Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Dag 3 Naam trainer(s)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Workshop “Beoordelen”
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Coaching week Rotterdam Academy.
Onderzoeksvaardigheden 3
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie

Wjk.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Studieloopbaancoaching
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Dag 2 Naam trainer(s)
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Rob Goossens Het Werkplan.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Onderhouden bestratingen
Een vergadering organiseren
De veranderende rol van de IB
Reflecteren even pas op de plaats
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Mijn visie op onderwijs
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Vergadering Personeelsdienst
Lesgeven zonder cijfer?
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Dag 3 Naam trainer(s)

Programma 3-daagse  Introductie op de opdracht  Dag 1 ● Oriëntatie fase – probleemformulering, projectplan ● Informerende fase – projectplan  Dag 2 ● Verwerkingsfase – uitvoeren projectplan  Dag 3 ● Afrondende fase - eindproduct

Big Picture: van voorbereiding tot afronding Afrondende fase Uitvoerende fase Voorbereidingsfase Oriëntatie /informerende fase Situationele factoren Learning Outcomes Feedback & Assessment Leer- en begeleiders- activiteiten Visie: wat willen we neerzetten? Groep als doel of middel Beoordeling van groepsopdrachten Organiseren van feedback en begeleiding Intro: duidelijk zijn over wat ze gaan doen en hoe en de beoordelingscriteria Doel: Opdracht/probleem formulering helder krijgen aan welke vragen en doelen tijdens de authentieke/complexe opdracht wordt gewerkt Doel: Van onderzoeksvraag of projectdoelstelling naar plan van aanpak Doel: Uitvoering plan van aanpak, deelresultaten beoordelen, bijstellen en samenvoegen richting eindproduct. Doel: Evaluatie en afronding

Terugblik dag 2 Trainer vult aan n.a.v. evaluatie dag 1 en 2

Programma dag 3 1. Big Picture: van voorbereiding tot afronding 2. Presentatie 2 producten - Terugblik op invulling opdrachten 3. Beoordeling van a&c opdrachten - Opdracht Begeleidingsstijlen - Opdracht 6 (begeleidingstijlen test) 5. Bespreken incidenten studentbegeleiding via intervisie 6. Evaluatie 7. Feestelijke afsluiting

Presenteren opdracht  Opdracht 1 ● Elk team presenteert eindproduct in 7.5 min.(max 10)

Beoordeling  Opdracht 2 ● Binnen het team worden de individuele cijfers verzameld. ● Er wordt besproken op basis waarvan het cijfer is bepaald.

Wat beoordeel je en wanneer is het goed?

Situationele Factoren Leer- en docent -activiteiten Learning Outcomes Feedback & Assessment Alignment

Beoordelen a.d.h.v. observaties  Opdracht 3 ● Beoordeel individueel wat je hebt gezien en gehoord over de uitgevoerde opdracht of het opgeleverde product van het andere team. ● Vergelijk de individuele beoordelingen binnen je eigen team. ● Bespreek afwijkingen in beoordeling met elkaar.

Beoordeling m.b.v. competenties  Opdracht 4 ● Bepaal op welke drie competenties je de andere groep wilt beoordelen. ● Formuleer gedragsindicatoren bij deze 3 competenties (competenties van eigen opleiding of werkblad 3.1). ● Bespreek met elkaar of de gedragsindicatoren helder zijn: hebben jullie hetzelfde beeld?

Situationele Factoren Leer- en docent -activiteiten Learning Outcomes Feedback & Assessment Alignment

Formatieve vs Summatieve Assessment  Summatief: terugkijkend en cijfer  Formatief: vooruitkijkend, op ontwikkeling en groei gericht en meestal zonder cijfer. ● Meerdere manieren, maar feedback is een belangrijk onderdeel.

Summatieve beoordeling groepsopdracht  Structureer de groepstaak zo dat er zowel individuele input nodig is als groepswerk om de taak te volbrengen.  Zorg dat de individuele en de groepsbijdragen apart ergens terugkomen, zodat ze beoordeeld kunnen worden.  Niet alle onderdelen hoeven beoordeeld te worden en niet elk onderdeel hoeft met de groep gemaakt te worden.  Zorg dat wel alle onderdelen die een directe relatie hebben met je LO’s een onderdeel zijn van de beoordeling.  Ben vooraf transparant over hoe de beoordeling zal plaatsvinden, verschillende onderdelen van de beoordeling en het gewicht per onderdeel.  Geef duidelijke criteria mee (checklist).  Berust erin dat je beoordeling nooit volledig objectief zal zijn.

