Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
Inhoud 2 1.Context en trends 2.Initiatieven 3.Constateringen 4.Het regiemodel 5.Keuze en handelingskader
1. Context en trends 3 Rol OV-autoriteiten: ‒ van traditioneel concessieverlener naar … ‒ nadruk op ‘dikke lijnen’, sociale functie? Rol gemeenten: ‒ verantwoordelijk voor doelgroepenvervoer (Wmo, leerlingen, etc.) Burgers / organisaties: kleinschalige vrijwilligers initiatieven Collectief en individueel vervoer gaan in elkaar over (ondersteund door ICT) Probleemeigenaar landelijk gebied?
4 2. Initiatieven….
3. Constateringen 5 Organisatorisch ‒ OV-autoriteit en gemeenten: naar zelfde taal ‒ Binnen OV-autoriteit: helderheid invulling ‘sociale functie’ OV ‒ Binnen gemeenten: samenwerking, zicht op lokale initiatieven Bestuurlijk ‒ Buiten bestaande kaders denken en durven handelen (vanuit het reizigersperspectief) ‒ Openstaan voor andere rol ‒ Omgaan met ‘ongewisse’ uitkomst
3. Constateringen 6 Financieel ‒ Geen sluitende business case ‒ Private partijen (vervoerders, mobiliteitsaanbieders) zijn terughoudend ‒ Betaalt reiziger juiste prijs? Wet- en regelgeving ‒ Belemmeringen wegnemen ‒ Experimenteer ruimte benutten
4. Het regiemodel anders taken verdelen en contracteren 7 Beleid Gemeenten / provincie Beheerbureau Contract- management / beheer / ontwikkeling Uitvoering vervoer rijden Vervoerder A Regiemodel Operationele regie: Ritaanname en planning Regiecentrale Vervoerder B Vervoerder C
OV – bus/trein Lokale uitvoering / MKB vriendelijk Buurtbus Maatwerk llvv Awbz RT/Wmo ZZVV Regiecentrale Operationeel Regiecentrale Operationeel Informatie/ OV-advies Informatie/ OV-advies Boeking & Planning € € € € Geregeld vervoer Ongeregeld vervoer
Regiecentrales actief in 2017/ Vervoervormen Regiotaxi (OV)+Wmo+LLVV Enkelen ook al met Wmo-BG Informatie/adviesfunctie naar OV ‘Platform’-ontwikkeling Vervoervraag en planning op 1 punt in regio DATA centraal Perspectief voor ontwikkelimpuls van mobiliteitsoplossingen Haltetaxi Wmo LLVV Wmo-BG Haltetaxi Wmo LLVV Wmo-BG Publiek Privaat
….op weg naar Mobility as a Service (MaaS) ? 10 verkeersdata betaaldienst chipknip toegangspas mobiel platform multi modale planner deelauto deelfiets trein metro tram bus taxi watertaxi
5. Keuze / afweging 11 NeeJa Ideeën Kansen BehoefteKostenComplex Gezamenlijk inzetten op bereikbaarheid landelijk gebied…..
6. Handelingskader 12 Nodig voor het richten van interventies….. OrganisatieBestuurFinancieel Wet- en regelgeving
Vragen 1.Hoe zie je je rol in collectief vervoer in dunbevolkte gebieden? 2.Herken je het handelingskader als principe om mobiliteitsvernieuwing te realiseren, heb je aanscherpingen? 3.Wat heb je nodig om op deze manier te gaan werken?
14