De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Netwerk Platform VMBO Intersectoraal

Verwante presentaties


Presentatie over: "Netwerk Platform VMBO Intersectoraal"— Transcript van de presentatie:

1 Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
1e ronde september/oktober 2012 Welkom!

2 Programma Mededelingen De nieuwe leermiddelenbank
Doorontwikkeling intersectoraal

3 Programma globaal overzicht
nieuwe leermiddelenbank e deel doorontwikkeling intersectoraal pauze e deel doorontwikkeling intersectoraal inclusief werkopdracht uitkomsten en afspraken sluiting

4 Mededelingen Data komende bijeenkomsten:
Decanenmiddag: 01/11 Lek&Linge – Culemborg 2e netwerkmiddag: - Zuid >> 21/11 - Holland-Randstad >> 27/11 - Midden-Noord >> 11/12 - Doorontwikkeling Intersectoraal >> pm - Subnetwerk Technologie: De Waerdenborch–Holten >> 9/10

5 Netwerk Platform VMBO Intersectoraal

6 Activering leermiddelenbank.
Afronding bouwproces en beschikbaar voor gebruikers: 15 oktober 2012 Start uploaden leermiddelen tot: 11 december 2012 Controle uploaden: 13 – 20 december 2012 Beschikbaar definitieve leermiddelenbank: 1 januari 2013

7 Doorontwikkeling VMBO Intersectoraal

8 Historie Visie Groei Herkenbaarheid en ambities
Overzicht Historie Visie Groei Herkenbaarheid en ambities

9 Historie 1999: invoering VMBO 2001: eerste herontwerpen intersectoraal
2008: manifest “Lessen voor morgen, VMBO voor de toekomst” (namens platforms Intersectoraal, ICT-route en Technologie in de GL) 2009: verkennende gesprekken inhoudelijke afstemming/samenwerking, ook met Vereniging Buitengewoon Groen en AOC 2010: op weg naar één clusterplatform Intersectoraal VMBO Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

10 “uit manifest Intersectoraal”
Visie “uit manifest Intersectoraal” Scholen met kracht en uitstraling Leerlingen gemotiveerd en enthousiast Kansen, uitdagingen, interesses benutten en aanboren Talenten ontdekken en uitbouwen op weg naar startkwalificatie Toekomstperspectief Contextrijk en betekenisvol Aanval op uitval Hier staan kernbegrippen uit de cursief gedrukte visie op blz. 1

11 verbindende uitgangspunten
Visie verbindende uitgangspunten De leerling in het centrum Uitstel van keuze Brede oriëntatie als basis Regionale inbedding Beperking van uitval Toenemende meerwaarde t.o.v. afdelingsstructuren Dit zijn de verbindende uitgangspunten op blz. 1

12 Dit zijn de verbindende uitgangspunten op blz. 1

13 Actualiteit Beleidsbrief Minister: Terugbrengen aantal cspe’s
Één examenprogramma intersectoraal Betrokkenheid Groen Terugbrengen aantal cspe’s Doorontwikkeling Intersectoraal VMBO Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

14 Actualiteit Overleg tussen Platform VMBO Intersectoraal en
SDV, ICT-Route,Technologie in de GL Op zoek naar nieuwe terminologie Eenduidig begrippenkader / één examenprogramma Kern-, keuzeprogramma Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

15 netwerkbijeenkomsten
Actualiteit Januari >> Voorfase Januari >> DoorOntwikkelCie. (DOC) met SLO Klankbord- en pilotscholen Sep/Dec >> Tussenfase met SLO >> Pilots >> examen intersectoraal nieuwe opzet leerjaar 3 2017 >> 1e centraal examen intersectoraal nieuwe opzet leerjaar 4 netwerkbijeenkomsten Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

16 Overzicht gemaakte opmerkingen kern- en keuzeprogramma
Verschraling van het examen Ontkenning rol van de topsectoren Diversiteit kan leiden tot problemen Onderscheid CE versus SE Stage-bekwaamheid als maat voor het kernprogramma en CE Grotere rol in weging voor het SE deel versus CE deel Mogelijkheid ontwikkeling contextueel examen Tijd inruimen voor het SE deel Standaardisatie schoolexamen versus vrijheid van de school Introductie Proeve van bekwaamheid binnen Se of CE deel Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea 16

17 Doorontwikkeling – toekomstig proces
BINNENKANT Doorontwikkeling – toekomstig proces BUITENKANT Nieuwe terminologie huidig proces Verbinding Tussenfase Zie ook KWINT versie 3 17

18 ‘Buitenkant’ Uitstel studie- en beroepskeuze
Gericht op het keuzeproces van de leerling Loopbaanoriënterend: gericht op leren kiezen en ontwikkelen van loopbaancompetenties Gericht op ontwikkelen van een arbeidsidentiteit Kerndilemma’s integreren in de arbeidsoriëntatie Brede oriëntatie op arbeidsgebieden Brede werkexploratie Opleidingsoriëntatie Keuzemogelijkheden Toekomstbestendig: dus ook 21e eeuwse vaardigheden Ervaringsgericht Reflectie is structureel georganiseerd (dialoog met de leerling)

