Netwerk Platform VMBO Intersectoraal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Advertisements

Presentatie regiobijeenkomsten vernieuwing examens vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Economie, juni 2013.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Voorlichting keuzes klas 2
1.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landbouwbreed Floracollege.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
VAKSCHOOL Werkmiddag
Instroom klas 3 vmbo.
INFORMATIEAVOND JENA 3 VM. Inhoud 1Vervolgopleiding 2Uitstroomvariant 3Vakkenpakket 4Overgangsregeling vmbo3-vmbo4 5Examenprogramma 6Rekentoets 7Hoe kom.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
Informatie-avond 12 januari LoopbaanOriëntatie en - Begeleiding (LOB) Mavo 2.
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Intersectoraal VMBO en decanaat
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
Loopbaancompetenties
LOB als rode draad in ons onderwijs
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Coaching in regioleren
Studieloopbaanbegeleiding
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Netwerkbijeenkomst Decanen
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 4e ronde mei 2011
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 3e ronde maart 2011
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
The making of: Omgevingsvisie
WELKOM BIJ INFORMATIEAVOND LEERJAAR DRIE
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 2e ronde 2012-2013 november/december 2012 Welkom!

Programma Mededelingen Collegiale Visitatie Doorontwikkeling intersectoraal: Kerndeel

Programma globaal overzicht 12.45 – 13.00 uur Welkom/programma/mededelingen 13.00 – 13.30 uur Stand van zaken doorontwikkeling intersectoraal, inclusief verdiepende vragen 13.30 – 14.15 uur Feedback op de stand van zaken a.d.h.v. opdracht (1) 14.15 – 14.30 uur Pauze 14.30 – 15.30 uur Netwerken a.d.h.v. opdracht (2), gerelateerd aan het kernprogramma. 15.30 – 15.45 uur Inventarisatie uitkomsten 15.45 - 16.00 uur Afsluiting op de middag, inclusief terugblik tips en tops

Mededelingen Data komende bijeenkomsten: - Derde netwerkmiddag: - Midden-Noord >> 5 maart 2013 - Zuid >> 21 maart 2013 - Holland-Randstad >> 26 maart 2013 Subnetwerk Technologie: 14 februari 2013 Leermiddelen in relatie tot doorontwikkeling Leermiddelenbank

Netwerk Platform VMBO Intersectoraal Collegiale visitatie - Positieve ervaringen pilot afgelopen schooljaar - opbrengsten - Doel van het platform - In 2013 start met een nieuwe pilot - Aanmelden bij Jeffrey Whyte - Startbijeenkomst datum en plaats volgt - Data volgen, afhankelijk van het aantal aanmeldingen

Netwerk Platform VMBO Intersectoraal Doorontwikkeling Intersectoraal Stand van Zaken Doorontwikkeling Intersectoraal

Overzicht gemaakte opmerkingen kern- en keuzeprogramma. Globale karakter van het centrale examen Mogelijkheid ontwikkeling contextueel examen? - Ontkenning rol van de topsectoren - Diversiteit kan leiden tot problemen - Onderscheid CE versus SE Stage- en keuzebekwaamheid als maat voor het kernprogramma en CE - Grotere rol in weging voor het SE deel versus CE deel - Standaardisatie schoolexamen versus vrijheid van de school - Introductie Proeve van bekwaamheid binnen SE of CE deel

Doorontwikkeling – toekomstig proces BINNENKANT Doorontwikkeling – toekomstig proces BUITENKANT Nieuwe terminologie huidig proces Verbinding Tussenfase 8

(Loopbaan)competenties Hoofdcomponenten Kernwaarden Kerndeel (Loopbaan)competenties Hoofdcomponenten Kernwaarden 9

Kerndeel 9 competenties vmbo intersectoraal: Doelgericht en planmatig werken Onderzoeken en informatie verwerken Samenwerken Beslissen/Acties kiezen en problemen oplossen Omgaan met veranderingen en tegenvallers Ondernemend en klantgericht werken Presenteren Reflecteren en evalueren Ethisch en integer handelen. 10

Kerndeel loopbaancompetenties: - kwaliteitenreflectie; - motievenreflectie; - werkexploratie; - loopbaansturing; - netwerken. 11

Kerndeel Hoofdcomponenten -ontwerpvaardigheden, zowel binnen de context van ICT als vanuit het creatieve paradigma -organisatievermogen, evenement, werkprocessen, advies en administratie -doelgroeprelatie, in samenhang met sport, kunst, cultuur, verzorging, toerisme, recreatie, veiligheid en milieu -commercieel handelen en denken, klant en opdrachtgever relatie, marktkansen, onderzoek&ontwikkeling -dienstverlening, o.a. gebruiksaanwijzing, service, productbegeleiding, horeca, ehbo, bhv, facilitaire en zakelijke diensten, beveiliging (veiligheid en vakmanschap) -technische vaardigheid, ontwerpen en maken, interdisciplinair technisch denken en handelen, ‘topsectoren’ 12

Kerndeel Kernwaarden: Exploratie: het doen van een onderzoek om iets te vinden Ondernemerschap: signaleren van kansen, ernaar handelen en risico’s durven te nemen. Employability: de bekwaamheid van een individu om zijn of haar weg te zoeken op de arbeidsmarkt en daarbij werkt aan zijn professionele ontwikkeling om aantrekkelijk te zijn voor de arbeidsmarkt Soft skills: het ontwikkelde vermogen, om de eigen competentie, zo nodig in samenwerking met anderen in praktische vaardigheden en kennis om te zetten. Connexiteit: het vermogen om te verbanden te leggen. 13

Opdracht 1: Feedback op de doorontwikkeling, de outline van het nieuwe examenprogramma. Paper op tafel Graag in de tafelgroep het gesprek over deze outline aangaan en met elkaar komen tot een aantal adviezen aan het platform: 3 rode kaarten, waarop je als groep je zorg kunt uiten / tips kunt geven 3 groene kaarten, waarop je als groep je vertrouwen geeft / tops kunt geven

Opdracht 2: de outline van het kernprogramma. Hetrogene groepen Verschillende tafels, verschillende onderwerpen: Competenties, inclusief loopbaancompetenties Kernwaarden, zoals exploratie, ondernemerschap enz. Kerncomponenten, zoals ontwerpen, organiseren enz. In gesprek a.d.h.v. de volgende vragen: Wat doe je binnen je lesprogramma al aan de verschillende onderwerpen? Wat heb je al concreet? Hoe doe je dat dan in je lessen? Wissel dit met elkaar uit. Als je zaken er niet in hebt zitten, hoe zou dit dan kunnen? Hoe los je dat eventueel op? Zijn de onderwerpen herkenbaar? Op tafel ligt ook een flap. Schrijf als groep minimaal 1 geslaagd voorbeeld van een les/opdracht/…. op.