H4 – Comenius College Laagland
Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid, herkenning, leren, nieuwsgierigheid Wie ben je als lezer? Smaak Smaakontwikkeling Wat verwacht je als lezer? Verwachtingen Je hebt erover gehoord of gelezen Genre Titel, boekomslag, achterflap
Literatuur: proza, poëzie, toneel Roman, novelle, kort verhaal Fictie / non-fictie Eenduidigheid en meerduidigheid Zakelijke teksten zijn eenduidig Literaire teksten zijn meerduidig en hebben open plekken Open plekken Lezen fragment pag. 15 Open plekken roepen vragen op Informatieachterstand Vermoedens, suggesties, verwachtingen Gedrag van personages Titel Gesloten einde, open einde
Adriaan van Dis bij Jinek Lezen fragment Spanning en open plekken
Het woeden der gehele wereld Baantjer Lezen fragmenten Fictie, non-fictie, literatuur, lectuur, proza en poëzie
Samen lezen ‘Nachtmerrie’ Waarover wordt verteld? Chronologische volgorde gebeurtenissen Personages Tijd en ruimte (de setting) Personages Hoofdpersoon – heeft doel – ontwikkeling Bijpersoon – helper of tegenstander Directe en indirecte manier Beoordeling: psychologisch of op normen en waarden Genre Detective, liefdesverhaal, avonturenverhaal, sciencefiction etc. Tijd en ruimte Setting, historische tijd
Tijd Verteltijd: tijd die nodig is om tekst te lezen, aantal pagina’s Vertelde tijd: tijd die de gebeurtenissen in chronologische volgorde in beslag nemen. Verhouding Volgorde Chronologisch, niet-chronologisch Vooruitwijzing, terugwijzing Samenhang Flashback, flashforward Functie – verklaringen Motieven Verhaalmotief: situaties, waarnemingen, gebeurtenissen, gevoelens Leidmotief: woord of concreet voorwerp Betekenisvol Verhaallijnen Samenhangende reeks gebeurtenissen
Lezen fragment Tijd en structuur
Schrijver en verteller Schrijver – echt mens, staat buiten verhaal Schrijver kiest vertelinstantie (verteller) - onbetrouwbaar Vertelinstantie is aspect van het verhaal, maakt deel uit van de verhaalwerkelijkheid Vertelinstanties Is de vertelinstantie merkbaar aanwezig? Is de vertelinstantie een personage of niet? Merkbaar aanwezig Geen personage: auctoriale/alwetende vertelinstantie – kent meerdere personages, kan commentaar op gebeurtenissen geven Wel personage: ik-vertelinstantie – veel informatie over gevoelens, gedachten meervoudige vertelinstantie – meerdere ik-vertellers Niet merkbaar aanwezig Personale vertelinstantie Lezen fragment ‘De aanslag’, pag. 28, auctoriale vertelinstantie Lezen fragment ‘De donkere kamer van Damokles’, pag. 32, personale vertelinstantie
Tirza Lezen fragment Personages
Vlogboek Lezen fragment Perspectief
Titel Verband tussen titel en verhaal Titelverklaring, letterlijk en figuurlijk Ondertitel Geeft vaak een aanwijzing over het verhaal Voorbeeld: ‘Leeuwenstrijd. Een familieportret.’ Motto Citaat uit boek, liedje, gedicht Leesaanwijzing Verband Let op: opdracht is geen motto (Voor Anna)
Interview Lezen fragment Interpretatie en thematiek
Lezen fragment ‘Franklin’ op p. 65 Schrijvers Autobiografisch materiaal Verzonnen, gebeurtenissen die hij heeft gezien of waarover hij heeft gelezen. Culturele motieven: onderwerpen die in meerdere teksten van verschillend auteurs voorkomen – strijd goed en kwaad, ouder en kind, zoektocht naar identiteit Intertekstualiteit: reactie op werk van andere schrijver of bekend verhaal Harry Mulisch, ‘Twee vrouwen’ p. 67 Literatuuropvattingen Schrijvers hebben een mening over wat literatuur is. Maatschappijkritisch, literair werk benadrukken, werkelijkheid overstijgen Mens en wereldbeeld: visie van schrijver op de mens en de plaats van de mens in de maatschappij en de wereld om hem heen.
Literaire uitgeverijen Fungeert als poortwachter Schrijvers met aanzien i.v.m. winstverwachting Bestsellers – of meer exemplaren Reclame, belang publiciteit en media-aandacht Literaire kritiek Literaire recensie, waardeoordeel Belang Samenvatting, verband andere boeken, analyse, waardeoordeel Literatuuropvatting Literaire prijzen Voor oeuvre: P.C. Hooftprijs Voor boek: AKO Literatuurprijs, Librisprijs – per jaar Maatschappelijke erkenning en status Lectuur, geen artistieke erkenning, weinig maatschappelijk aanzien Eenvoudig taalgebruik, doorzichtige opbouw, voorspelbaarheid, happy end Literatuur, wel artistieke erkenning en maatschappelijk aanzien Doorbreken verwachtingen en diepgang, nodigt uit tot nadenken Canon, boeken die op een bepaald moment in een maatschappij als belangrijk gelden
Boektrailer Fragment DWDD Lezen fragment ‘Literaire kritiek’