Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 2e ronde 2012-2013 november/december 2012 Welkom!
Programma Mededelingen Collegiale Visitatie Doorontwikkeling intersectoraal: Kerndeel
Programma globaal overzicht 12.45 – 13.00 uur Welkom/programma/mededelingen 13.00 – 13.30 uur Stand van zaken doorontwikkeling intersectoraal, inclusief verdiepende vragen 13.30 – 14.15 uur Feedback op de stand van zaken a.d.h.v. opdracht (1) 14.15 – 14.30 uur Pauze 14.30 – 15.30 uur Netwerken a.d.h.v. opdracht (2), gerelateerd aan het kernprogramma. 15.30 – 15.45 uur Inventarisatie uitkomsten 15.45 - 16.00 uur Afsluiting op de middag, inclusief terugblik tips en tops
Mededelingen Data komende bijeenkomsten: - Derde netwerkmiddag: - Midden-Noord >> 5 maart 2013 - Zuid >> 21 maart 2013 - Holland-Randstad >> 26 maart 2013 Subnetwerk Technologie: 14 februari 2013 Leermiddelen in relatie tot doorontwikkeling Leermiddelenbank
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal Collegiale visitatie - Positieve ervaringen pilot afgelopen schooljaar - opbrengsten - Doel van het platform - In 2013 start met een nieuwe pilot - Aanmelden bij Jeffrey Whyte - Startbijeenkomst datum en plaats volgt - Data volgen, afhankelijk van het aantal aanmeldingen
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal Doorontwikkeling Intersectoraal Stand van Zaken Doorontwikkeling Intersectoraal
Overzicht gemaakte opmerkingen kern- en keuzeprogramma. Globale karakter van het centrale examen Mogelijkheid ontwikkeling contextueel examen? - Ontkenning rol van de topsectoren - Diversiteit kan leiden tot problemen - Onderscheid CE versus SE Stage- en keuzebekwaamheid als maat voor het kernprogramma en CE - Grotere rol in weging voor het SE deel versus CE deel - Standaardisatie schoolexamen versus vrijheid van de school - Introductie Proeve van bekwaamheid binnen SE of CE deel
Doorontwikkeling – toekomstig proces BINNENKANT Doorontwikkeling – toekomstig proces BUITENKANT Nieuwe terminologie huidig proces Verbinding Tussenfase 8
(Loopbaan)competenties Hoofdcomponenten Kernwaarden Kerndeel (Loopbaan)competenties Hoofdcomponenten Kernwaarden 9
Kerndeel 9 competenties vmbo intersectoraal: Doelgericht en planmatig werken Onderzoeken en informatie verwerken Samenwerken Beslissen/Acties kiezen en problemen oplossen Omgaan met veranderingen en tegenvallers Ondernemend en klantgericht werken Presenteren Reflecteren en evalueren Ethisch en integer handelen. 10
Kerndeel loopbaancompetenties: - kwaliteitenreflectie; - motievenreflectie; - werkexploratie; - loopbaansturing; - netwerken. 11
Kerndeel Hoofdcomponenten -ontwerpvaardigheden, zowel binnen de context van ICT als vanuit het creatieve paradigma -organisatievermogen, evenement, werkprocessen, advies en administratie -doelgroeprelatie, in samenhang met sport, kunst, cultuur, verzorging, toerisme, recreatie, veiligheid en milieu -commercieel handelen en denken, klant en opdrachtgever relatie, marktkansen, onderzoek&ontwikkeling -dienstverlening, o.a. gebruiksaanwijzing, service, productbegeleiding, horeca, ehbo, bhv, facilitaire en zakelijke diensten, beveiliging (veiligheid en vakmanschap) -technische vaardigheid, ontwerpen en maken, interdisciplinair technisch denken en handelen, ‘topsectoren’ 12
Kerndeel Kernwaarden: Exploratie: het doen van een onderzoek om iets te vinden Ondernemerschap: signaleren van kansen, ernaar handelen en risico’s durven te nemen. Employability: de bekwaamheid van een individu om zijn of haar weg te zoeken op de arbeidsmarkt en daarbij werkt aan zijn professionele ontwikkeling om aantrekkelijk te zijn voor de arbeidsmarkt Soft skills: het ontwikkelde vermogen, om de eigen competentie, zo nodig in samenwerking met anderen in praktische vaardigheden en kennis om te zetten. Connexiteit: het vermogen om te verbanden te leggen. 13
Opdracht 1: Feedback op de doorontwikkeling, de outline van het nieuwe examenprogramma. Paper op tafel Graag in de tafelgroep het gesprek over deze outline aangaan en met elkaar komen tot een aantal adviezen aan het platform: 3 rode kaarten, waarop je als groep je zorg kunt uiten / tips kunt geven 3 groene kaarten, waarop je als groep je vertrouwen geeft / tops kunt geven
Opdracht 2: de outline van het kernprogramma. Hetrogene groepen Verschillende tafels, verschillende onderwerpen: Competenties, inclusief loopbaancompetenties Kernwaarden, zoals exploratie, ondernemerschap enz. Kerncomponenten, zoals ontwerpen, organiseren enz. In gesprek a.d.h.v. de volgende vragen: Wat doe je binnen je lesprogramma al aan de verschillende onderwerpen? Wat heb je al concreet? Hoe doe je dat dan in je lessen? Wissel dit met elkaar uit. Als je zaken er niet in hebt zitten, hoe zou dit dan kunnen? Hoe los je dat eventueel op? Zijn de onderwerpen herkenbaar? Op tafel ligt ook een flap. Schrijf als groep minimaal 1 geslaagd voorbeeld van een les/opdracht/…. op.