19 Kerndeel - 1 -ontwerpvaardigheden, zowel binnen de context van ICT als vanuit het creatieve paradigma -organisatievermogen, evenement, werkprocessen, advies en administratie -doelgroeprelatie, in samenhang met sport, kunst, cultuur, verzorging, toerisme, recreatie, veiligheid en milieu -commercieel handelen en denken, klant en opdrachtgever relatie, marktkansen, onderzoek&ontwikkeling -dienstverlening, o.a. gebruiksaanwijzing, service, productbegeleiding, horeca, ehbo, bhv, facilitaire en zakelijke diensten, beveiliging (veiligheid en vakmanschap) -technische vaardigheid, ontwerpen en maken, interdisciplinair technisch denken en handelen, ‘topsectoren’ Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

20 Kerndeel - 2 WERKSOORTEN richten inrichten verrichten ontwerpen
Gericht op ‘dingen’ ontwerpen onderhouden maken Gericht op mensen organiseren ‘vermaken’ verzorgen Gericht op processen handelen presenteren vervoeren Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea 20

21 Keuzedelen (in huidig model)
-Technologie en Commercie -Technologie en Dienstverlening -Dienstverlening en Commercie -Technologie in de Gemengde Leerweg -Sport, Dienstverlening en Veiligheid -ICT-Route Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

22 Keuzedelen (in nieuwe opzet, kunnen gebaseerd zijn op:)
Werksoorten Arbeidsgebieden Topsectoren Instroomdomeinen (MBO) Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

23 Keuze A r b e i d s g e b i e d e n (SLO)
Voeding Gebouwen Kleding Gezondheid/zorg Natuurlijke omgeving Energie/grondstoffen Gebruiksvoorwerpen/apparaten Infrastructuur/transport Informatie/communicatie Opvoeding/onderwijs Staat/veiligheid Kunst, cultuur, wetenschap Arbeid/economie Recreatie/Sport

24 Topsectoren Agrofood Tuinbouw en uitgangsmaterialen
HiTech systemen en materialen Energie Logistiek Creatieve industrie Life science & health Chemie Water

25 Relatie tussen de intersectorale uitstroomvarianten en de opleidingsdomeinen, studierichtingen in het MBO 1 Opleidingsdomein MBO Studierichting Huidige uitstroomvarianten VMBO Intersectoraal 1. Bouw en Infrastructuur 1.1. Bouwkunde 1.2. Infrastructuur Technologie en Commercie - 2. Afbouw, hout en onderhoud 2.1. Hout en Meubel 2.2. Stukadoren en afbouw 2.3. Schilderen en onderhoud 2.4. Schoonmaak en glazenwassen Dienstverlening en Commercie 3. Techniek en procesindustrie 3.1. Werktuigbouwkunde 3.2. Elektrotechniek 3.3. Installatietechniek 3.4. Procesindustrie 3.5. Vliegtuigbouwkunde 4. Ambacht, laboratorium, gezondheidstechniek 4.1. Ambachtelijke techniek 4.2. Gezondheidstechniek 4.3. Laboratoriumtechniek 5. Media, vormgeving, informatietechnologie 5.1. Mediatechniek 5.2. Informatietechnologie 5.3. Mediavormgeving 5.4. Evenemententechniek 5.5. Ruimtelijke vormgeving Technologie en Dienstverlening T & D of D & C T & C of T en D 6. Mobiliteit en Voertuigen 6.1. Mobiliteitstechniek 6.2. Carrosserietechniek 7. Transport, scheepsvaart en logistiek 7.1. Scheepvaart 7.2. Luchtvaart 7.3. Wegtransport 7.4. Logistiek 8. Handel en Mode 8.1. Verkoop en export 8.2. Mode en textiel 25

26 2 Opleidingsdomein MBO Studierichting
Huidige uitstroomvarianten VMBO Intersectoraal 9. Economie, administratie en recht 9.1. Administratieve dienstverlening 9.2. Zakelijke dienstverlening 9.3. Commerciële dienstverlening Dienstverlening en Commercie - 10. Orde en Veiligheid 10.1. Beveiliging 10.2. Defensie Technologie en Dienstverlening 11. Uiterlijke verzorging 11.1. Haarkappen 11.2. Schoonheidsverzorging 11.3. Voetverzorging 12. Horeca en Bakkerij 12.1. Horeca 12.2. Brood en banket 12.3. Facilitaire Dienstverlening 13. Toerisme, recreatie en sport 13.1. Toerisme 13.2. Recreatie 13.3. Sport 14. Welzijn en cultuur 14.1. Pedagogisch werk 14.2. Onderwijsondersteuning 14.3. Cultureel werk 15. Zorg en gezondheid 15.1. Verpleging en verzorging 15.2. Maatschappelijke zorg 15.3. Gezondheidsondersteuning 16. Voedsel, natuur en leefomgeving 16.1. Voedselproductie 16.2. Versindustrie 16.3. Groenvoorziening 16.4. Dierverzorging Alle drie de uitstroomvarianten

27 Programma analyse

28 Opdracht met matrix Ga voor je school na voor welke cellen in de matrix je leeractiviteiten in je onderwijsprogramma hebt georganiseerd. Kruis die cellen aan en wissel vervolgens met mensen aan je tafel uit wat je daar in doet. Voor welke cellen zou je voor onderwijsprogramma nog leeractiviteiten willen bedenken? Bespreek met elkaar welke mogelijkheden de matrix biedt voor het ontwerpen van het onderwijs bij jou op school, voor reflectie met leerlingen, voor het in kaart brengen van de wereld van arbeid en beroep of anderszins.


Download ppt "Netwerk Platform VMBO Intersectoraal"

Verwante presentaties


Ads door Google