Voorbeeld: formatieve beoordeling groepsopdracht  Deelnemers geven elkaar feedback aan de hand van duidelijke criteria.  Deelnemers stemmen op beste groepsproduct. Bijvoorbeeld: Welk groepje heeft de beste groepsopdracht gemaakt? Lijn 1 – 10, groepsnamen op de lijn leggen/hangen. Bespreken waarom x beter was dan y en y beter was dan z.  Jij geeft mondelinge/schriftelijke feedback aan de hele groep op product en/of proces. Duidelijk een link tussen de criteria en wat ze hebben laten zien.

Reflectie beoordelen - Beslissingen  Wat ga ik beoordelen en wanneer is iets goed? ● Inhoud/product ● Groepsproces  Wie ga ik beoordelen? Groep Individu  Soort beoordeling? ● Summatieve assessment (cijfer)? ● Formatieve assessment (feedback gericht op ontwikkeling)?  Wie gaat beoordelen? ● Docent, Peers, Opdrachtgever, Expert, Student zelf  Welke beoordelingsinstrumenten beschikbaar/nodig?

Feedback  Wat heb je gezien, gehoord: Gebeurtenis  Wat doet de gebeurtenis met jou en hoe interpreteer je dit: Gevolg  Check bij die ander of deze Interpretatie klopt  Geef aan wat je graag als Gewenste situatie zou willen. ● Spreek je wens uit en geef duidelijke alternatieven. ● Overleg samen of maak concrete afspraken.

Formatieve teambeoordeling  Opdracht 5 Team 1 geeft team 2 een cijfer namens de hele groep en licht dit cijfer toe d.m.v. feedbackregels en geeft aan hoe het nog beter kan.  Team 1 geeft feedback + discussie team 2: 7.5 min.  Team 2 geeft feedback + discussie team 1: 7.5 min.

Lunch

Situationele Factoren Leer- en docent -activiteiten Learning Outcomes Feedback & Assessment Alignment

Begeleidingsstijlentest  Stap1: vul de begeleidingsstijlentest in  Stap2: reflecteer  Stap 3: wissel met teamgenoten uit wat jullie sterkste kanten zijn. Vergelijk jouw sterke kanten met die van collega’s en vraag wat zij in die fase doen m.b.t. begeleidingsinterventies.  Stap 4: vul met je groepje een draaiboek in vanaf de start van een groepsopdracht tot het eind. Geef hierbij aan welke concrete begeleidingsinterventies je in welke fase van de groepsopdracht kunt inzetten (gebruikmakend van de tips van collega’s).

Waar zit jij? Maak de begeleidingsstijlentest WEINIG VEEL veel ondersteuning weinig sturing veel ondersteuning veel sturing weinig sturing weinig ondersteuning weinig ondersteuning veel sturing STUREND GEDRAG S3 S2 S4 S1 ONDERSTEUNENDGEDRAGONDERSTEUNENDGEDRAG

Het ontwikkelingsniveau van de student hoge lage hoge wisselende lage hoge ONTWIKKELD hoge enige ontwikkelingsniveau competentie betrokkenheid IN ONTWIKKELING

WEINIG VEEL veel ondersteuning weinig sturing veel ondersteuning veel sturing weinig sturing weinig ondersteuning weinig ondersteuning veel sturing STUREND GEDRAG S3 S2 S4 S1 O N D E R ST E U N E N D G E D R A G IN ONTWIKKELING hoge lage hoge wisselende lage hoge ONTWIKKELD hoge enige ontwikkelingsniveau: competentie betrokkenheid Wanneer, welke begeleidingsstijl?

GROEPSONTWIKKELINGSFASEN PRODUKTIVITEIT OPLOSSING ONVREDE ORIENTATIE COMPETENTIE BETROKKENHEID HOOG LAAG

PRODUKTIVITEITOPLOSSING ONVREDEORIENTATIE COMPETENTIE BETROKKENHEID HOOG WEINIG VEEL veel ondersteuning weinig sturing veel ondersteuning veel sturing weinig sturing weinig ondersteuning weinig ondersteuning veel sturing STUREND GEDRAG S3S2 S4 S1 O N D E R ST E U N E N D G E D R A G

Incidentmethode uitleg Fase 1. Introductie en keuze van het incident Alle deelnemers schrijven één gebeurtenis op die zij in willen brengen en kiezen één incident om verder te bespreken. 2. InformatieDeelnemers stellen nadere vragen over de gebeurtenis 3. Situatie- analyseDeelnemers analyseren de gebeurtenis 4. OplossingenDeelnemers schrijven oplossing op, deelnemers lezen oplossing voor en incidentbrenger vertelt hoe hij/zij zelf gereageerd heeft. 5. DiscussieIncidentbrenger en groep bespreken oplossingen en reflecteren op leermomenten.

