Beste collega-Scheikundedocenten, Als directeur van het Stratingh Instituut voor Chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen wil ik u met veel trots meedelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Informatieavond groep 7
Tweedegraads NEDERLANDS lerarenopleiding voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
O NDERWIJS SYSTEEM HAVO/VWO Marianne de Jong, Jelmer Mollinga, Paulien Nuiver, Mirjan van der Meer, Sieuwke Jacobsen.
Meervoudige intelligentie
Welkom bij C3! Maak van het kaartje een naambordje met je naam
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Keuze scheikunde.
Aardrijkskunde Olympiade Leerlingen bovenbouw H/V.
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
De weg naar het voortgezet onderwijs
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Onderwijssystemen op Sint Maarten
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
VAN GELDER TECHNATOR DOCENT NATUURKUNDE.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Het (nieuwe) betavak NLT
SG Sint Ursula.
De ideale school “iSchool” Leerling: Pietje Precies Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Presentatie Jesse*B en Stefan*F
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
Profielkeuze informatieavond
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Logistiek Manager Door: Floris Fürstenberg.
Sjoerd Quaak Hidde Maalderink 3 Havo | Gymnasium | Technasium
Samenvatting Hoofdstuk
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
De opleiding PrO-Entree Informatie-avond 21 april 2015.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wie weet alles over NLT? Afsluiting Landelijke Conferentie NLT 17 maart 2011.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Natuur Leven en Technologie
Les 1: instap in de profielen
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Wat zijn de verschillen ? (vwo cohort 2006)
Beste collega-Scheikundedocenten, Als directeur van het Stratingh Instituut voor Chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen wil ik u met veel trots meedelen.
Informatieavond VO Albert Plesmanschool.
Communicatie 6e les.
Beste collega-Scheikundedocenten, Als directeur van het Stratingh Instituut voor Chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen wil ik u met veel trots meedelen.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Gymnasium onderbouw
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
In de internationale literatuur bestaat er consensus over het feit dat wiskunde is ontstaan door interactie tussen mensen en vooral door op een bepaalde.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Een Biologie Olympiade voor het vmbo?
Les 1: instap in de profielen
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
Technasium op het GRC.
Informatieavond Leerjaar 2 Mavo(+)
Transcript van de presentatie:

Beste collega-Scheikundedocenten, Als directeur van het Stratingh Instituut voor Chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen wil ik u met veel trots meedelen dat Prof. B. Feringa dit jaar de Nobelprijs voor de Scheikunde heeft ontvangen. Dit is een grote waardering voor Feringa, en daarmee ook voor de beroepsgroep en de discipline. Al in zijn eerste toespraak wees Ben nadrukkelijk op het belang van kennisoverdracht, creativiteit, en enthousiasme op het gebied van de Scheikunde zoals dat op allerlei manieren wordt beoefend en in aanpalende vakgebieden zoals de Biologie en de Natuurkunde nog steeds belangrijker wordt. Met name de creativiteit, het feit dat chemici, scheikundigen, in staat zijn hun eigen moleculen te ontwerpen en te maken, om daarmee nieuwe kennis en functies te ontwikkelen, kan nauwelijks voldoende aandacht krijgen. Het is dit aspect wat ons onderscheidt binnen de natuurwetenschappen. Dit wil ik onderstrepen en u vragen in de komende dagen tijdens de lessen aandacht te besteden aan dit mooie moment. Er is veel informatie op internet beschikbaar, onder andere op de pagina van het Stratingh Instituut ( ) en de pagina van het Nobel committee ( Ik reken er op dat u allemaal in ons enthousiasme deelt en, onder ons gezegd, dit zult gebruiken voor een ferme positionering van de Scheikunde in het voortgezet - en beroepsonderwijs. Met vriendelijke groet, Prof. Dr. A. J. Minnaard

Alle niveau’s: Wat zou er nog meer met een nano-molecuul-autootje kunnen worden gedaan? Ontwerp en teken je eigen nano-molecuul-autootje … Het bouwen van nieuwe bewegende moleculen en waarom doen we dat! nanotechnologie-nanotechnologie-ben-feringa~.html Hoe doen we dat? Helemaal in leerlingtaal (ook voor onderbouw) ! Interview over scheikunde en andere dingen ‘’Op de middelbare school had ik een geweldige natuur-scheikunde leraar die het prachtig vond om na de les proeven met je te doen.’’ mooie-partij-voetbal-speel En dan het feestje Langer fragment en meer info voor havo4, havo 5, vwo4, vwo 5, vwo 6, hbo: /WO_VPRO_036867

Webclasses (ook over nanotechnologie), profielwerkstuk- onderwerpen, wedstrijden, leerlingenpractica, docenten-nascholing, scheikunde olympiade en meer: