusters Spelling: ei/ij au/ou d of t ? lange klank of korte klank? Rekenen de sommen tot 100 de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 geldrekenen