Afronding  Wat wil je meenemen?  Invullen persoonlijk actieplan

Bedankt en feestelijke afronding Naam trainers

Extra slides  De volgende slides zijn optioneel

Fasen in een groepsproces en begeleiding

Mogelijke werkvormen voor afronding  Stand up and share: 1 a 2 groepsleden aan totale groep. Na eerste ronden, wordt alleen om aanvullingen gevraagd.  Korte presentatie en beantwoorden van vragen uit de groep  Gesimuleerde consultantspresentatie met externe experts of studenten van een jaar daarvoor  Teamrotatie: team a gaat naar team b en deelt ideeën en team b stelt vragen. Daarna rollen omdraaien.  1 persoon vliegt uit naar een ander team en komt terug en rapporteert  Poster presentaties  Uitleg bij standpunt/invalshoek. Centrale vraag wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken en beantwoord. Studenten staan in hoeken voor bepaalde invalshoek en leggen die uit aan rondlopende studenten

Tip: Mogelijke werkvormen groepsbeoordeling  Test taking teams 1. De groep bestudeert samen een onderwerp/onderdeel 2. Individuen maken over dit onderwerp een toets 3. De groep maakt samen de toets voor een groepscijfer Totale cijfer : 2/3 individuele cijfer en 1/3 groepscijfer  Groepsmatrix Onderwerpen zijn aangegeven. Studenten krijgen verschillende kleuren pennen of post-its en schrijven in de ‘cellen’ hun bijdrage aangaande de onderwerpen. Zo zijn de verschillende bijdrage te lezen. Dit kun je ook doen met stellingen en een paper.  Dialoog dagboek verticale lijn. Aan een kant schrijft student A zijn ideeën over een stuk tekst, college, taak of ervaring en rechts doet dat door te reageren met vragen, suggesties en eigen ideeën.

vier supportstrategieën mediërend ondersteunen d regulerend facilitair gerichtheid op decentrale onderdelen gerichtheid op centrale sturing

Expert rol (vakdeskundige of specialist) Wat houdt de expert rol in?  stelt een diagnose, analyseert de inhoud/het probleem en geeft de juiste oplossingsrichting(en) aan In de expertrol bepaal je  de doelen die bereikt moeten worden, het kader waarbinnen gewerkt dient te worden en overleg je hierover nauwelijks met de student. Focus  vooral gericht op het vakinhoudelijke resultaat Interactie met student  gericht op het verwerven en verwerken van de nieuwe vak inhoud  de terugkoppeling vooral betrekking op de taakuitvoering

Adviseur rol (begeleider of facilitator) Wat houdt een adviseur rol in?  Analyseert een bepaalde werk- of probleemsituatie waarmee een student/team wordt geconfronteerd;  Komt op grond van analyses van de situatie tot een oplossingsrichting: het advies. In de adviseur rol  Bepaal je samen met de student/de groep de doelen; ondersteunen bij het oplossen van het probleem of bij het bereiken van het doel. Focus  Leerproces van student, zowel vakinhoudelijk als opvattingen en meningen en de daarbij behorende attitudes. De terugkoppeling is gericht op het signaleren en bespreken van inconsequenties in de analyse en op de voortgang die de student demonstreert in het hanteren van bepaalde vaardigheden.

Coach rol (docent of mentor) Wat houdt de coach rol in?  Gericht op het persoonlijk functioneren, de persoonlijke ontwikkeling van de student in de authentieke situatie.  Verschil met de adviseur is dat de coach voor de analyse uitgaat van de persoonlijke reflecties, impulsen en opvattingen van de student. In de coach rol  Laat je de doelen vooral door de student/de groep bepalen; samen verkennen en verhelderen van de vraag wat het probleem met hem doet. Focus  Vooral gericht op de verbetering van het persoonlijk handelen van de student. De interactie gericht op de verheldering van het eigen handelen, van bewustwording van eigen kwaliteiten, opvattingen, vaardigheden en gedrag in een bepaalde werksituatie.

Begeleiden op 3 niveaus

Opdracht 7 en 8: uitvoeringsfase (trainer en deelnemersactiviteiten) 10 minuten: terugblik naar opdracht TB  Geef aan of je in alle fasen actief geweest bent (zie flap)  Welke rol (coach, adviseur of expert) heb voornamelijk je aangenomen?  Is je rol gelijk gebleven of is die gewijzigd gedurende de opdracht? 15 minuten: uitvoering in algemeen draaiboek  Zet dit in het draaiboek: Wie doet wat, wanneer en waarmee voor wat betreft de deelnemerstaken (in volgorde) en de trainerstaken bij die deelnemerstaken in de uitvoeringsfase