Wat is innovatie? Een economisch perspectief Matthijs H.M. Hammer Senior lecturer Innovative Entrepreneurship School of Commerce & Entrepreneurship Research.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Advertisements

Risicomanagement en Sociale Technologie
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Over consumenten, gedrag en marketing
Psychologie en energiebesparing
HAN Centrum voor Ondernemerschap
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Samen innoveren: duurzaam samen
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Definities Algemeen Innovation is the process by which an invention or idea is translated into the economy   An innovation is an idea, practice or object.
Het innovatiemodel van IMEC
Theory of the firm: Michael C. Jensen William H. Meckling
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Economie en Bedrijfswetenschappen.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Deel II Samenwerking in de watersector
UNIVERSITEIT TWENTE. INHOUD  Historie  Profiel  Organisatiestructuur  Onderwijs  Feiten & cijfers  samenwerken 2.
Algemene Sociologie PA – B1
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Connected Company & The Digital WorkSpace Roland Hameeteman 29 april 2015.
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Kennispark Twente Marjan Weekhoud Directeur Kennisvalorisatie Saxion Kennispark Twente.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
HIGH TECH HUMAN TOUCH UTWENTE.NL/BACHELOR. STUDIES Advanced TechnologyTechnische GeneeskundeCreative Technology.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Samenleven in Transitie Onderzoek en lesgeven in 2035 Jan Jonker Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Nijmegen School of Management –
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Hanzehogeschool en ondernemerschap Positionering van de HG vanuit o.a. AvG, SP Noord en ministerie van EZ/AgNL als ‘leading’ op thema ondernemerschap.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
Opportunity Recognition; course for the Autumn Business School
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Onderwijs in ondernemerschap Onderwijs over ondernemerschap
Redeneren over de verzorgingsstaat
the digital workspace Connected Company & The Digital WorkSpace
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Ondernemende Netwerken
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Internationale marketing
Presentatie bedrijfsplan
SHEQ SHQ.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Sociologische paradigma’s
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Tjellingsessie Master Leiderschap
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Wat is innovatie? Een economisch perspectief Matthijs H.M. Hammer Senior lecturer Innovative Entrepreneurship School of Commerce & Entrepreneurship Research center of Innovative Entrepreneurship

Introduction Background Chemical Environmental Laboratory sciences, Quality Management Experience Consulting company, Research centre of coating & surface technology Today Saxion, university of applied sciences; Senior lecturer Innovative Entrepreneurship; School of Commerce & Entrepreneurship Eindhoven university of technology; PhD Researcher; Faculty of Industrial Engineering & Innovation Sciences; department of, Innovation Technology, Entrepreneurship & Marketing Venturelab Twente; venture coach European Council for Small Business and entrepreneurship; Country vice presedent for The Netherlands

Inhoud Wat is innovatie? Een economisch perspectief. Geschiedenis van de economie Ontwikkeling van de samenleving Hoe is innovatie te duiden? Hoe gaat dat dan?

Activiteit INDIVIDUELE OPDRACHT SAMENWERKEN NIET TOEGESTAAN Neem een leeg vel papier. Neem een pen of potloot. Teken innovatie

Eerste tekenen van handel Glazen speerpunten, BC uit Nieuw Guinea

200 BC, handelsroutes

Verdere ontwikkeling van eco-systemen Rond Eufrat ontstonden BC de eerste steden in Sumeria (Irak) met inwoners en arbeidsverdeling. Onstaan van een soort geld (zilveren ringen, specie genaamd BC AC, de westerse wereld begon zich te ontwikkelen. 1470, begin kapitalisme: groei populatie, steden en handel. Het ‘schuld’ principe werd geïntroduceerd. 1820, arbeidsverdeling neemt toe; drift naar efficiency. 1971, afschaffing systeem van Bretton Woods; ontkoppeling waarden geld en goud.

Aantal multinationals VOC

Industriële evolutie

Industriële evolution Cyber Physical Systems

Golven van innovatie Samenleving zoekt naar oplossingen voor steeds complexer wordende technologische ontwikkelingen ( o.a. Toffler et al., 1981) Voor de 4e golf worden veel alternatieven gegeven, o.a. ondernemerschap (o.a. Mayard, 1996). 21 st Century Skills worden ook genoemd (e.g. Brown et al., 2001)

Wat is economie? Twee dominante benaderingen Macro-economische benadering O.a. Amerikaanse Marginalistische School en scholen van Lausanne en Cambridge: – “The wealth of nations” van Adam Smith ( ) – Vilfredo Pareto [welvaartstheorie] ( ) – Walras [evenwichtsmodel] ( ) Rationele keuzes als verklarende factor economische Ontwikkeling. Door de economische ontwikkelingen te kunnen verklaren, kun je ze beheersen.

Twee dominante benaderingen Macro-economische benadering Begrippen: – Winstmaximalisatie – Monetaire groei – Welvaartseconomie Hoge mate van causaliteit Positivistische wetenschapsfilosofie (generiek) (individueel) marktbehoefte  bedrijfsconcept  businessplan  resources vergaren  start bedrijf  succes

Twee dominante benaderingen Micro-economische benadering O.a. de Oostenrijkse school – Carl Menger [grondlegger] (1840 – 1921) – Max Weber [sociologie] ( ) – Joseph Schumpeter [entrepreneur] (1883 – 1950) – Friedrich von Hayek [prijssignaal]( ) Subjectieve keuzes van individuen als persoonlijke kennisniveau, verwachting, tijd, als verklarende factor voor economische ontwikkeling. Door economische ontwikkelingen te begrijpen kun je beïnvloeden.

Twee dominante benaderingen Micro-economische benadering Begrippen: – Nut-optimalisatie – Opportunity-cost – Co-creatie lage mate van causaliteit Interpretivistische wetenschapsfilosofie (Sociaal consructivisme) (individueel) (generiek) Bestaande resources  kans creëren  bedrijfsmodel  start bedrijf  waarde  niewe ontw. ↑ ↑ Technologische ontwikkeling

Mogelijkheden voor nieuwe waarde creëren Nieuwe waarde kan gecreëerd vanuit bijvoorbeeld: technologische ontwikkeling efficiëntere productiemethode een nieuwe vorm van samenwerken slimme ruiltransactie Vaak spelen meerdere aspecten een rol.

Evolutie in economische ontwikkeling Nieuwe bedrijven, MKB en ondernemerschap zijn belangrijke factoren voor economische groei. (Ahmad & Seymour, 2008; Gries & Naudé, 2009; Schumpeter, 1934; Sijgers, Hammer, ter Horst, Nieuwenhuis, & van der Sijde, 2005; Thurik & Wennekers, 2004; Wennekers & Thurik, 1999). Joseph Alois Schumpeter (1883 – 1950) "creative destruction" in economics Business Cycles; zonder innovatie geen nieuwe wave: held is de entrepreneur

Evolutie in economische ontwikkeling Herbert Alexander Simon (1916 – 2001) A behavioral model of rational choice (1955) The Sciences of the Artificial (1969) Nobel prijs (1978) Alle impulsen (realistisch of symbolisch) dragen bij tot besluitvorming. Machines, systemen en modellen kunnen koude cognitie 1 repliceren, warme 2 niet. 1: redeneren, planning, waarnemen, en beslissen. 2: pijn, plezier, verlangen, en andere emoties.

Evolutie in economische ontwikkeling Scott Shane Sankaran Ventakaraman 2000: Ondernemerschap als proces van handelingen

Entrepreneurial process VALUE CREATION Opportunity recognition Opportunity preparation Opportunity exploitation Value creation process (Shane & Venkataraman, 2000)

Typen van ondernemerschap In veel situaties wordt over ondernemerschap gesproken, met ieders een eigen dynamiek (Wennekers, 2013)

Hoe innovatie duiden? Jan Buijs ( ) Innovation can be taught (1986) Delft Innovation Method (2003) New Theory X (1989) Definitie van innovatie Proces van innovatie Onderscheid Innovatio vs traditio

Definitie innovatie Het maken van sprong-achtige veranderingen (leap-like change) in Product/Markt/Technologie combinaties voor een specifieke organisatie teneinde een duurzaam concurrentievoordeel te behalen. Drie niveaus van sprong-achtige verandering: 1.PMT-combinaties 2.Emotionele verandering (weerstand te veranderen) 3.Behoefte nieuwe kennis (Buijs, 2012)

Proces van innovatie

Traditio vs Innovatio incrementalradical exploitationexploration routinenew normaldifferent efficiencyeffectiveness obey ruleschange rules past & presentfuture & more controlchaos operationstrategy structuredfuzzy mechanisticorganic predictionserendipity stabledynamic certaintyrisk managementleadership (Buijs, 2012)

Samenhang InnovatieTraditie Innovatie

Samenvattend InnovatieTraditie Micro-economischMacro-economisch Interpretivisme Positivisme Ontstaan Groei Subjectieve keuzes Rationele keuzes Vanuit begrijpen Vanuit verklaren Kort cyclisch Lineair Ontwerpgericht onderzoekUitzoekonderzoek Design thinking Markt denken OndernemerschapCommercie Effectuation Causation Vanuit technologie D.m.v. technologie Vanuit “ik” naar omgevingVanuit omgeving naar binnen

Hoe innoveren?

… en hoe dan? Tot zover de theorie. Welk gedrag past daarbij?

De praktijk

Voorbeeld Weten waar het te vinden is. Succesvol toepassen van kennis

But remember ….. Vision without Action without Vision Daydream Nightmare

Samenvatting Innovatie kenmerkt zich door procesmatige handelingen, uitgevoerd door mensen. Innovatie is niet lineair/voorspelbaar. Innoverende ondernemers werken graag met anderen (co- creatie). Innoverende ondernemers houden van een dynamische omgeving, wat door niet-ondernemers als risico wordt ervaren. Innoverende ondernemers beslissen anders dan managers. Innoveren is niet beter of slechter dan traditioneel wereken; anders; beide zijn nodig voor een duurzame ontwikkeling van een bedrijf, economie en samenleving.