H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Advertisements

Concrete werkvormen voor groep 3 en 4
Schema en synthese van een zakelijke tekst
VMBO klas 3 Fictie 6 januari 2014.
Boekverslagen analyseren met het referentiekader taal
Fictieanalyse College 3.
Boekvergelijking lessenserie.
Fictieanalyse- proza Eerste bijeenkomst.
Fictieanalyse-proza.
Introductie van ‘ruimte’
Harry Mulisch En de literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Tweede college Hedendaagse literatuur -beoordelen
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Tweede wereldoorlog.
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
LITERATUUR NA/OVER DE TWEEDE WERELDOORLOG
La littérature du 19eme siècle
Postmodern proza En andere tendensen in het proza na 1985.
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
De Asielzoeker Arnon Grunberg. ▫Proza ▫Poëzie, toneelstukken, columns ▫Literaire prijzen Vertalingen van zijn werk ▫Naar het Tsjechisch ▫Vertaling van.
De theorie achter de verhalen
Het belang van voorlezen
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Literaire bouwstenen.
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Alleen maar nette mensen De debuutroman van Robert Vuijsje.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
HOE KRAAK JE EEN BOEK (NIET ZOMAAR)? SLEUTELS OM TE SPREKEN OVER EEN MENGELMOESJE AAN GENRES GROEP
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Literatuur, maker en maatschappij
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Klas 3A Over lezen Blok 1
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Fictie 2.1 tijd.
Realistische en niet-realistische verhalen
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Effect van vertelstandpunt, tijd
Fictie 2.1 tijd.
Vwo 4 – week #SCHM.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Een dag of wat in dwingeloo.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Over de opbrengsten van lezen
Hoe schrijf je een recensie?
Vwo 6 – literatuur Week
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
POSTMODERNISME.
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Postmodern proza Verhelst & Mutsaers.
Living lab & Storytelling
Informatieve teksten, interviewverslag
Posters voor in het geschiedenislokaal
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Literatuur V6 – les
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Graphic novel: Friend or foe?
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

H4 – Comenius College Laagland

Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid, herkenning, leren, nieuwsgierigheid Wie ben je als lezer? Smaak Smaakontwikkeling Wat verwacht je als lezer? Verwachtingen Je hebt erover gehoord of gelezen Genre Titel, boekomslag, achterflap

Literatuur: proza, poëzie, toneel Roman, novelle, kort verhaal Fictie / non-fictie Eenduidigheid en meerduidigheid Zakelijke teksten zijn eenduidig Literaire teksten zijn meerduidig en hebben open plekken Open plekken Lezen fragment pag. 15 Open plekken roepen vragen op Informatieachterstand Vermoedens, suggesties, verwachtingen Gedrag van personages Titel Gesloten einde, open einde

Adriaan van Dis bij Jinek Lezen fragment Spanning en open plekken

Het woeden der gehele wereld Baantjer Lezen fragmenten Fictie, non-fictie, literatuur, lectuur, proza en poëzie

Samen lezen ‘Nachtmerrie’ Waarover wordt verteld? Chronologische volgorde gebeurtenissen Personages Tijd en ruimte (de setting) Personages Hoofdpersoon – heeft doel – ontwikkeling Bijpersoon – helper of tegenstander Directe en indirecte manier Beoordeling: psychologisch of op normen en waarden Genre Detective, liefdesverhaal, avonturenverhaal, sciencefiction etc. Tijd en ruimte Setting, historische tijd

Tijd Verteltijd: tijd die nodig is om tekst te lezen, aantal pagina’s Vertelde tijd: tijd die de gebeurtenissen in chronologische volgorde in beslag nemen. Verhouding Volgorde Chronologisch, niet-chronologisch Vooruitwijzing, terugwijzing Samenhang Flashback, flashforward Functie – verklaringen Motieven Verhaalmotief: situaties, waarnemingen, gebeurtenissen, gevoelens Leidmotief: woord of concreet voorwerp Betekenisvol Verhaallijnen Samenhangende reeks gebeurtenissen

Lezen fragment Tijd en structuur

Schrijver en verteller Schrijver – echt mens, staat buiten verhaal Schrijver kiest vertelinstantie (verteller) - onbetrouwbaar Vertelinstantie is aspect van het verhaal, maakt deel uit van de verhaalwerkelijkheid Vertelinstanties Is de vertelinstantie merkbaar aanwezig? Is de vertelinstantie een personage of niet? Merkbaar aanwezig Geen personage: auctoriale/alwetende vertelinstantie – kent meerdere personages, kan commentaar op gebeurtenissen geven Wel personage: ik-vertelinstantie – veel informatie over gevoelens, gedachten meervoudige vertelinstantie – meerdere ik-vertellers Niet merkbaar aanwezig Personale vertelinstantie Lezen fragment ‘De aanslag’, pag. 28, auctoriale vertelinstantie Lezen fragment ‘De donkere kamer van Damokles’, pag. 32, personale vertelinstantie

Tirza Lezen fragment Personages

Vlogboek Lezen fragment Perspectief

Titel Verband tussen titel en verhaal Titelverklaring, letterlijk en figuurlijk Ondertitel Geeft vaak een aanwijzing over het verhaal Voorbeeld: ‘Leeuwenstrijd. Een familieportret.’ Motto Citaat uit boek, liedje, gedicht Leesaanwijzing Verband Let op: opdracht is geen motto (Voor Anna)

Interview Lezen fragment Interpretatie en thematiek

Lezen fragment ‘Franklin’ op p. 65 Schrijvers Autobiografisch materiaal Verzonnen, gebeurtenissen die hij heeft gezien of waarover hij heeft gelezen. Culturele motieven: onderwerpen die in meerdere teksten van verschillend auteurs voorkomen – strijd goed en kwaad, ouder en kind, zoektocht naar identiteit Intertekstualiteit: reactie op werk van andere schrijver of bekend verhaal Harry Mulisch, ‘Twee vrouwen’ p. 67 Literatuuropvattingen Schrijvers hebben een mening over wat literatuur is. Maatschappijkritisch, literair werk benadrukken, werkelijkheid overstijgen Mens en wereldbeeld: visie van schrijver op de mens en de plaats van de mens in de maatschappij en de wereld om hem heen.

Literaire uitgeverijen Fungeert als poortwachter Schrijvers met aanzien i.v.m. winstverwachting Bestsellers – of meer exemplaren Reclame, belang publiciteit en media-aandacht Literaire kritiek Literaire recensie, waardeoordeel Belang Samenvatting, verband andere boeken, analyse, waardeoordeel Literatuuropvatting Literaire prijzen Voor oeuvre: P.C. Hooftprijs Voor boek: AKO Literatuurprijs, Librisprijs – per jaar Maatschappelijke erkenning en status Lectuur, geen artistieke erkenning, weinig maatschappelijk aanzien Eenvoudig taalgebruik, doorzichtige opbouw, voorspelbaarheid, happy end Literatuur, wel artistieke erkenning en maatschappelijk aanzien Doorbreken verwachtingen en diepgang, nodigt uit tot nadenken Canon, boeken die op een bepaald moment in een maatschappij als belangrijk gelden

Boektrailer Fragment DWDD Lezen fragment ‘Literaire kritiek’