Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerzorg in evolutie Charlotte Lauwers
Advertisements

Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Dag SO Jan Decuypere PBD GO! BuO.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
DPB BuO Gent i.s.m. VVKBuO dec. 2013
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Hoe beleven ECM ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Anneloes Vandenbroucke & Laura Vanclooster.
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
Dpbbao Hasselt Ontmoetingsdag 18 september 2007 De Speling Genk.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
23 oktober, Gent 24 oktober, Hasselt 25 november, Mechelen
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Kunstonderwijs op maat
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
M-decreet Infomoment voor partners
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Gemotiveerd verslag 08/12/2011
M-decreet Terugblik Belangrijkste bepalingen Inschrijvingsrecht
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
SADANopdracht Wat dansen met je doet. Een kwalitatief onderzoek bij kinderen met een mentale beperking. Michelle Vandenhende.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
SAMEN OP WEG. Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Specifiek Diagnostisch Protocol Lees- en spellingproblemen en dyslexie.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
LARS-coach nascholing Oktober 2016 LARS als digitaal leerlingendossier.
Directies Personenzorg Brugge
M-decreet: HGD trajecten CLB en samenwerking met externe partners
Via het M- DECREET NAAR inclusie?
Van object van zorg naar mensenrechten
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Welkom.
LARS.
Directievergadering BuO
Uitstroomgesprekken.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Vreemde eend? Gewoon een kind in de klas!
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Ondersteuningsmodel
Transcript van de presentatie:

Wat houdt het M-decreet in?

HET BEGRIP M-DECREET

Het begrip M-decreet Vlaanderen – Koploper aantal lln BuO – Meer inclusie M-decreet M – Maatregelen Kern – Recht op gewoon onderwijs

INVOERING VAN HET M-DECREET

Invoering van het M-decreet 1 september 2014 – Competentiebegeleiders 1 september 2015 – Inclusienetwerk – Nascholingen – Onderzoek Momenteel in BuO: schooltraject afwerken

WIJZIGINGEN BINNEN HET REGULIERE ONDERWIJS

Wijzigingen binnen het reguliere onderwijs Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften – Gewoon onderwijs volgen – Hoe? Met specifieke aanpassingen Invoering M-decreet – Diversiteit  – Meer aandacht aan besteden

Wijzigingen binnen het reguliere onderwijs Leerlingen met handicap – Aanpassingen doorvoeren Redelijke aanpassingen – Maatregelen en ondersteuning Specifiek en individueel – Besproken met alle partijen Doorvoering maatregel = evalueren  bijsturen

Wijzigingen binnen het reguliere onderwijs Criteria redelijke aanpassingen School – In kaart brengen van volgende aspecten: Basiszorg Verhoogde zorg Uitbreiding van zorg

WIJZIGINGEN BINNEN HET BUITENGEWOON ONDERWIJS

Wijzigingen binnen het buitengewoon onderwijs Invoering M-decreet  Wijziging binnen de types Type 1 + type 8  type basisaanbod – Geen kopie van type 1 en type 8 – Op basis van onderwijsbehoeften – Enkel indien aanpassingen in gewoon onderwijs onvoldoende en disproportioneel zijn – Na 2 jaar: evaluatie

Wijzigingen binnen het buitengewoon onderwijs Type 2 ‘matige of ernstige mentale handicap’  type 2 ‘verstandelijke beperking’ – IQ < 60 – Beperkingen binnen sociaal aanpassingsgedrag Type 3 ‘emotionele- of gedragsstoornis’ – Geen verstandelijke beperking – Andere diagnose: aandachtstekortstoornis, opstandigheid, conduct disorder, angststoornis, stemmingsstoornis, hechtingsstoornis

Wijzigingen binnen het buitengewoon onderwijs Type 7 ‘auditieve beperking’  Invoering M-decreet: ook lln met dysfasie of spraak- of taalstoornis  Geen verstandelijke beperking  Diagnose Nieuw type – Type 9 – Autismespectrumstoornis

Wijzigingen binnen het buitengewoon onderwijs Nieuwe toelatingsvoorwaarden: – Gewone school: maatregelen genomen – Zorgtraject doorlopen – Geen doorverwijzing o.b.v. sociaal- economische of socio-culturele kenmerken

WIJZIGINGEN BINNEN HET GON

Wijzigingen binnen het GON Leerling met GON = leerling gewoon onderwijs Verslag over leerling  Compenserende en dispenserende maatregelen GON-begeleiding -Leerling in fase van uitbreiding van zorg -Geen attest BuO  Afstappen verschillende types binnen GON  Nog wel voldoen aan voorwaarden type  Wel gemotiveerd verslag

Wijzigingen binnen het GON Type 1 en type 8  type basisaanbod – 9 maanden in BuO – Na 9 maanden recht op GON-begeleiding Type 3 – Rechtstreekse toegang tot GON