Activiteiten 2015 Infasering XML Roadmap uitfasering ASCII installatiesector 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
in de Bouw Digitale informatie uitwisseling tussen aannemers en leveranciers Harrie Rosink, 9 september 2009.
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
1 Migratie naar SEPA nog “slechts” 485 dagen te gaan Den Haag, 4 oktober 2012 Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland.
Software voor Productie / Boekhouding / Facturatie / Magazijnbeheer
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Opti-Alert Jos Post en Clemon Tonnaer 20 mei 2014 Enhancing the efficiency of alerting systems through personalized, culturally sensitive multi-channel.
De kracht van MySolution
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Nova Vitaal Gezonde school…… Rosa Wassink Arbo coördinator
de ouderbetrokkenheid vergroten
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Ervaringen als bevoegd gezag met de PGS 15 blusinstallaties
1 Centrale Gebruikers Groep VISI 1. Inhoud: -De rol van de Centrale Gebruikersgroep -Terugkijken naar Vooruitkijken naar
Aanvraag open-standaard bij Logius Jan-Pieter Eelants Programmamanager VISI, CROW VISI open-standaard 1 VISIonTour 2010 v 0.05.
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
Citymarketing Hilversum 2006
Samen een goed merk promoten
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Workshop Fondsen werven
Kwaliteitsnetwerk FPA
Social media presentatie
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Dordrecht Open Data Nu écht aan de slag! Dordrecht, maart 2015
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Loyaliteit begint met een warm welkom
Training voorbeeld voor
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Individueel Keuzebudget
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
BIM Loket een kennismaking 7 april 2016, Jacqueline Meerkerk Presentatie COINS 2.0 Bouwcampus.
CalculatieTijdNormen 2.0 Martin N. Kreijenbroek. Calculatietijdnormen 2.0 Agenda: 2BA Historie Webservice Demo 1 e opzet Oplevering februari 2015 Ontwikkelingen…..
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Impressie e-factureren
Standaard PvE E-Kluizen
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
Campagneplan Fiets Telweek 2017
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
Commissie Communicatie Standaards
Social media plan Gemaakt door : Dorien van der Gugten Klas: B-MMC4-1a
Openstaande discussies B&I
BIM en één standaard voor objectenbibliotheken in de bouwbranche
Directeur Ketenstandaard
SEO Seminar.
ETIM Martin N. Kreijenbroek
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Doorontwikkelen BRON vo
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
secretaris stichting EDU-DEX
Product classification Standard for international e-Commerce ETIM International Marc Habets 01 January 2019.
& Marc Verhage Martin N. Kreijenbroek Presenteren………………….
Werkgroep transmurale communicatie
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Brasserie De Stoof bestaat nu iets meer dan een jaar… en het was een jaar met heel wat uitdagingen. Wat velen misschien niet beseffen is dat een zaak openen.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Transcript van de presentatie:

Activiteiten 2015 Infasering XML Roadmap uitfasering ASCII installatiesector 1

Agenda Inleiding – achtergrond informatie Focus 2015: vergroten implementatie XML Uitdagingen Actielijst Tijdsplanning Opstellen, afstemmen en voorleggen roadmap Promotie en evaluatie Promotie campagne 2

Inleiding GS1 had enkele jaren geleden aparte EDI berichten voor zowel installatiesector (EANCOM) als voor de bouwsector (XML) berichten beschikbaar Daarnaast publiceerde ETIM Nederland een eigen set van communicatiestandaards voor het uitwisselen van artikel- en productgegevens (PAB), orders (ICM), orderbevestigingen (ICB), facturen (ICF) en condities (ICC). Dit was in het formaat ASCII. Achtergrond informatie 3

Inleiding De aparte berichten van de bouw en installatie zijn vervolgens geharmoniseerd waardoor er één berichtenset beschikbaar kwam toepasbaar voor beide sectoren. De installatiesector heeft deze berichtenset gekozen als standaard voor elektronische communicatie en daarmee is de verdere ontwikkeling in ASCII stopgezet. De berichtenstandaard staat vanaf 1 april bekend als de standaard Achtergrond informatie 4

