Inkoop & subsidie 2018
AGENDA Welkom & Korte inleiding Stand van zaken Inkoop en subsidie 2017 Jeugdhulp Transformatie 2018 Kenmerken Model 2018 Uitgangspunten 2018 en verder Proces Werkwijze Vragen Afsluiting
Stand van zaken
Inkoop Dyslexie Kortdurende ondersteuning JOH dagbehandeling JAWBZE amb. begel. dagbehand. dagbesteding JOH Gesp Amb zorg JGGZ GSGGZJOH Pleegzorg JAWBZIJOH residentieelJOH Crisis Bovenregionale hulp JB/ JR Reg. aanpak HGKM Veilig Thuis Directe Hulp bij HG Beschermd wonenOpvang * Aparte trajecten onder focus SDF
2017 SDF heeft de Intentie de contracten in 2017 te verlengen 1.Voorbereiding Tijd nemen met het veld om een nieuwe versimpelde structuur te bouwen die past bij de uitgangspunten Proces Volgende week volgt collegebesluit Vervolg wordt gecommuniceerd via nieuwsbrief en etc.
Stand van zaken Jeugd
Omvormingsplan is leidend voor transformatie focus van de transformatie meer gegaan naar voorkant tot nu weinig aandacht voor de aansluiting van de ingekochte zorgsoorten Historische percelen en producten niet helpend bij transformatie Inspanningsbekostiging geen prikkel tot lichtere behandeling Sturende rol gebiedsteam veelheid producten Administratieve lastendruk toegenomen en niet verminderd Binnen budgettaire kaders Jeugdhulp
Kern Omvormingsplan Jeugdhulp Kind groeit altijd thuis op Inzet van preventie Ondersteuningsbehoefte cliënt centraal Problemen zo gewoon mogelijk oplossen Terugdringen specialistische hulpverlening Ruimte voor professional Ontzorgen: niet meer doen dan nodig is Integrale hulp, hulpverleners werken samen Administratieve lastenverlichting en verantwoording minimaliseren
Transformatie 2018 (omvangrijk traject)
Visie/kern Omvormingsplan Model & Concrete Uitgangspunten Inkoop van Ondersteuningsprofielen/ arrangementen Producten en diensten Inkoop 2018: realiseren doelen uit Omvormingsplan
Uitgangspunten Jeugdhulp 2018 en verder
Algemene uitgangspunten Gedefinieerde uitgangspunten vertalen naar in te kopen ondersteuningsprofielen/arrangementen Ondersteuningsprofielen/arrangementen zijn terug te leiden naar huidige producten/ diensten (vertaaltabel) Matched-care principes (de klant krijgt wat hij nodig heeft) Ambulante vormen van dienstverlening gaan altijd voor Ondersteuningsprofielen afleiden van kind- en gezinskenmerken Ondersteuningsprofielen en de opbouw van de arrangementen zijn communicerende vaten Uitgangspunten basis voor gesprek met stakeholders en kunnen daardoor wijzigen
Specifieke uitgangspunten Nog te ontwikkelen voor: Crisis Verblijf (incluis bovenregionaal) Behandeling en specialistische begeleiding Uitgangspunten worden in Startnotities vormgegeven en gelden als basis voor de inkoop 2018.
PROCES
Strategisch: WAT willen wij als gemeenten Tactische inkoop: HOE gaan wij dit realiseren Operationele inkoop Implementatie Toelichting Inkoop- en Subsidieproces
Transparant Inkoopproces met belanghebbenden 1e fase: Voorbereiding Uitgangspunten Startnotities Juni-Juli- September 2e fase Marktconsultaties stuurgroep Individuele consultaties waar nodig Uitwerken startnotities met input veld in inkoopdocument 2018 September tot december Ambitie/ Resultaat: met het veld afgestemd Inhoudelijk kader voor de inkoop 2018 Tarieven 2018InkoopplanImplementatie
Soorten consultaties
Selectie Stuurgroep SDF NODIGT PARTIJEN UIT IN DE STUURGROEP Uitgangspunten evenwichtige samenstelling Stuurgroep 1.Selectie van grootste aanbieders op basis van de huidige doelgroepen (jeugd GGZ, Jeugd AWBZ, Jeugd en Opvoedhulp) 2.Selectie van een aantal (3 of meer) middelgrote Dienstverleners op basis van totaalbudget (jeugd GGZ, Jeugd AWBZ, Jeugd en Opvoedhulp) 3.Selectie van een aantal (2 of meer) Dienstverleners op basis van vernieuwend aanbod Eventueel aanvulling indien nodig 1.SDF streeft naar een evenwichtige samenstelling en spreiding van de benodigde expertise 2.Het totaal aan dienstverleners dat uitgenodigd wordt, is maximaal 10 partijen 3.Organisaties waarvan de regiogemeenten het nodig vinden, dat deze eenmalig of permanent aan de stuurgroep deelnemen. 4.Een delegatie van ambtenaren uit de deelnemende gemeenten
Verwachtingen deelnemers Als uw organisatie wordt uitgenodigd voor de stuurgroep dan levert u 2 namen aan Wij vragen deze personen gedurende het hele proces aanwezig te zijn Bij interesse, na afloop kunt u dit kenbaar maken via de mail of hierachter bij de dames van het secretariaat SDF
Virtueel: Partijen krijgen alle informatie via de website Iedereen die niet uitgenodigd is aan de stuurgroep, is uitgenodigd om te reageren op stukken via de website. U kunt op basis van de gepubliceerde stukken aanvullingen doen, aandachtspunten meegeven en voorstellen sturen. Daarnaast zullen wij regiobijeenkomsten organiseren waarin wij u informeren over stand van zaken
Communicatie Om een transparant proces te kunnen voeren, loopt alle communicatie inkoop 2018 via het volgende kanaal: Dit mailadres is ook het kanaal voor: voorstellen verzoeken tot individueel overleg over de Inkoop en stukken 2018 Alle andere gesprekken lopen via de reguliere structuren en contractmanagement
Planning op hoofdlijnen Strategisch Plan van aanpak Uitgangspunten Startnotities Voorbereiding herfst af Tactisch Concretisering visie ontwikkelen met partijen Inkoop plannen Inhoudelijk en Financieel Operationeel In de markt zetten Implementatie financiële & administratieve processen Per Implementatie Vanaf met alle stakeholders Contractering Alles wat ik u verteld heb is nadrukkelijk afhankelijk van politieke- en bestuurlijke besluitvorming
Vragen???