Focus 2015: Vergroten implementatie XML In de installatiesector maakt men nog steeds gebruik van de verouderde ASCII standaard. Hoeveel bedrijven? Hebben wij namen van bedrijven; via ETIM/UNETO-VNI? GS1 heeft 457 aangesloten bedrijven vanuit de installatie (64 installateurs, 143 groothandels, 4 online-retail, 236 producenten, 1 softwareleverancier, 2 inkooporganisaties, 1 grondstofleverancier, 6 dienstverleners) / 63 bedrijven – potentieel =394 Men ziet de toegevoegde waarde niet van XML; waarom overstappen als het nu nog prima werkt? Focus 2015: vergroten van de implementatie van de XML berichten in de installatiesector, en op de langere termijn het ASCII uitfaseren. Uitfaseren van ASCII 5

Uitdagingen Doorbreken dat iedereen op elkaar zit te wachten en het vliegwiel op gang brengen in de installatiesector: Samenwerking met UNETO-VNI opzoeken, Syntess software (erg positief over XML) Boodschap naar de sector waarom XML beter is dan ASCII : Aanvliegen vanuit de bouw: hoe werkt het, wie omarmen het, nieuwe ontwikkelingen (mobiel) Duidelijkheid bieden over aanvraag/gebruik GLN + communicatiekanaal Implementatie XML in installatie vergroten 6

Actielijst Nr.ActiepuntWieGereed 1Opstellen roadmap vergroten XML implementatie installatiesector Kyra31 maart Afstemmen roadmap (o.a. met RW, MH, PZ)Kyra30 april Roadmap goedkeuring stuurgroep ASCII uitfasering Allen31 mei Start promotie implementatie XML in installatieAllen31 mei Promotie uitvoerenAllen1 december Evaluatie promotie campagneAllen18 december

Tijdsplanning Maand Opstellen roadmap 2. Afstemmen roadmap 3. Goedkeuring roadmap 4. Start promotie 5. Promotie 6. Evaluatie promotie 8

Opstellen, afstemmen en voorleggen roadmap Opstellen van een roadmap: Wat is het doel; waar willen we naar toe en hoe komen we daar? Wie is de doelgroep? Met wie gaan we samenwerken om het doel te bereiken? (convenant opstellen naar voorbeeld retail) Op welke termijn willen we het doel bereiken? Afstemmen met Rien Wabeke, Marc Habets en Peter Zwakhals Roadmap voorleggen bij stuurgroep XML infasering Actiepunten

Promotie en evaluatie Promotiecampagne: Bijeenkomsten voor bedrijven in installatie: informeren, overtuigen en activeren. Communicatie via website, social media (linkedin, twitter) Inzetten van kanalen als UNETO-VNI, 2BA, softwarehuizen SidB&I-dag op 23 september 2015 Evaluatie: wat werkte, wat werkte niet, wat kon beter, hoe verdere aanpak 2016 Actiepunten

Promotie campagne Start mei 2015 Informeren: wat willen we als sector naar toe en per wanneer stopt mogelijkheid tot aanleveren via ASCII? Stip op de horizon.. Overtuigen: waarom XML, voordelen, ervaringen in bouw? Kwantificeerbaar maken van fouten met ASCII vs fouten met XML? Activeren: gebruiker worden van de XML-berichtenstandaard Deelnemersbijeenkomsten installatie + gebruiker uit de bouw die ervaringen deelt Eventueel ‘achter de hand’ actiemoment: ls aansluiting voor … dan gratis testmogelijkheden o.i.d.? (actie SidB) 11

Promotie ‘pilot’ – start implementatie XML 4 groothandels (TU, Rexel, Eriks, Rensa): commitment implementatie XML Per groothandel 3 leveranciers die van start gaan met implementatie XML Misschien interessant leveranciers die aan meerdere groothandels leveren of de groep grootste leveranciers te laten starten Deze ‘pilot’ gebruiken om te laten zien dat er partijen mee bezig zijn; vliegwiel opzetten + ervaringen delen in de sector 12 Technische UnieRexelEriks B.V.Rensa Leverancier 1 Leverancier 2 Leverancier 3

Contact GS1 Nederland Amsterdamseweg HL Amstelveen Postbus AE Amstelveen T+31 (0) (0) (customer support) Wwww.gs1.nl Kyra Blankenstein Sectormanager Bouw en Installatie 13